Sword Art Online: Alicization Lycoris

Sword Art Online: Alicization Lycoris
Sword Art Online: Alicization Lycoris

We hebben waarschijnlijk allemaal al eens een MMO-game gespeeld. Het zogenaamde ‘Massively Multiplayer Online’-genre heeft een enorme fanbase en voorziet guilds, fractions en andere clubs van allerlei avonturen en uitdagingen. Zoals geweten zijn er ook genoeg MMO’s die je in je eentje kan doorkruisen maar waar je omringt bent door zowel andere avatars als AI. Bandai Namco heeft dit concept jaren terug gezien, gecombineerd met (futuristische) VR-elementen, en hiervan de basis gemaakt van zowel een anime- als een game reeks. Hierop bouwt Bandai tot de dag van vandaag nog steeds verder op als één van hun succesvolste franchises. De laatste telg in de serie ‘Sword Art Online: Alicization Lycoris’ volgt de recentste arc uit de serie en gunt je het genot om je in te dompelen in de kleurrijke en mysterieuze wereld van Sword Art Online.

Zoals gezegd bevat de franchise een uitgebreide, kleurrijke en mysterieuze wereld en setting. Voor degene die niet zo bekend zijn met het concept kan ik al heel bondig samenvatten waar het over gaat. In vorige games, de anime en manga, wordt duidelijk gemaakt dat er in de toekomst een VRMMO game wordt gemaakt genaamd ‘Sword Art Online’. Door de verhalen en games uit komen spelers wel eens tegen hun wil vast te zitten in het spel of zijn ze ongewild pionnen die worden gebruikt voor een duister plan. Uiteraard is het dan de opdracht om te ontrafelen hoe ze in hun situatie zijn bezeild geraakt en hoe ze er terug uit raken.

Anime Art Online

Wie de animeserie kent, zal het verhaal van de game zeker herkennen. Het spel volgt seizoen 3 immers best stipt op. Dit klinkt alsof het spel erg voorspelbaar zal zijn voor deze groep en die kans is misschien wel reëel. Gelukkig is dit zo’n verhaal en setting waarin je, ook al weet je de uitkomst en je doel, het niet erg vindt om het opnieuw te ervaren als speler in plaats van passieve toeschouwer.

Zodra je het spel opstart ontwaak je als protagonist Kirito in de virtuele wereld zonder enige herinnering over wie, hoe, wat of waar je bent. Al snel ontmoet je Eugeo en krijg je vaker het gevoel dat er iets bekends is aan alles om je heen. Bovendien heb je het volledig besef wat deze ervaring juist inhoud. Zo leer je jezelf al snel je eigen menu en stats bekijken. Het is trouwens altijd een beetje een raar gebeuren om een spel te spelen waarin je een speler bent in een spel… snap je? Kirito merkt ook al snel op dat al de personages rond hem, die volgens hem AI horen te zijn, te vlot en oprecht reageren op zijn doen en laten en dus waarschijnlijk toch iets meer moeten zijn dan voorgeprogrammeerde computermodellen. Aan jou natuurlijk om dit raadsel op te lossen en antwoorden te vinden op je vragen en vermoedens.

Sword Art Offline

Voor wie het niet duidelijk is, je speelt dit spel dus wel degelijk offline, op je eigen console of toestel. Vergis je echter niet, het MMO gevoel komt zeker wel naar boven. We zijn opnieuw voorzien van een mooie open wereld waar van alles valt te beleven. Zoals bij een echte MMO nodigt de volledige wereld je uit om hem te verkennen en te kijken wat er achter dat volgend obstakel ligt. Uiteraard horen hier nevenactiviteiten bij zoals het verzamelen van grondstoffen, ingrediënten, koken of gaan vissen. Maar bij offline games is dit vaak eerder een optie waar liefhebbers hun voordeel mee kunnen kweken, maar bij diepgaande MMO’s, en dus ook SAO, bereid de moedige avonturier zich beter vakkundig en nauwkeurig vooraleer hij aan zijn volgende quest begint.

Deze quests vind je trouwens links, rechts, boven en onder. Letterlijk overal dus. Ga gerust eens rond in het dorp om te horen of iemand iets te melden heeft. Of verken de bossen en velden om stenen beelden te vinden die je van uitdagingen en opdrachten voorzien. Ik raad iedereen echter aan om zijn grenzen en prioriteiten te kennen, aangezien het verschil tussen haalbare vijanden en higher level monsters slechts een steenworp van elkaar is. Gelukkig waarschuwt het spel je wel wanneer je in zo’n gevaarlijke zone sukkelt.

Combat Art Online

Uiteraard raak je nergens zonder de baan vrij te maken en je vijanden te overwinnen. Om te zeggen dat dit uitgebreid mogelijk is in SAO is een zware understatement. Je bent niet alleen in staat om aan te vallen, te blokken of met je aanvallen je tegenstanders de lucht in te gooien. De game overspoelt je daarbij ook nog eens met special moves, guardbreaks, hazard gauges en sacred arts. Met dit alles op te sommen lijkt de game een chaotische overrompeling van moves en combinaties, maar niets is minder waar. Het was erg lang geleden dat een game mij zo uitgebreid en nauwkeurig voorbereide op het gebruiken van zijn uitgebreide opties. Dit wilt ook zeggen dat de opbouw van het spel van lange adem is maar dit nemen we er erg graag bij. De gevechten zijn echter niet altijd even soepel en voelen soms wat onhandig en lomp aan. Dit door de ‘lock on’ wat tegenwerkt en de controles die niet altijd even vlot reageren.

Zoals zo vaak in een RPG heb je de kans om je personages te doen groeien en ze van aanvallen en skills te voorzien. Dit doe je bij SAO door ze te doen stijgen in level en hun verkregen skill points te gebruiken in de skill tree. Het is het zeker waard om te vermelden dat deze skill tree erg uitgebreid is. Gelukkig verdien je niet alleen skill points door te stijgen in level maar ook door uitzonderlijke acties of gevechten uit te voeren. Deze combinatie zorgt er des te meer voor dat je de wereld, zijn personages en alles wat ermee te maken heeft, wilt verkennen.

Sword Multiplayer Online

Deze game kun je inderdaad met je vrienden spelen. Hiervoor moet je echter wel een heel stuk in het verhaal zijn gevorderd en uitleg hebben gehad over zowat alles wat het spel te bieden heeft wat, zoals ik al zei, best veel is. Helaas heb ik hier niet veel ervaring mee kunnen opdoen, aangezien niet iedereen al op dit punt zit met het spel maar wat ik tot nu toe heb gezien toont wel als de moeite om even met je vrienden af te spreken voor een online gamesessie.

De nieuwe SAO heeft enorm veel te bieden. Van diepgaand verhaal, kleurrijke wereld en veelzijdige opties tot volledige vrijheid in de wereld en geslaagde offline MMO-sfeer. De game is echter met momenten wat langzaam en onhandig in zijn besturing en frame rate waardoor het aanvoelt alsof de game niet alle afwerkingspuntjes heeft behandeld. Het totaalpakket van het spel staat garant voor een meeslepend avontuur of je de anime en manga’s nu kent of niet. Zelfs nieuwkomers voor de volledige franchise zullen hun weg vinden in deze game mits ze de tijd nemen en de game de kans geven om al zijn opties en mogelijkheden haarfijn uit te leggen.

• geslaagd MMO-gevoel
  • veelzijdige game

• schoonheidsfoutjes