SuperPower 3

SuperPower 3
SuperPower 3

Toen ik ontdekte dat Superpower 3 eindelijk in de maak, is, was ik onmiddellijk enthousiast. Ik heb uren van men leven gestopt in SuperPower 2. Voor wie die reeks niet kent, SuperPower is een geopolitieke simulator, waarin jij de leider speelt van een zelfgekozen land. Het doel van het spel is kijken of jij het beter kunt dan de huidige politieke leiders. Echter kan je spelen zoals je zelf wil, je kan het land braaf leiden, of je kan een echte dictator worden die het internet aan banden legt, waar vrije meningsuiting onbestaande is, en bepaalde etnische groepen illegaal gemaakt worden. Het kan allemaal in SuperPower. Althans in deel 1 en 2, want SuperPower 3 is niets meer dan een onafgewerkt ongeïnspireerd stukje software die de benaming game niet eens waardig is.

SuperPower 2 bv was geweldig in wat het aanbood. Goed, de presentatie was niet bijzonder mooi, maar het werkte wel, en alles wat je deed, had invloed op de wereld. Viel je ongegrond een land aan, dan kreeg je de rest van de wereld op je dak. Wou je dit vermijden kon je een false flag operatie uitvoeren. Zo deed ik in deeltje 2 met een eigen terroristische cel een aantal aanslagen in mijn eigen land (ik kies steevast België), waarna ik bewijsstukken achterliet dat zogezegd Luxemburg en Nederland achter de aanslagen zaten. Hierdoor had ik een gegronde reden om beide landen binnen te vallen, en te overwelmen met mijn zopas sterk opgebouwd leger. Al snel had ik daar Luxemburg, en half Nederland, geannexeerd en zo mijn grondgebied beduidend groter gemaakt.

Hoewel je in SuperPower 3 ook landen kunt aanvallen en annexeren, en ook een eigen cel kan oprichten, kan je hiermee geen false flag operaties mee uitvoeren. Eigenlijk kan je veel dingen niet uitvoeren die eerder wel konden. Eerlijk gezegd, nog niet eens de helft van de mogelijkheden uit de vorige games zijn mogelijk in dit derde deel. En dan moet je weten dat de vorige game ondertussen alweer 18 jaar geleden is verschenen. Goed, ik kan er best mee leven als er wat features geschrapt worden om de game beter gebalanceerd te maken. Maar dat is hier absoluut niet het geval. We krijgen hier een full release die zelfs de benoeming Early Acces niet eens waardig zou zijn. De game is absoluut nog niet klaar, geloof mij het wordt nog erger dan de situatie die ik reeds geschetst hebt.

Placeholders

De gameplay die de game biedt is erg beperkt vergeleken met de voorgaande games, hoewel je merkt dat het in principe dezelfde lijn volgt, merk je dat er nog veel dingen ontbreken. Sterker nog, er ontbreken zelfs hier en daar afbeeldingen en andere assets, en sommige sliders in de menu’s zijn momenteel placeholders die niet werken. Een regelrechte schande.

Het grootste deel van de gameplay vindt plaats binnen vier grote vensters. Je hebt er één voor demografie, politiek, economie en militair. In SP2 had je hier drie knoppen om deze vensters te openen, in dit derde deel heb je onderaan het scherm 4 grote onoverzichtelijke blokken die je kan aanklikken om alle informatie van dat onderdeel weer te geven. Deze zijn onnodig groot en storend, gezien ze een deel van de map bedekken. De kleine knoppen uit het 2de deel oogden beter, en werkten gewoonweg veel fijner en overzichtelijker. Wat ik wel positief kan noemen is het feit dat alle gegevens over elke regio redelijk kloppen met de realiteit en dus bijzonder realistisch zijn. Maar gezien niet alle sliders werken, en veel beslissingen die je neemt geen tot amper invloed hebben valt er weinig invloed te beoefenen op het land dat je bestuurd.

Zelfs beslissingen, zoals het beperken van de vrije meningsuiting, internet aan banden leggen en bijvoorbeeld abortus illegaal maken of etnische groepen illegaal maken, hebben geen tot weinig invloed op de publieke opinie. Sterker nog, toen ik in België zulke zaken invoerde steeg mijn populariteit enkel maar. Bizar. Eigenlijk draait de gameplay dus om beslissingen te maken en bepalen wat legaal is en wat niet in je land. Maar om dit goed te doen en te testen hoort de game naar behoren te werken. Maar het komt er dus in principe op neer om je land te leiden, relaties te onderhouden met andere landen en al dan niet oorlog te voeren en andere landen te veroveren.

Onvoltooide staat

Het is op alle vlakken erg duidelijk dat SuperPower 3 onvoltooid is. Sterker nog, de ontwikkelaar geeft zelf aan het komende jaar hard door te werken aan de game, en veel opties uit deel 2 nog toe te voegen en bestaande fouten en placeholders te verwijderen. Sorry, maar dan klinkt het bij mij echt wel alsof ze een game die duidelijk kwalificeert voor een Early Acces game uit te brengen als een full release. En dat kan in mijn ogen echt niet. Al moet ik toegeven dat de game, zelfs voor een Early Acces titel, nog veel werk nodig heeft, gezien niet alle aanwezige opties werken en je bizar weinig invloed hebt op verloop van de game. Het valt op mede doordat je maar 2 tijdsnelheden hebt waarmee je de game in real-time kan laten lopen en pauzeren. Het is niet mogelijk om, zoals in de oude games, de tijd te versnellen in verschillende standen. Neen, je moet naar je scherm staren terwijl er niets gebeurt en de tijd tergend traag verder kruipt.

De release heeft in mijn ogen dan ook eerder weg van een bèta versie of zelfs een alpha versie. In alle eerlijkheid dacht ik eerst dat men de verkeerde build had geüpload, maar helaas blijkt dit toch degelijk de full release te zijn. Ik heb een game nog nooit in deze staat weten uit te komen, SuperPower 3 verdient zonder twijfel de prijs van slechtste game van 2022, het zal erg moeilijk worden om deze game op dat gebied te verslaan.

Potentieel

Desondanks moet ik hier ook een kanttekening maken, er zit wel degelijk potentie in SuperPower 3. Als de game volledig afgewerkt wordt en uiteindelijk werkt zoals bedoeld, dan heeft men zonder twijfel een topper in handen. Ik begrijp absoluut dat er moeilijkheden zijn door Covid, en dat de hete adem van de uitgever die op een release aandringt in hun nek gevoeld wordt, maar dat mag absoluut geen excuus zijn voor de staat van deze game. SuperPower 3 heeft duidelijk nog minstens een jaar ontwikkeling nodig om in een speelbare staat te raken, en om zelfs nog maar in de buurt te komen van deeltje 2. Maar momenteel is de game een rommeltje en gewoonweg niet leuk om te spelen. Bijna niets werkt zoals het hoort en er is totaal geen uitdaging aanwezig.

De interface reageert vaak niet en het kan enkele seconden duren voordat de invoer van een waarde of commando wordt bevestigd, en dit terwijl ik best een stevige game-PC heb. Dit zorgt er ook voor dat de game onspeelbaar is tijdens gevechten, waar het meerdere pogingen kan duren om een opdracht te geven voordat het geregistreerd wordt. Een ander bewijs voor het feit dat de game absoluut niet klaar is, is het feit dat er geen enkele uitleg over de features of gameplay aanwezig is. Sterker, er is gewoonweg geen tutorial beschikbaar. En dit terwijl in het optie-menu toch echt wel een vakje te vinden is om tutorials te resetten, deze moeten simpelweg in de toekomst nog toegevoegd worden aan de game. Dit is tja, eigenlijk behoeft dit geen uitleg…

SuperPower 3 is jammer genoeg één van de grootste teleurstellingen van dit jaar. Zelf keek ik wegens het ondertussen bijna antieke, maar erg leuke tweede deel, enorm uit naar deze release. Helaas is SuperPower 3 een onspeelbaar en onafgewerkt rommeltje geworden. Het is erg duidelijk dat deze game eigenlijk een Early Acces versie is die gewoon als full release verkocht wordt, en dat is echt een regelrechte schande. Er zijn bewijzen genoeg hiervoor zoals het ontbreken van assets, enkele sliders en opties die placeholders zijn, en de mogelijkheid in het optie-menu om de niet aanwezige tutorials te resetten. In deze staat valt er gewoon geen plezier te beleven aan deze game. Dat is trouwens erg jammer, want de potentie is duidelijk wel aanwezig. Je merkt vanwaar de game komt, en wat men uiteindelijk wil bereiken, maar er is nog veel werk vereist om daar te geraken. Dit is één van de eerste keren dat ik daadwerkelijk niets positiefs over een game kan vertellen, ik ben dan ook diep teleurgesteld. Mocht de game met wat updates binnen aan jaar speelbaar zijn en zijn potentie waarmaken zal ik deze met veel plezier opnieuw onder de loep nemen, maar tot dan kan ik enkel aanraden om deze game volledig links te laten liggen.

• Je kan de game de-installeren

• Nagenoeg onspeelbaar
  • Duidelijk niet klaar