Super Mario RPG

Super Mario RPG
Super Mario RPG
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Er zijn zo van die games die echt nauw aan je hart kunnen liggen. Ook al is Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars nooit officieel in Europa uitgekomen voor de SNES, toch is het een titel die mij wel nauw aan het hart ligt. De grootste reden hier voor is een van de lokale videotheken die toevallig ook import games te leen had staan, waaronder dus Super Mario RPG. Uiteindelijk had ik ook de kans om die versie over te kopen toen alle videotheken een voor een sneuvelden en ook onze favoriete lokale videotheek. Nu, heel wat jaren later, krijgt deze game een remake die, vreemd genoeg, de subtitel laat vallen en simpelweg als Super Mario RPG verschijnt op de Nintendo Switch. Is het ook een degelijke remake, of grijp je beter naar het origineel? Let’s-a go om het samen te ontdekken!

Legend of the Seven Stars

De game heeft de subtitel misschien laten vallen, maar het plot is echter nog steeds ongewijzigd. Op een rustige en vredige dag zit Princesss Peach in het gras te rusten, totdat Bowser haar voor de zoveelste keer gekidnapt. Mario laat er geen gras over groeien en vertrekt onmiddellijk naar Bowser’s kasteel en verslaat hem met gemak. Als kind dacht ik dat dit de kortste Mario game ooit was, maar wist ik veel dat dit avontuur nog maar net ging beginnen! Want inderdaad, de overwinningsfanfare maakt al snel plaats voor een mysterieus geluid en we zien een gigantisch zwaard de hemel doorkruisen en zich neerplanten in Bowser zijn kasteel. Hierdoor werd de Star Road vernietigd en zijn er zeven sterren verspreid geraakt over het land, waardoor wensen niet langer vervuld kunnen worden. Mario, Peach en Bowser vliegen ieder een andere richting uit waarna Mario écht aan zijn nieuwe avontuur moet beginnen. Op zijn avontuur komt hij heel wat kleurrijke personages tegen die samen met hem op pad gaan, waaronder een favoriet van vele fans: Geno. Maar ook Mallow, Bowser en Princess Peach vullen je team mee aan om de Smithy Gang ten onder te brengen en te zorgen dat iedereen hun wensen weer vervuld kunnen worden!

Hoewel de game grafisch er stukken op vooruit is gegaan en zijn eigen visuele stijl heeft aangemeten, is het toch nog steeds heel trouw gebleven aan het origineel. Ook het isometrische perspectief is behouden en de oerdegelijke soundtrack heeft ook een prachtige make-over gekregen. Je kan, indien gewenst, op zowat elk moment terug wisselen naar de originele soundtrack, maar met hoe goed de nieuwe soundtrack klinkt, heb ik er niet eens aan gedacht om terug te switchen. Verder is de game een identieke 1-op-1 recreatie van het origineel, wat ik zeker niet als negatief zou bestempelen. Na een tiental uur kan je de eindcredits al laten rollen, wat de game aan de korte kant maakt. Korter zelfs dan het origineel, maar dat heeft meer te maken met heel wat quality of life verbeteringen waardoor je minder tijd moet steken in grinden. Maar niet getreurd want, in tegenstelling tot het originele spel, is er nog een extra challenge te voltooien nadat de credits gepasseerd zijn!

Remastered classic

Naast deze nieuwe uitdaging in de vorm van veel sterkere bazen die je al eerder hebt verslagen, speel je ook een Sound Player en een Play Report met al je statistieken vrij. Daarnaast zijn alle vijanden die je nog niet ontdekt hebt voor je Monster Book hier ook in vrijgespeeld. Dit Monster Book is trouwens ook een nieuwigheid, net zoals het Scrapbook waarin belangrijke plot punten van je avontuur staan. Verder zijn er voor de battles ook nog een deel vernieuwingen toegevoegd die het voor nieuwkomers ook wat gemakkelijker maakt. Allereerst zijn er nieuwe effecten en aanwijzingen toegevoegd die je helpen om Timed Hits en Action Commands uit te voeren. Om te verdedigen of je Timed Hit correct te hebben bij een aanval zal er een “!” verschijnen om je de juiste timing te leren. Als je eenmaal de timing beet hebt, verschijnt het uitroepteken niet meer. Tenminste, totdat je een paar keer de timing mist, waarna je de indicator terug te zien krijgt. Een extra toevoeging hier op is dat, wanneer je op het exact juiste moment drukt, je niet enkel meer schade doet met een vervolgaanval, maar je alle vijanden nog wat extra schade uitdeelt! Hetzelfde voor verdedigen, waar je dan een blauw schild ziet en helemaal geen schade krijgt.

Een andere extra optie in gevechten zijn de Triple Attacks die afhankelijk zijn van je teamsamenstelling. Door succesvol Timed Hits uit te voeren vul je de Action Gauge linksonder in het scherm. Des te meer je er op een rij goed uitvoert, des te sneller het metertje vult. Daarnaast krijg je ook wat tijdelijke buffs zoals sterkere aanvallen zolang je je combo weet te behouden. Eenmaal de meter vol is en op 100% staat, kan je dan een enorm krachtige aanval uitvoeren of in bepaalde samenstellingen je team volledig laten helen. Er is één kleine catch hier, je drie teamleden moeten in staat zijn om aan te vallen. Slapende, getransformeerde of uitgeschakelde teamleden tellen niet mee en zorgen er dan voor dat je geen Triple Attack kan uitvoeren. Hier komt de volgende toevoeging dan weer van pas, want je kan nu midden in een gevecht je teamleden uitwisselen waardoor je een uitgeschakeld lid snel kan inruilen voor iemand die op de bank zit te wachten. Er zijn ten slotte nog enkele kleine aanpassingen zoals een autosave, een opslag voor items die je niet kan meedragen, een ring waarmee je een geluid hoort als er een verborgen schat in de buurt is en enkele aanpassingen aan items en diens beschrijving of naam om meer duidelijkheid te geven over hun doel en nut.

Super Mario RPG is een perfect voorbeeld voor hoe je een remaster hoort te doen. Alles wat in het origineel zit is nog steeds aanwezig (inclusief de easter eggs en cameo’s van onder andere Link en Samus), de visuele stijl leunt enorm hard aan bij het origineel en ook de muziek is in een nieuw jasje gestoken, maar blijft zeer herkenbaar. Daarbovenop zijn er heel wat toevoegingen gemaakt en quality of life improvements waardoor gevechten heel wat vlotter gaan en ook een stuk toegankelijker zijn voor nieuwkomers. Als fan van het origineel heb ik enorm uitgekeken naar de remake, en kan ik enkel concluderen dat mijn verwachtingen volledig zijn ingelost en dat de remake zeker en vast de moeite is! Nu is het hopen dat er een vervolg komt in de komende jaren, die dan hopelijk ook wat langer is.

• Trouw aan het origineel op alle vlakken
  • Heel wat verbeteringen om het spel toegankelijker te maken
  • Extra uitdaging na het hoofdspel