Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey
Release Datum:Genre:Ontwikkelaar:Uitgever:

Super Mario Odyssey is een game waar ik lang naar heb uitgekeken, waar ik speciaal voor naar Gameforce ging om de game eerder te kunnen testen en waar ik speciaal een Switch voor ging halen. Was het de juiste keuze? Is de game echt zo goed? Nu de game al enkele weken uit is, en ikzelf helemaal door de game ben gegaan en alles ontdekt heb wat er te ontdekken was, kan ik je hier wel meer over vertellen…

Cappy off to you Nintendo

Er worden geen doekjes om gewonden, Bowser heeft Peach alweer in zijn klauwen en heeft plannen om met haar te trouwen! Mario verliest zijn gevecht met Bowser, zijn iconische pet wordt verscheurd en je ziet Mario daarna wakker worden in een vreemde wereld waar je Cappy ontmoet, een inwoner van het “Cap Kingdom”. Dit is een van de vele werelden die je in je odyssee zal tegenkomen.

De vernieuwende én meest gebruikte mechanic in de game is dat je met Cappy de meeste vijanden kan overnemen en besturen. Je gooit Cappy naar een Goomba of Bullet Bill en… plots ben je diezelfde Goomba of Bullet Bill, met bijhorende snor en Mario pet! Dit ga je vaak moeten doen in de verschillende “Kingdoms” waar je komt, om Power Moons te verzamelen. Deze Power Moons zijn de main collectible van de game, en er zijn er heel veel. Iets meer als 800 om precies te zijn (hoewel je het kan uitbreiden tot 999). Net zoals in vroegere open wereld Mario games (denk maar aan Mario 64, Mario Sunshine en de iets minder open Galaxy games) heeft elke Power Moon een naam/titel die min of meer een tip geeft over hoe je de Power Moon kan vinden.

Als je een Power Moon gevonden hebt, wordt je niet uit het level gesleurd, maar kan je verder blijven ontdekken en op zoek gaan naar de volgende Power Moon. Hierdoor verlies je de charme zoals deze er was in bijvoorbeeld Mario 64, maar het is wel begrijpbaar gezien het grote aantal per level. Naast de nieuwe vaardigheden met Cappy, heb je ook je klassieke moves ter beschikking. De “Ground Pound”, “Long Jump”, “Backflip” etc. Je kan nu ook Cappy voor je uit gooien en als platform gebruiken om hoger te geraken. Meer ervaren spelers kunnen bepaalde moves aan elkaar koppelen om zo acrobatische toeren uit te halen en hele stukken over te slaan, of binnenwegen te vinden. Wat er ook nog in zit, zijn de 8-bit secties. Deze secties zijn vrij kort, maar her en der te vinden in de werelden. Mario verandert in een 8-bit versie van zichzelf (en als je kostuum compleet samen past, zie je deze ook als 8-bit versie), en de muziek van de wereld verandert ook in een 8-bit versie.

An incredible Journey

Elke “Kingdom” waar je in terecht komt ziet er weer totaal anders uit als de vorige. Dankzij de prachtige visuals is het ronddwalen in deze werelden dan ook een groot genot. Zo kon ik wel uren rondlopen in een wereld om alles te vinden alvorens verder te gaan met het verhaal.

In elke wereld vind je een aantal “Regional Coins”. Dit zijn paarse munten in een vorm die geassocieerd wordt met de wereld waar je je in bevindt. Met deze munten kan je outfits kopen voor Mario. Hoewel deze niets veranderen aan wat Mario kan doen, zijn ze wel een erg aangename toevoeging. Heel veel outfits zijn liefkozende knipogen naar Mario’s vroegere prestaties, wat vaak nostalgische herinneringen opriep bij mij.

Daarnaast kan je uiteraard ook veel Power Moons vinden per wereld. Voor sommigen kan dit echter als negatief gezien worden, aangezien sommige met heel weinig moeite verkregen kunnen worden. Soms is het zo simpel als een krat kapot maken, of een groundpound te doen waar je iets ziet glinsteren. Deze voelen dan minder aan als een echt zuur verdiende beloning, maar een gewone pick-up zoals een muntje dat wat beter verstopt was. Anderzijds zijn er uiteraard wel voldoende van de Power Moons waarvoor je wat meer moeite moet doen, en deze geven je nog steeds het gevoel dat je echt iets volbracht hebt.

Around the world in a few days

Elke “Kingdom” is een open wereld waarin je zelf kiest hoe lang je er tijd in door brengt. Per wereld moet je een bepaald aantal Power Moons vinden om verder te kunnen gaan. Je kan dus zelfs doorgaan zonder het hoofdpad in de wereld te volgen. De keuze ligt helemaal bij jezelf.

Verkies je dus om er snel door heen te gaan, dan zal de game het je ook toelaten. Op die manier heb je dan ook op heel korte tijd de credits voor ogen. Het is net de extra exploratie die er voor zorgt dat deze game opengetrokken wordt, en je er een onvergetelijke reis van kan maken.

Wat ook wel gezegd moet worden, is dat eenmaal je de game uitgespeeld hebt er zich nog enkele werelden ontplooien om te ontdekken. Hoewel de game voor het grootste deel vrij gemakkelijk is (het is en blijft een Mario game), zijn er voldoende moeilijkere challenges die je krijgt. En de werelden (en andere extra’s) die je vrijspeelt na het einde bieden heel wat meer uitdaging dan dat je doorgaans in de game te verwerken kreeg. De meer ervaren speler zal hier dan ook wel wat meer plezier aan beleven, indien hij op zoek is naar wat meer uitdaging.

Super Mario Odyssey is een pracht van een game dat de kracht van de Switch erg mooi in beeld brengt. Of je het nu op je televisie speelt, of vanop je Switch in handheld mode. Het is wel aangeraden op de televisie te spelen, want er zijn wel enkele motion controls die je kan gebruiken, en staan zwaaien met je Switch is geen aanrader.

De game is rijkelijk (soms een beetje té) gevuld met dingen om te verzamelen, van Regional Coins tot Power Moons. De meerderheid is vrij gemakkelijk te vinden en verzamelen, wat de game heel toegankelijk maakt voor jongere en nieuwe spelers. Maar een deel is ook wat moeilijker te vinden, wat de meer ervaren spelers toch ook zou moeten tevreden stellen.

Hoe je er ook tegenover staat, het is de reis die jij voor jezelf opstelt dat het de moeite maakt. Mario Odyssey is een game met veel open werelden waarin je je eigen weg kan bepalen, en zelf kiest wat je wilt verzamelen.

Ik besef dat het moeilijk is om het helemaal onder woorden te brengen wat deze game voor mij betekent, maar ik denk dat ik wel kan beamen dat deze game zeker en vast de moeite is om te spelen. Is hij zo perfect als iedereen doet uitschijnen? Absoluut niet, of toch niet voor iedereen. Ik mis de aanpak die ze hanteerden bij Mario 64 en Mario Sunshine. Noemt het nostalgie, noem het het ouder worden… Maar hoe dan ook heb ik mij wel van het begin tot het einde, met een brede glimlach, keihard geamuseerd en voelde ik mij weer dat 10 jarige kind dat Mario 64 voor de eerste keer doorspeelde.

• Prachtige open werelden
  • Veelzijdige gameplay dankzij Cappy
  • Combineert het beste van alle voorgaande 3D Mario games