Als je mij zou vragen wat mijn favoriete local multiplayer games zijn, dan kom ik onmiddellijk opdraven met Mario Kart 8, Super Smash Bros. Ultimate of New Super Mario Bros. U Deluxe. Toch mist daar mijn grote favoriet in die lijst, en dat is Super Mario 3D World. Mijn Wii U staat al een tijdje niet meer aangesloten omdat het gewoon zoveel makkelijker is om samen op de Switch te spelen. Ik was dan ook enorm blij dat Super Mario 3D World ook de sprong naar de Switch maakte zoals al heel wat andere Wii U titels dat reeds deden. Meer nog, deze port gaat zelfs een stapje verder en brengt ons nieuwe content in de vorm van Bowser’s Fury. Waar wachten we eigenlijk nog op? Let’s-a go!
Super Mario 3D World
Zoals de meeste Mario spellen is het verhaal niet onmiddellijk het meest diepgaande, en voor Super Mario 3D World is daar geen uitzondering op gemaakt. In plaats van 1 prinses te ontvoeren, ontvoert Bowser ditmaal een hele resem feetjes, de Sprixie genaamd. Het is aan Mario en co om ze te bevrijden en Bowser alweer eens op zijn plaats te zetten. Kort maar krachtig dus. Als we terug kijken naar de Wii U versie van het spel dan zagen we al een zeer mooie game en ook hier op de Switch doet het grafisch niet onder natuurlijk. Het spel ziet er nog altijd zeer mooi uit en de muziek klinkt met al zijn geweldige instrumenten nog steeds uitstekend.
Als ik denk aan de, voor mij althans, perfecte multiplayer game dan denk ik toch als eerste aan Super Mario 3D World. De grootste reden hiervoor is dat je met 4 personen gelijkertijd kan spelen, en nu op de Switch kan je dat zelfs online doen! Je kan kiezen tussen Mario, Luigi, Princess Peach en Toad om mee te spelen. Voor diegenen die het spel al gespeeld hebben, ik weet dat er nog een extra personage is maar die gaan we hier niet onthullen.
Elk personage heeft trouwens zijn unieke speelstijl. Zo kan Princess Peach kort zweven als ze springt, is Toad de snelste van de vier maar springt minder hoog en ver terwijl Luigi dan weer het hoogst van iedereen springt. Mario is de perfecte balans tussen snelheid en springen en voor de meeste waarschijnlijk ook de favoriete keuze. Alle spelers delen dezelfde levens, dus het is van groot belang dat je goed samen speelt en andere spelers niet zomaar aan hun lot over laat. Je kan elkander ook oppakken en gooien, iets wat sommige sadisten misbruiken om elkaar van de rand te smijten.
Het spel is opgedeeld in, aanvankelijk, 7 werelden die variëren in het aantal levels dat je terug kan vinden. Gaandeweg zul je dus per wereld meer levels mogen doorspelen. De meeste levels hebben eenzelfde doel, het einde van het level bereiken in lineaire 3D platform omgevingen en aan de vlaggenmast hangen. Dit doe je alleen of samen, wat net dat tikkeltje leuker én chaotischer is, in levels die moeilijker worden naarmate je vordert in het spel. Elk level zit vol met handige power-ups die je kunnen helpen, waarvan de meest opmerkelijke niets minder is dan de kattenbel die onze helden verandert in een kat! In deze vorm kan je met je poten aanvallen of tegen muren opklimmen.
Daarnaast bevat elk level ook nog eens 3 groene sterren en een stempel die je kan vinden, wat de collectibles van deze game maakt. Ook houdt het spel bij met welke personages je de vlaggenmast bereikt hebt en of je de top van de vlag hebt gehaald in het level. Heel wat zaken dus om er voor te zorgen dat je levels meermaals zal kunnen spelen om alles te verzamelen. Zonder te verklappen wat de extra’s zijn, kan ik wel zeggen dat er heel wat leuks is als je voor al de collectibles gaat. Wist je trouwens dat de stempels in de Wii U versie gebruikt werden voor op “Mii Verse” berichten op te fleuren? Helaas bestaat de “Mii Verse” dienst niet op de Switch, dus hebben ze hier in het spel de stempels een nieuwe functie gegeven. Je kan ten alle tijden de fotomode activeren om foto’s te maken van het scherm en deze decoreren met de stempels die je hebt weten te verzamelen. Niet zo heel spectaculair, maar een leuke extra zodat het verzamelen toch niet helemaal nutteloos is.
De lineaire levels zijn trouwens niet het enige soort dat je hier zal vinden. Ook onze vriend Captain Toad laat zich hier van zijn beste kant zien. Deze levels spelen ook heel anders en zijn meer een kleine puzzel die je voltooid door alle groene sterren te verzamelen. Dit was trouwens zijn grote moment dat heeft geleid tot zijn eigen spel: Captain Toad: Treasure Tracker. Verder zijn er ook nog challenge houses waarin je enkele kleine uitdagingen moet voltooien achter elkaar om groene sterren te krijgen en als laatste zijn er ook nog levels waar je simpelweg een paar vijanden moet verslaan om een groene ster te bemachtigen. Het lijkt niet veel, maar het is een goede manier om wat variatie te brengen zodat je toch wat afwisseling hebt tijdens het spelen.
Over variatie gesproken, in de Wii U versie waren er enkele levels waar je met de gamepad moest werken om bepaalde platformen te doen stijgen of verschijnen door het touch screen te gebruiken, ook deze zijn nog steeds terug te vinden hier maar nu kan je een pointer op het scherm toveren door simpelweg op de R (SR op de Joy-Con) knop te duwen. Je stuurt de pointer door met je controller te bewegen en door nogmaals op R te duwen activeer je dan de platformen. Wat niet in het spel is geraakt, zijn de platformen die je kon bewegen door te blazen in de microfoon van de gamepad maar hier hebben ze er voor gekozen om de levels een beetje te herwerken zodat je hier geen hinder van hebt.
Bowser’s Fury
Met Super Mario 3D World hebben we al een heel uitgebreide game achter de kiezen, maar Bowser’s Fury was hetgeen mij het meeste aansprak in deze nieuwe uitgave. Sinds Super Mario Odyssey wacht ik, net zoals velen van jullie, op de volgende nieuwe 3D Mario game. Voorlopig moesten we het stellen met een leuke compilatie van enkele van de beste 3D Mario games in de vorm van Super Mario 3D All-Stars. Toen ik een tijd terug de trailer zag van Bowser’s Fury met een gigantische en duistere Bowser, kon ik niet wachten hierop. En ik kan het nu alvast zeggen, ik was zeker niet teleurgesteld.
We zien Mario in het intro filmpje enkele inktvlekken ontdekken die hij volgt tot aan een inktzwarte “M” zoals we deze ook zagen in Super Mario Sunshine. Vooraleer Mario het goed en wel beseft verandert de “M” in een grote zwarte poel die hem naar beneden sleurt door een zwarte tunnel naar een volledig nieuwe locatie. We zien een enorme afdruk en het schip van Bowser, plots wordt het donker en zien we een gigantisch grote Bowser opdoemen door de bliksem. Terwijl Mario zijn vurige woede aanvallen ontwijkt navigeert hij naar een vuurtoren en vindt daar een kattenzon waarmee hij de vuurtoren activeert en zo Bowser doet vluchten. Al snel kom je Bowser Jr. tegen die je, aan de hand van enkele toffe schetsen, vertelt dat er iets vreemd met zijn vader aan de hand is en de hulp van Mario nodig heeft. Mario, de goedzak die hij is, kan geen nee zeggen en zo start dit nieuwe avontuur!
A whole new world
Grafisch ziet Bowser’s Fury er fantastisch uit, het doet onmiddellijk denken aan Super Mario Odyssey alleen mis je hier natuurlijk Cappy en diens vaardigheden. Maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt dankzij andere power-ups zoals het kattenpak, de vuurbloem, het boemerang kostuum en het tanooki pak. Dankzij deze power-ups voel je ook de connectie met Super Mario 3D World, maar het gaat verder dan enkel dat. Zo zal je Plessie hier ook tegenkomen en heel wat gimmicks die we in Super Mario 3D World zagen. Denk bijvoorbeeld maar aan de platformen die links of rechts bewegen afhankelijk van de pijl waarop je staat of de onzichtbare platformen die enkel zichtbaar zijn als je er in de buurt van bent.
Naast de graphics worden we ook getrakteerd op fantastische muziek, vooral de epische boss battle muziek die mij vooral deed denken aan tracks uit een Final Fantasy game, maar ook tracks zoals Mount Magmeow en Crisp Climb Castle zijn fenomenaal. In veel van deze tracks hoor je trouwens dat ze inspiratie hebben gehaald uit andere Mario games, iets wat ik altijd een leuk detail vind. Wat ik ook erg geweldig vond was dat alles, en ik bedoel dan ook echt alles, in het katten thema was verwerkt. Struikjes die op een kattenhoofd leken, vogels met kattenoortjes, vijanden die allemaal precies aan kat power-up hadden gekregen en ga zo maar verder.
Omdat deze wereld één geheel is zijn er ook geen extra laadtijden aanwezig. Toch is het wel wat merkbaar dat hier limieten door zijn, want elk gebied heeft maar liefst 5 kattenzonnen die je kan verzamelen. Zoals we ondertussen gewoon zijn van de 3D Mario spellen zijn deze verbonden aan een doel zoals het vinden van een sleutel om een kooi te openen, of door een bepaald obstakel te overwinnen. Als je net eentje voltooid hebt, zal je naar een ander gebied moeten gaan zodat het spel de tijd kan nemen om het vorige gebied te herladen op de achtergrond zodat je de volgende challenge kan aangaan. Het gebied verandert immers meestal een beetje zodat je aan de nieuwe kattenzon kan geraken. Heel storend was het niet, tot ik voor de 100% ging en dus van het ene gebied naar het andere moest gaan om de volgende challenge (en zon) te laten verschijnen. Maar goed, bij oudere 3D Mario games werd je uit het level getrapt zodat je het opnieuw moest betreden en het spel zo zijn aanpassingen kon doen. Buiten de gebieden zelf zijn trouwens ook nog enkele kattenzonnen te vinden, dus je wordt wel wat aangemoedigd om deze leuke locaties te verkennen zodat je alle 100 kattenzonnen kan vinden. Het is ook aangeraden dit te doen, want je krijgt er een fijne uitdaging voor in de plaats.
Legendary Super Cat Mario
Deze nieuwe wereld is niet super groot maar gelukkig ook niet echt klein te noemen. Mondjesmaat zal je gebieden vrijspelen die zich ontplooien rond een centraal punt, een grote zwarte poel waarin je langzaam Bowser zijn pikzwart schild omhoog zal zien komen. Wanneer het schild op zijn hoogste punt komt begint het te draaien en zullen zijn pinnen kleur beginnen krijgen. Het begint dan ook te regenen en vanaf dat moment weet je dat je in de penarie zit. Niet veel later zal Bowser ontwaken en je bestoken met zijn pinnen en vuur. Weet je een kattenzon te pakken, dan dwing je hem weer terug naar de schaduw. Lukt het echter niet om een zon te vinden, dan verdwijnt Bowser uit zichzelf na een poosje. Je zal merken dat Bowser steeds vaker zal opduiken.
Gelukkig is er een power-up die jou een vechtkans geeft. Op een van de eilanden ligt een grote kattenbel die onder de zwarte inkt zit. Als je genoeg kattenzonnen hebt verzameld zal de bel ontwaken en kan je hiermee veranderen in een gigantische kat met een kapsel waar Goku wel eens jaloers op zou kunnen worden! In deze vorm kan je het dan tegen Bowser opnemen en zo nieuwe eilanden vrijspelen.
Bowser Jr.
Het leuke aan dit alles is dat je het niet alleen speelt, je kan een tweede speler de controle over Bowser Jr. laten nemen. Als je geen tweede speler hebt, zal Bowser Jr. uit zichzelf je helpen. Hoe goed hij helpt kan je zelf bepalen door in te stellen hoe hard hij je moet helpen. Bowser Jr. kan vijanden aanvallen, muntjes verzamelen voor je en op bepaalde plaatsen vraagtekens overschilderen om je handige items te geven. Bowser Jr., en Mario eigenlijk ook natuurlijk, is heel gemakkelijk te besturen maar de camera blijft wel steeds gefocust op Mario. Als Bowser Jr. dus niet kan volgen en buiten het beeld verdwijnt zal hij automatisch teruggeroepen worden tot bij Mario.
Wat wel leuk is, zeker voor de jongere gamers, is dat Bowser Jr. niet geraakt kan worden en dus niet kan doodgaan. Niet dat het erg is als Mario doodgaat, want het kost je niet meer dan 50 munten. Heb je niet genoeg munten, dan hangt ook daar geen straf aan. Gelukkig maar! Maar waar zijn die munten dan goed voor als je geen levens hebt? Wel, voor elke 100 munten die je verzamelt krijg je een extra power-up die je in je inventaris hebt zitten om te gebruiken wanneer je in nood zit. Van elke power-up kan je maar liefst 5 stuks bijhouden voor wanneer ze nodig zijn.
Conclusie
Als je me enkele jaren geleden had verteld dat Super Mario 3D World nog beter kon worden, dan had ik je wellicht maar moeilijk geloofd. Maar de toevoeging van Bowser’s Fury was een fantastische beslissing die ik enkel maar kan toejuichen. Ok, het is geen super lang Mario avontuur en na een goeie 5 uur had ik mijn 100ste kattenzon te pakken en zat mijn avontuur er volledig op, maar dat vond ik zeker niet erg. Het spel is eigenlijk net lang genoeg om niet te eentonig te worden met Bowser die steeds opnieuw verschijnt en die je steeds op dezelfde manier moest bevechten. Het was een klein avontuur waar ik nood aan had, en ik heb er met volle teugen van kunnen genieten in afwachting van een heus nieuw 3D avontuur.
Dus Nintendo, laat maar komen die aankondiging van de volgende 3D Mario die me zonder twijfel weer van mijn sokken zal blazen! Ondertussen zal ik nog eens voor de volle 100% gaan in Super Mario World, hopelijk binnenkort weer met wat vrienden in de zetel zoals vanouds.