Super Mario 3D All-Stars

Super Mario 3D All-Stars
Super Mario 3D All-Stars
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

35 kaarsjes, zoveel mag Mario er dit jaar al uitblazen. In al die jaren heeft Mario een uitgebreid portfolio neergezet aan games. Meestal volgen deze games hetzelfde simpele principe: een gekidnapte dame redden van een groot eng beest. Of dit nu Paulien en Donkey Kong zijn of prinses Peach en Bowser, Mario weet toch altijd de redder in nood te spelen samen met zijn klungelige broer Luigi. Daarnaast kunnen de Mario broers en hun gezelschap ook hun geschillen opzij zetten en samen in karts kruipen of diverse sporten beoefenen. Maar daarvoor zijn we niet hier. We zijn hier om enkele 3D toppers te bundelen in een 3D All-Stars pack, een beetje zoals Nintendo zoveel jaren geleden op de SNES ook al deed. Let’s-a-gooooo!

It’s-a me, Mario!

Hoewel de 3 games natuurlijk heel verschillend zijn, kan er alvast één ding gezegd worden dat ze gemeen hebben. Ze zijn allemaal grafisch mooi opgepoetst en deze spellen hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Vanuit het beginmenu kan je kiezen uit Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy. Elk van deze titels heeft in dit menu een inleidende tekst waar het plot uitgelegd wordt en ook wat weetjes over het spel gegeven worden. Maar dat is nog niet alles wat we hier terugvinden.

Wie deze games al eens eerder heeft gespeeld, weet dat er enorm veel iconische en geweldige tracks in de games te vinden zijn. En dat weten ze bij Nintendo ook, dus hebben ze de soundtracks ook toegevoegd zodat je hier gewoonweg naar kan luisteren zonder te spelen. In de muziekspeler kan je er voor kiezen om het scherm uit te schakelen zodat de Switch minder energie verbruikt. Dit wil niet zeggen dat de Switch in slaapstand gaat. Hoe fijn deze mogelijkheid ook is om muziek te kunnen spelen, mis ik de diepgang die we bij Super Smash Bros wel al kregen. Namelijk het maken van je eigen playlist zodat je je favoriete tracks kan beluisteren en niet heel de soundtrack van begin tot einde.

Mocht het nog niet geweten zijn, de 3D Mario games zijn fantastische collectathons. Collecta-wat? Spellen waarin je een hoop zaken kunt verzamelen, in de meeste gevallen zijn dat sterren en munten. Elk van deze spellen heeft een mooie 120 sterren die je kan verzamelen en dit door verschillende opdrachten te voltooien. Soms moet je ook een bepaald aantal munten verzamelen om een ster te verdienen. De spellen zijn ook allemaal opgedeeld in meerdere werelden en elke wereld heeft meerdere sterren met elk hun opdracht om de ster te verdienen. Wat je juist moet doen kan je vaak afleiden aan de hand van de titel voor de specifieke ster. Goed, laten we dan maar eens in de games zelf duiken.

Mario 64

Ah Mario’s allereerste sprong in de 3D wereld, en wat voor een. Het verhaal zelf laat weinig aan de verbeelding over wanneer Mario een brief van de prinses krijgt waarin staat dat ze een taart heeft gebakken voor Mario. Bij zijn aankomst in het kasteel wordt het al snel duidelijk dat Bowser de prinses gevangen heeft en dat Mario sterren moet verzamelen om de confrontatie met Bowser aan te gaan. Ik herinner me nog heel goed hoe speciaal het was dat elk level verstopt zat in een schilderij. Het schilderij gaf al een hint over wat voor level je zou gaan spelen en sommige schilderijen hadden zelfs verborgen mechanismes. Zo is er een level waarin het water niveau afhankelijk is van hoe hoog je in het schilderij springt, of een ander level waar alles gigantisch groot of net absurd klein is afhankelijk van welk schilderij je kiest.

Deze versie van Mario 64 is misschien de mooiste die ik al gezien heb, maar hij speelt toch iets minder lekker dan ik gewoon ben van de modernere Mario games. Het is toch vaak vechten met de camera, en niet alle sprongen voelen even vlot zoals je zou denken. De driedubbele sprong moet je zeer nauwkeurig uitvoeren, anders mislukt deze. In latere games lijkt het wel gemakkelijker uit te voeren. Na het spelen van Super Mario Odyssee voelt het ook raar aan dat je na elke ster weer uit het level wordt gezet. Natuurlijk was dit vroeger de normaalste zaak, grotendeels door technische limitaties, maar het voelt nu toch ergens als tijdsverlies aan om sommige levels opnieuw en opnieuw te doorkruisen. Mogelijks leeft dit gevoel ook omdat ik het spel al zo vaak opnieuw heb uitgespeeld. Hoe dan ook, deze start van onze 3D avonturen met Mario is zeker een geslaagd en als fan ben je het jezelf gewoon verplicht deze ooit eens volledig gespeeld te hebben.

Super Mario Sunshine

Na zijn vorig avontuur heeft Mario wat nood aan vakantie. Waar kan dit beter dan op Isle Delfino? Ze hadden beter aan staycation gedaan, want bij aankomst zien we dat de luchthaven bedekt is in verf. Erger nog, de bewoners van het eiland geven Mario hier de schuld van. Maar hoe kan dit, als hij maar net arriveert? Heeft de mysterieuze figuur, die er exact uitziet als Mario, meer mee te maken? Dat en zoveel meer ontdek je in deze game. In dit spel verschijnt overigens Bowser Junior voor de eerste keer, een personage dat toch een vaste plek in de Mario cast heeft weten te verdienen.

Super Mario Sunshine verandert wat aan de formule en vooral Mario’s moveset. Hij krijgt FLUDD, Flash Liquidizer Ultra Dousing Device, in handen. Dit toestel is ontworpen door niemand minder dan professor E. Gadd, dezelfde professor die Luigi aan zijn Poltergust helpt in de Luigi’s Mansion games. Met FLUDD kan Mario water spuiten om zo vooral de verf weg te spoelen, maar met verschillende opzetstukken kan hij FLUDD gebruiken als een (erg tijdelijke) jetpack of zelfs als een mini-raket. Geen paniek als je water meter leeg loopt, je kan FLUDD overal vullen waar er water is. Aangezien we op een eiland zitten dat omringd is met water is dit alvast geen probleem. In deze game gaan we op zoek naar Shine Sprites om het eiland weer in zonlicht te laten baden zoals voorheen en uiteraard ook alweer om de prinses te redden want jawel… ook hier wordt ze voor de zoveelste keer gekidnapped.

Super Mario Galaxy

De laatste topper op deze collectie is de eerste Super Mario Galaxy. We hadden al een kasteel en een eiland om te doorzoeken, wat dacht je van een tochtje in de ruimte? Bowser heeft het alweer op de prinses gemunt en hij wil zijn eigen heelal vormen. Hiervoor steelt hij sterren die bekend staan als “Grand Stars”. Tijdens de ontvoering van de prinses wordt Mario mee het heelal ingetrokken, maar hij valt en ontwaakt op een onbekende planeet. Na de controls onder de knie te krijgen bevinden we ons op een ruimtestation waar we kennis maken met Rosalina, nog een nieuwkomer en vaste waarde in de Mario crew. Haar verhaal ontdek je gaandeweg terwijl je sterren verzamelt en het ruimtestation weer van energie voorziet.

Wat deze game zo uniek maakte destijds waren natuurlijk de motion controls. Niet verwonderlijk gezien ze bij de Wii hier van in het begin al sterk op inspeelden en uiteraard kon hun vaste mascotte hier niet onderuit. Zo kon je star bits verzamelen door met je Wiimote te wijzen naar het scherm en daarmee je cursor te bewegen of deze verzamelde star bits afvuren op vijanden om deze tijdelijk te verlammen. Soms moest je ook schudden met je controller om bepaalde bewegingen te maken of je controller zijdelings houden en sturen door middel van te draaien met je controller. De Joy-Cons voelen een beetje aan zoals de Wiimote en nunchuck combinatie, maar ook met de Pro Controller is het perfect mogelijk om te spelen én nauwkeurig de pointer te besturen. In plaats van dan te wijzen naar het scherm, bedien je de pointer door je controller te bewegen. Je kan op elk moment de pointer resetten door te drukken op de R knop.

In docked mode spelen was mijn favoriete manier, zeker in combinatie met de Pro Controller. Ook in handheld mode werkt het best goed, enkel worden de meeste motion controls vervangen door je vinger te gebruiken op het touchscreen. Maar hierdoor wordt je scherm snel vuil en ik had ook momenten waar ik mijn rechterhand gebruikte om iets aan te raken en eigenlijk ook diezelfde hand nodig had om te springen of een andere actie te doen. Niet geheel onoverkomelijk, maar het voelde toch als een klein ongemak.

Nintendo weet toch steeds die nostalgische snaar te raken. Met 3 van de beste 3D Mario games zit je hier zeker goed voor heel wat uren plezier. Ze hebben alle drie een grafische oppoetsbeurt gekregen, maar Mario laat zich nog steeds hetzelfde besturen als voorheen. En dit kan voor sommigen als minder leuk ervaren worden. Hier tonen de games vaak hun ouderdom door moeizame camera’s en slipperige controls waardoor je heel vaak op een, zo voelt het toch, oneerlijke manier levens zal verliezen. Deze games zijn uiteraard geen Mario Odyssee, maar het is wel fantastisch om te zien waar het allemaal begon en wat de evolutie is die Mario doormaakte. Als fan ben je het aan jezelf verplicht om deze games toch eens gespeeld te hebben, ook al moet je daarvoor soms doorbijten en leren omgaan met de technische beperkingen van de tijdperken waarin deze games verschenen.

Ik moet wel zeggen dat ik hier eigenlijk Mario Galaxy 2 enorm mis. Zou Nintendo hier hetzelfde doen als ze destijds deden op de SNES met de Super Mario All-Stars en aparte Super Mario All-Stars + Super Mario World? Een nieuwe cart met één extra game, of gewoon Mario Galaxy 2 apart releasen? Beter nog, een tweede 3D All-Stars pack met enkele van de DS-games! Ach, we zien wel wat Nintendo nog in petto heeft voor ons de komende jaren.

• 3 klassiekers in 1
  • Sunshine en Galaxy on the go

• Camera en bepaalde controls voelen verouderd aan