Street Fighter 6

Street Fighter 6
Street Fighter 6

Als een serie die al meer dan drie decennia de het fighting-game genre domineert, heeft Street Fighter altijd een delicate balans moeten vinden tussen traditie en evolutie. Met de komst van Street Fighter 6 heeft Capcom deze balans eindelijk weten te bereiken door het implementeren van het innovatieve Drive System, een reeks nieuwe personages en een verbeterde online ervaring met de Battle Hub. Deze verbeteringen, gecombineerd met een solide basis van klassieke gameplay, maken Street Fighter 6 tot een must-play voor fans van het genre.

Drive System

Het Drive System is een van de belangrijkste vernieuwingen in Street Fighter 6 en biedt spelers een reeks nieuwe mogelijkheden tijdens gevechten. Dit systeem wordt beheerd door een enkele meter, de Drive Gauge, die kan worden gebruikt om verschillende acties uit te voeren, zoals Drive Reversals, Drive Rushes, Drive Parries en Drive Impacts, die inkomende aanvallen kunnen absorberen en het tij van het gevecht kunnen keren. Spelers kunnen deze meter echter opbranden als ze hem helemaal opgebruiken en zijn dan in het nadeel als ze moeten wachten tot hij weer is opgeladen.

Deze nieuwe technieken zorgen voor een frisse dynamiek in de gameplay en moedigen spelers aan om creatief te zijn met hun aanvallen en verdedigingen. De invoering van het Drive System zorgt ervoor dat Street Fighter 6 fris aanvoelt en biedt een scala aan nieuwe strategieën en combinaties die spelers kunnen verkennen. Dit maakt Street Fighter 6 niet alleen toegankelijker voor nieuwkomers, maar biedt ook genoeg diepgang voor ervaren spelers die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen en tactieken om te beheersen.

Nieuwe Gezichten en Oude Favorieten

Street Fighter 6 bevat een mooie selectie van 18 speelbare personages, waaronder oude favorieten zoals Ryu, Ken, Cammy en Chun-Li, evenals een aantal nieuwe gezichten zoals Marisa, JP en Kimberly. Deze nieuwe personages zijn ontworpen om frisse en unieke speelstijlen aan te bieden, terwijl ze naadloos passen in de bestaande wereld van Street Fighter.

Marisa is een van de meest opvallende nieuwkomers in Street Fighter 6 en biedt een unieke vechtstijl die zowel krachtig als wendbaar is. Ze is een commando throw-personage met een unieke mogelijkheid om schade op te stapelen met elke succesvolle worp, waardoor ze een geduchte tegenstander is voor elke speler. Ze is een krachtige vechtersbaas voor de korte tot middellange afstand die op korte tijd extreem veel schade kan veroorzaken bij de tegenstander. Marisa’s ontwerp en speelstijl maken haar tot een spannende toevoeging aan het Street Fighter-universum. Het is leuk om eens een vrouwelijk personage te hebben dat geen overdreven modepoppetje is, maar een sterke enorm gespierde vrouw. Marisa’s design is hierdoor een zeer welkome en verfrissende toevoeging.

Balans tussen Toegankelijkheid en Diepgang

Street Fighter 6 slaagt erin om een evenwicht te vinden tussen toegankelijkheid voor nieuwkomers en diepgaande gameplay voor ervaren spelers. Dit wordt bereikt door het aanbieden van verschillende besturingsschema’s, zoals Classic, Modern en Dynamic, waardoor spelers van alle niveaus en ervaringen kunnen genieten van de game op hun eigen manier. Bovendien biedt de game uitgebreide tutorials, combo-trials en karaktergidsen om spelers te helpen hun vaardigheden te ontwikkelen en hun favoriete personages te beheersen.

De Classic controlestijl maakt gebruik van dezelfde zes knoppen en bewegingen waar veteranen aan gewend zijn geraakt, terwijl de moderne besturing het systeem aanzienlijk stroomlijnt. In plaats van zes aanvalsknoppen heb je er drie plus een special move-knop die je kunt aanpassen door tegelijkertijd op een richting te drukken. Hierdoor is het voor nieuwkomers makkelijker om combo’s en special moves uit te voeren. Het komt echter wel met een nadeel, want aanvallen die je maakt via Modern controls doen minder schade, dan wanneer je de Classic controls gebruikt. De Dynamic controlestijl vereenvoudigt alles, zodat spelers alleen maar hoeven te button mashen. Capcom heeft deze methode alleen offline toegankelijk gemaakt, maar het is geweldig om te zien dat een mainstream vechtgame besturing toestaat die iedereen aanmoedigt om te spelen.

De kern van de gameplay in Street Fighter 6 is de gevechtsactie zelf, die zowel bekend als fris aanvoelt voor fans van de serie. De toevoeging van het Drive System en de diverse cast van personages zorgen voor een breed scala aan strategieën en speelstijlen die spelers kunnen verkennen en beheersen. Of je nu de voorkeur geeft aan een snelle, wendbare vechter zoals Cammy of een zwaargewicht zoals Zangief, de gameplay in Street Fighter 6 biedt genoeg diepgang en variatie om elke speler tevreden te stellen.

Je eigen personage

In Street Fighter 6 hebben spelers de mogelijkheid om een unieke avatar te creëren die kan worden gebruikt in zowel de World Tour-modus als de online Battle Hub. Deze functie biedt een ongekende mate van personalisatie en stelt spelers in staat om hun eigen stempel te drukken op de wereld van Street Fighter. Of je nu kiest voor een klassiek personage of een wild en origineel ontwerp, de avatar-creator geeft je de vrijheid om je eigen unieke vechter te creëren en te personaliseren. Je kan je zelfgemaakte avatars ook meenemen naar gevechten in de Battle Hub, waar je kunt zien welke belachelijke en extravagante personages, gamers over de hele wereld hebben gemaakt.

Single-Player

Street Fighter 6 biedt een grote hoeveelheid single-player content voor spelers om te verkennen. De World Tour-modus is een van de meest opvallende toevoegingen en laat spelers een aangepast personage besturen terwijl ze de wereld rondreizen, vechten tegen andere personages en nieuwe vaardigheden leren. Deze modus bevat elementen van zowel vecht- als avonturenspellen en biedt een ervaring die uniek is voor Street Fighter 6. Deze mode leert je de kneepjes van Street Fighter, en dit bijna zonder dat je het beseft, je zal hierdoor in no-time een Street Fighter expert zijn.

World Tour biedt een 20 uur durend avontuur met een luchtig, over-the-top verhaal waarin de main SF6 personages jouw avatar kunnen trainen. Hierdoor kan je hun vechtstijl leren en een eigen personage ontwikkelen met special moves van verschillende personages. Hoewel er tijdens World Tour een flink aantal fetch quests en talloze vechtpartijen zijn om aan deel te nemen, verdient Capcom alle lof voor het feit dat het een poging heeft gedaan om een echte, volbloed verhaalmodus in Street Fighter 6 te implementeren – vol met lichte RPG-elementen zoals XP en skill trees. World Tour kan tegen het einde van de campagne een beetje repetitief worden, maar het is wel een goede training voor het echte werk.

Naast World Tour zijn er tal van andere single-player modi beschikbaar, zoals de klassieke Arcade-modus, Combo Trials, en karaktergidsen. Deze modi bieden een uitgebreide selectie van uitdagingen en activiteiten waarvan spelers kunnen genieten wanneer ze niet deelnemen aan online gevechten.

In vergelijking met de teleurstellende lancering van Street Fighter V, die leed onder een gebrek aan inhoud en een algemene “barebones” presentatie, heeft Capcom geleerd van zijn fouten en heeft ervoor gezorgd dat Street Fighter 6 een veel completere en aantrekkelijkere ervaring biedt vanaf het begin. Met een uitgebreide selectie van personages, modi, en functies, evenals een verbeterde presentatie en online-mogelijkheden, is Street Fighter 6 een waardige opvolger van de serie en een game die zowel nieuwkomers als veteranen zullen waarderen.

Battle Hub en Geavanceerde Netcode

Capcom heeft grote stappen gezet om de online ervaring in Street Fighter 6 te verbeteren, met de introductie van de Battle Hub en verbeteringen aan de netcode. De Battle Hub is een grote online lobby waar spelers elkaar kunnen uitdagen, samen kunnen spelen en hun aangepaste avatars kunnen tonen. Deze sociale omgeving draagt bij aan de gemeenschapsgeest van Street Fighter en moedigt spelers aan om samen te komen en te concurreren. Battle Hub is erin geslaagd een virtuele ruimte te creëren die aanvoelt als de arcades van vroeger. Je kunt in het Game Center van de Battle Hub, zelfs op arcadekasten spelen met klassiekers als Super Puzzle Fighter II Turbo of Street Fighter II: The World Warrior spelen. Hierdoor kun je naast SF6 ook enkele klassiekers herbeleven.

De netcode in Street Fighter 6 is ook aanzienlijk verbeterd ten opzichte van eerdere versies, met snellere laadtijden en stabielere verbindingen. Dit zorgt voor een soepelere en meer responsieve online-ervaring, wat van cruciaal belang is voor een vechtspel waar timing en reactiesnelheid van het grootste belang zijn. De rollback-netcode van Street Fighter 6 is een verademing. Waar je tegenstander zich ook op deze aardbol bevindt en op welk ander toestel deze ook mag spelen, nooit heb ik connectie problemen ondervonden tijdens een match. Dit in combinatie met bijna onbestaande laadtijden zorgt ervoor dat veel andere fighting-games nog iets van SF6 kunnen leren.

Street Fighter 6 legt zonder twijfel de lat hoger voor toekomstige titels in het genre. Met zijn Drive System, boeiende personages, uitgebreide gameplay en voldoende single-player en online content, biedt Street Fighter 6 een ervaring die zowel toegankelijk is voor nieuwkomers als diepgaand en uitdagend voor ervaren spelers. Of je nu een doorgewinterde fan bent van de serie of gewoon op zoek bent naar een spannend vechtspel, Street Fighter 6 is een must-play voor iedereen die houdt van fighting-games.

• Meerdere controle opties
  • Stijlvolle visuals
  • Battle Hub