Mijn vriendin is niet bepaald een gamester, maar af en toe neemt ze toch ook eens graag een controller op en wil ze wel eens wat levels spelen. Helaas worden games haar snel al een beetje te moeilijk en dan stopt ze er mee. Af en toe komen er games uit waarvan ik al kan voorspellen dat ze, voor mij althans, wat te gemakkelijk gaan zijn en weinig uitdaging bieden. Perfect om dus mijn vriendin een controller aan te reiken en voor een keer eens op de achterbank te zitten bij een game sessie. Zat mijn gevoel ook juist bij Stitchy in Tooki Trouble?
Homegrown
Stitchy in Tooki Trouble is een 2.5D platformer en werd ontwikkeld door Polygoat BVBA, een klein bedrijfje met getalenteerde en gemotiveerde developers die zich bevinden in Peer. Met andere woorden, Stitchy in Tooki Trouble is er weer eentje van eigen bodem! In deze game volgen we Stitchy, een vogelverschrikker die tot leven komt nadat alle maïs gestolen wordt van het veld waar hij staat te waken. Het is aan Stitchy om de maïs terug te halen van de kwaadaardige Tooki! Niet onmiddellijk het meest diepgaande verhaal, maar laten we eerlijk zijn… Donkey Kong had ook niet meer nodig dan een hoop gestolen bananen om achter de slechterik aan te gaan.
Grafisch ziet het spel er vrij basic uit, maar dat stoort niet echt en het draagt ook wel een bepaalde charme met zich mee. Door de kleurrijke stijl die wordt neergezet nodigt het ook wel jongere spelers uit om te spelen. De muziek is ook vrolijk en paste goed bij het geheel.
Learning the ropes
Wat de gameplay betreft mag je je ook verwachten aan een simpele speelstijl, wat typerend is voor de doorsnee platformer games. Je kan links en rechts bewegen, springen en een groundpound aanval doen. En dat is het zo een beetje, hoewel er enkele levels zijn waar we nog mijnkarretjes en tonnen tegenkomen die regelrecht uit de Donkey Kong Country reeks lijken te komen. Je voelt dat de developers hier veel inspiratie hebben gehaald en het op een goede manier geïmplementeerd hebben.
Heel erg lang is de game trouwens niet, 3 werelden met telkens 11 levels waarvan er 9 gewone levels zijn, 1 baas level en dan 1 extra level als je alle collectibles hebt verzameld in de overige 9 levels. De bazen waren wel leuk, maar weinig uitdagend naar mijn mening, net zoals de levels zelf. Maar voor iemand met minder ervaring was het een goede moeilijkheidsgraad zonder dat het frustrerend werd. De collectibles zitten niet zo heel ver verstopt en zijn dus vrij gemakkelijk te vinden en verzamelen. Je kan ook maïs verzamelen in de levels, en deze geven je een extra leven als je er 100 hebt weten te verzamelen. Niet dat de levens er erg toe doen, want een game over zal je nooit harder straffen dan het huidige level opnieuw te moeten doen.
Conclusie
Stitchy in Tooki Trouble is een mooie liefdesbrief naar oudere platfomer games zoals Donkey Kong Country, maar dan een beetje makkelijker gebracht met een minder uitgebreide moveset. Samen met mijn vriendin deden we ongeveer 3 uur er over om de game 100% uit te spelen, maar het was wel een leuke ervaring in ieder geval. Dit spel is zeker een aanrader voor jongere spelers of nieuwkomers die nog weinig ervaring hebben met platformer games. Hoe dan ook, we kijken alvast uit naar wat Polygoat in de toekomst nog op de markt weet te brengen!