Steel Rising

Steel Rising
Steel Rising
Release Datum:Genre:, Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Geschiedenis. Op de middagpauze na het leukste uurtje op school. Althans voor mij toch. Hier leerden we over het ontstaan van het leven, de oude Grieken en Romeinen en hoe de Franse koning Louis XVI zot werd van zijn eigen macht en een leger van moordlustige robots loslaat op Parijs en zijn bevolking. Wacht even, dit is niet hoe het is gegaan. Volgens ontwikkelaar Spider wel. Kan deze geschiedenisles mij wakker houden, of beland ik met mijn hoofd weer op de bank om 50 minuten later wakker te worden door het belsignaal?

Paris, the city of…murdering robots?

Het jaar is 1789 en we kruipen in de huid van Aegis. Of eerder in de mechanische onderdelen, want Aegis is een Automaton die van danseres naar bodyguard is getransformeerd. Nu is het onze taak om Parijs te bevrijden uit de klauwen van koning Louis XVI en de bevolking te redden van de ondergang. Hierbij passeren we langs bestaande plaatsen, zoals de tuinen van Luxemburg en ontmoeten we personages die doorheen de geschiedenis een behoorlijke naam hebben gekregen. De één al wat accurater dan de andere. Om het spel wat persoonlijker te maken kunnen we de look van Aegis aanpassen naar onze stijl. Hoewel het originele uiterlijk van Aegis dat van een danseres moest voorstellen, jammer genoeg hebben we niet de volledige vrijheid om haar uiterlijk aan te passen, maar mogen we bijvoorbeeld wel het haar uitkiezen, make-up en uit welk materiaal ze gemaakt is. Zelf ben ik voor een ivoren look gegaan omdat dit toch wel iets speciaals had.

The fan is mightier than the sword

Om onze vijanden te kunnen verslaan moet Aegis beschikken over een heleboel skills en wapens. Haar achtergrond als danseres zorgt ervoor dat ze met gemak de aanvallen van haar vijanden kan ontwijken, hoewel ik al gemerkt heb dat dit toch niet zo heel evident is. Om in de aanval te gaan kan Aegis over 40 verschillende wapens beschikken die verdeeld zijn onder acht categorieën, waaronder waaiers, klauwen, kettingen,… Elk wapen zorgt voor een verschillende speelstijl omdat ze ook over verschillende abilities beschikken. Zo kan je met één wapen blokken en gebruik je een ander voor ranged attacks of counterattacks. De mogelijkheid om tussen twee verschillende wapens te scrollen zorgt dus voor een grote variatie aan mogelijkheden.

Om deze wapens ten volle te kunnen gebruiken moet je ook beschikken over de juiste skills. Deze kan je kopen met de anima essence die je krijgt door het verslaan van vijanden. Heb je genoeg verzameld kan je op specifieke plaatsen in de wereld deze gebruiken om een attribuut te levelen en vervolgens sterker terug te komen. Let wel op, elke keer dat je deze plaatsen gebruikt keren alle vijanden ook terug. Maar probeer niet teveel essence te verzamelen, want als je sterft verlies je alles waar je zo hard voor gewerkt hebt. Klinkt dit al een beetje bekend in de oren?

Steel Souls Automata

Dat kan misschien komen omdat het spel een afkooksel lijken van de Souls- en Nier series. De combinatie op zich klinkt veelbelovend, Dark Souls in een steampunk jasje met een realistische reconstructie van het oude Parijs. Jammer genoeg blijft het alleen maar bij een goed idee. Hoewel alle aspecten van de Souls serie goed uitgewerkt zijn, loopt de combat bij deze game jammer genoeg wat stroef. Je mag dan wel met een robot spelen, maar het hoeft toch niet zo te voelen. Wie ontwikkelaar Spiders een beetje kent, weet dat ze ook verantwoordelijk waren voor Greedfall. Dit merk je vooral aan de graphics en dat bedoel ik niet op de meest positieve manier. Het lijkt wel alsof ze exact dezelfde engine hebben gebruikt en gewoon een andere skin opgeplakt hebben. Gebouwen in de verte durven al eens te verdwijnen en plots weer te verschijnen. Ook de animaties en gezichten komen nogal plat over. Het verhaal mag dan wel interessant zijn, maar deze duurt ook niet heel lang als je de combat onder de knie krijgt. Wat wel positief is, is dat er voor de mensen die vanwege de moeilijkheid zich nooit aan een Soulslike hebben gewaagd, een makkelijkere optie is. Je kan aan het begin van het spel namelijk kiezen Of je verminderde schade wilt krijgen, je essence te behouden nadat je sterft of meer en snellere stamina regeneratie wilt. Dit zorgt voor een veel minder stressvolle ervaring en kan je genieten van het verhaal, zonder uren te moeten grinden en levelen om toch maar die ene baas te kunnen verslaan.

Steel Rising was een geweldig idee dat jammer genoeg net iets teveel steken heeft laten vallen op vlak van gameplay en graphics. Hopelijk wordt dit nog wat aangepast in de komende updates. Het verhaal is interessant genoeg om je te motiveren om het spel het helemaal tot zijn einde te spelen. De grote combinatie aan wapens geven een goed genoege variatie om toch te kunnen genieten van dit spel. Wie er graag doorheen walst heeft verschillende opties om het makkelijker te maken, wat natuurlijk  toegankelijker is voor een groter publiek. Alleen mis je dan in mijn ogen de voldoening wanneer je toch voorbij een bepaald gebied geraakt. Verder is het van Assassins Creed Unity geleden dat ik nog eens een spel heb gespeeld dat zich in het oude Frankrijk afspeelt en ik moet toegeven dat ik deze charme wel heb gemist. Jammer dat het visueel niet helemaal tot zijn recht komt, nog een gelijkenis met Unity… Hierdoor voelt het eerder alsof Spiders deze game snel snel heeft willen maken en is het niet helemaal geworden wat ik had gehoopt. Maar al bij al heb ik er nog steeds van genoten en hoop ik dat toekomstige updates er het spel van gaan maken dat het had moeten zijn.

• Goed verhaal
  • Soulslike
  • De optie om het spel makkelijker te maken