Stay

Stay
Stay

Escape rooms zijn best wel cool. Het afgelopen jaar heb ik wel uit enkele escape rooms weten te ontsnappen, en ik heb er telkens enorm van genoten. Maar in een escape room weet je dat het een spel is, en dat zelfs nadat de tijd voorbij is je veilig bent. Stel je eens voor dat je plots wakker wordt in zo een kamer, hoe zou je je dan voelen? In Stay is er nu exact dat gaande. Kunnen we hier ook tijdig ontsnappen?

Ah ah ah ah, STAYing alive!

We worden getrakteerd op een opening scène die het verhaal in gang trapt. Quinn wordt ontvoerd en ontwaakt in een donkere ruimte met enkel een PC. Jij komt toevallig in contact met Quinn en moet hem begeleiden om te ontsnappen, maar ook gerust stellen en zorgen dat jullie elkaar een beetje leren kennen. Immers, wie zou nu zomaar iemand vertrouwen op het internet vanaf het eerste moment? Door middel van enkele tekstkeuzes kan je Quinn dus helpen om enerzijds zijn mentale gezondheid te bewaren en anderzijds door hem mee te helpen denken over waar hij gevangen zit en hoe hij er kan ontsnappen. Let ook op dat je geen verkeerde keuzes maakt, Quinn zou wel eens kunnen sterven. Soms op hilarische manieren, maar we zijn geen sadisten, dus proberen we dat net te voorkomen.

De besturing van de game is vrij simpel, je kan immers enkel communiceren door een selectie te maken uit een handjevol antwoorden per vraag die Quinn je stelt. De rest van de tijd zal je vooral lezen wat Quinn op zijn lever heeft. Je kan intussen wel controleren hoe je band is met Quinn, en natuurlijk speelt dat een rol in hoeverre je opties zult krijgen om Quinn te helpen. Geregeld wordt de view vanaf het chat scherm afgewisseld met Quinn die op zoek gaat naar aanwijzingen of reageert op een geluid dat uit de duisternis komt. Tijdens deze momenten kan je niet echt iets doen, maar het spel laat je wel weten dat je best blijft… Je weet maar nooit natuurlijk! Om toch wat meer gameplay te hebben, zijn er ook puzzel momenten voorzien in de game. Deze puzzel momenten variëren van vrij simpel tot redelijk complex. Zo was er een mijnenveger geïnspireerde puzzel waar ik toch een tijdje over heb gedaan.

Won’t you STAY for a while?

Het spel behandelt enkele zware thema’s zoals depressie, angst en eenzaamheid. Dankzij het goed geschreven script krijg je ook echt een band met Quinn, die vaak het ijs probeert te breken door middel van grapjes die boordenvol pop-culture referenties zitten. Bij momenten krijg je ook mooie pixel-art beelden te zien van bepaalde cruciale momenten in het spel en de muziek, die de hele tijd de stilte doorbreekt op de achtergrond, draagt steeds de juiste toon bij het juiste moment. Het best kan ik deze game vergelijken met een visual novel game die zijn inspiratie lijkt te hebben gehaald bij films zoals Saw of zelfs gewoon uit, wat momenteel toch wel een beetje een hype is, escape rooms.

Het mooie aan dit spel is dat Quinn ook echt reageert op jou als speler, op je manier van antwoorden naar hem toe maar ook naar je aanwezigheid. Jawel, er lopen 2 verschillende timers tijdens het spelen waarvan eentje aangeeft hoelang je al gebleven bent bij Quinn en de andere geeft aan hoe lang je weg bent geweest sinds je eerste gesprek. Ik verschoot daarom ook toen ik na een goede nachtrust terug begon aan Stay, en ik zag dat er heel wat uren bij geteld waren. Quinn liet dan ook langs zijn neus weg vallen dat hij al half de hoop had opgegeven dat ik terugkwam. En dat is dus het geniale aan dit spel, het probeert je echt er emotioneel in te betrekken. En afhankelijk van je manier van spelen, en dus hoe je relatie met Quinn zich ontwikkeld, zal de game je door verschillende kamers leiden met verschillende puzzels en items om te verzamelen. Uiteindelijk zal dit je ook leiden tot één van de 7 verschillende eindes.

Ik moet eerlijk bekennen dat deze game me in het begin niet echt snel mee had, maar na enkele chapters begon ik te binden met Quinn, en wou ik hem echt helpen om te ontsnappen, om te ontdekken wie hem ontvoerd had en waarom. De geweldig geschreven dialogen met ondersteuning van muziek die de juiste toon wist te zetten zorgden er ook deels voor dat ik Quinn niet in de steek wou laten. Zoals in een escape room zochten we samen naar aanwijzingen en loste ik interactieve puzzels op om één van de verschillende eindes te kunnen zien.

Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik ben toch vrij enthousiast uit deze ervaring gekomen en kan deze game dan ook hartelijk aanbevelen aan iedereen die graag puzzels oplossen of niets liever doen dan escape rooms aangaan. Ben ik nu een beetje een sadist dat ik niet kan wachten om Quinn opnieuw op te laten sluiten om een van de andere eindes te ontdekken? Wie is nu het monster… ikzelf… of de persoon die Quinn daar geplaatst heeft?

• mooie pixel art
  • passende sfeervolle muziek
  • verschillende eindes verhogen de herspeelbaarheid