Star Wars: Squadrons

Star Wars: Squadrons
Star Wars: Squadrons
Release Datum:Genre:, , Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Altijd al eens een X-Wing of een Tie-fighter willen besturen? Dan is Star Wars: Squadrons de game voor jou! Toegegeven, het is niet de eerste game waarin dit mogelijk is, en het zal zeker ook niet de laatste zijn. Of het de beste game is waarin dit kan hebben we voor je uitgezocht!

Star Wars: Squadrons is een moderne kijk op de space combat sims uit de jaren 90. Net zoals die games speel je ook hier in first person. De game profileert zich als een space sim in het Star Wars Universum, maar dat was vermoedelijk al wel voor iedereen duidelijk. De game weet de Star Wars sfeer perfect over te brengen in de talrijke spannende gevechten die zowel in de story mode als online te spelen zijn. Gezien de game een space sim is, verleent deze er zich perfect voor om met een flight stick te spelen. Al is het natuurlijk ook perfect mogelijk om met een controller te spelen. Ikzelf heb voor deze review ook voornamelijk met een flight stick gespeeld, namelijk de Thrustmaster T.Flight Hotas One Flight Stick, welke werkt op Xbox One en PC. De beste en meest realistische ervaring is daardoor ook met een flight stick te beleven. Zeker in Combinatie met VR, wat met de PlayStation 4 en PC-versies mogelijk is.

In a galaxy far far away

Hoewel Star Wars: Squadrons vooral bedoeld is om in multiplayer te spelen, beschikt de game toch over singleplayer in de vorm van de Story mode. Deze mode vertelt een origineel verhaal dat zich afspeelt na Star Wars: The Return of the Jedi. Deze modus biedt 14 missies, gecombineerd met nieuwe personages en enkele bekende cameo’s uit het Star Wars Universum. In deze mode leer je vooral hoe de schepen zich laten besturen en wat je juist allemaal kan uitvoeren tijdens de ruimte gevechten. In feite is deze modus de perfecte voorbereiding op het echte werk in de multiplayer. En dit terwijl je een leuk verhaaltje kan volgen. Nu zou je denken dat 14 missies best wel een laag aantal lijkt te zijn. Dit is gelukkig niet het geval. De missies zijn best wel lang, en speel je niet zomaar op één, twee, drie uit. Je kan kiezen uit vier verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor je zelf kan kiezen hoe makkelijk of snel je door het verhaal heen knalt. Wel voelt deze modus best wel repetitief aan. Goed, het bied best wel gevarieerde missies aan, maar wat je moet doen blijft natuurlijk steeds min of meer hetzelfde. Gelukkig is dit iets wat in de multiplayer geen probleem is, tegen echte mensen strijden is natuurlijk veel spannender.

Tussen de missies door heb je een soort intermezzo waarin je piloot even wat vrije tijd heeft. Nu ja vrije tijd, hier ga je dus naar de briefing gaan luisteren, een praatje maken met de andere personages en je schip upgraden. Bij dit laatste kan je kiezen uit verscheidene cosmetische items en wapenuitrusting. Tussen de missies door kan je ook een soort van vrij rondbewegen op je basis. Wel werkt dit op een redelijk ouderwetse, maar efficiënte manier. Je kan niet zelf rondwandelen, maar je kijkt naar een interessant punt, en vervolgens activeer je zo een interactie, of de briefing. Dit is niet het enige dat enigszins ouderwets aanvoelt. De personages waarmee je kan interacteren voelen wat houterig aan. Dit komt in de eerste plaats omdat men hier geen gebruik gemaakt heeft van acteurs met motion capture. De bewegingen zijn op de klassieke manier geprogrammeerd waardoor deze er wat minder natuurlijk uitzien. Gelukkig is het stemmenwerk wel goed gedaan, waardoor dit alvast geen heel storend element is.

Tie Fighters & X-Wings

Het belangrijkste aan een game als deze zijn natuurlijk de gameplay en de besturing. Hiervan kan ik bevestigen dat het met beiden wel snor zit. Zowel met een controller als met een flightstick laten de verschillende ruimteschepen zich perfect besturen. Al komt er wel meer bij kijken dan je zou verwachten, dus speel zeker even de tutorials om alles ten volle te kunnen benutten. Je ruimteschip heeft bijvoorbeeld maar een beperkte hoeveelheid energie. Hierdoor is het zeer belangrijk om deze goed te managen. Standaard staat deze altijd als gebalanceerd ingesteld. Dit wil zeggen dat er evenveel energie gaat naar je motor, je schilden en je wapens. Je kan de energie ook anders onderverdelen, je kan de meerderheid ook naar je schilden laten gaan om zo langer te overleven als je bv. een Imperial Star Destroyer bevecht. Deze destroyers hebben nu eenmaal een groot arsenaal aan lasers, dus bescherming is een must!

Wil je echter meer schade veroorzaken, dan kan je de energie herleiden naar de wapens, of wil je sneller een vijand achtervolgen kan je meer energie geven aan je motor. Hierdoor kan je je schip tijdens een gevecht steeds goed instellen naargelang de situatie het vraagt. Later in de game leer je ook om bijvoorbeeld alle schilden naar de voorkant te herleiden, of net naar de achterkant i.p.v. verdeeld over het hele schip. Daardoor heb je aan de gekozen kant sterkere schilden. Hou er dan natuurlijk rekening mee dat de andere kant zeer kwetsbaar is.

Galactic Empire en the New Republic

Er zou natuurlijk geen oorlog tussen de sterren zijn zonder minstens twee strijdende facties. Beide kanten beschikken over vier speelbare klassen aan ruimte schepen. Je hebt de fighters, de bombers, Interceptors en de support. Deze hebben uiteraard hun eigen stats en manier van spelen. Probeer ze zeker allemaal eens uit zodat je snel een favoriete class kunt vinden. Ik persoonlijk speel het liefst met fighters (X-Wing, Tie Fighter) en de Interceptors (A-Wing, Tie interceptor). De fighters hebben bijvoorbeeld een goede balans tussen vuurkracht en snelheid, de interceptors moeten het dan weer van hun snelheid hebben. Naargelang hoe een online match verloopt wissel ik met enige regelmaat tussen deze twee classes.

Online heb je twee modi beschikbaar, namelijk Dogfight en Fleet Battles. De eerste is in feite een standaard vijf tegen vijf gevecht, waarin spelers verdeeld over de twee facties het tegen elkaar opnemen. Het doel hier is om zoveel mogelijk vijandelijke spelers te vernietigen. Het team met de meeste kills aan het einde van de match wint. Het klinkt simpel, het is simpel, maar tegelijkertijd ook zeer verslavend, zeker gezien er wel wat strategie aan te pas komt om de overwinning te behalen. De Fleet Battles verlopen in meerdere stages. Deze mode is objective based. Je zal hier goed met je team moeten samenwerken om de overwinning te behalen. Het doel hier is om het vlaggenschip van het andere team te vernietigen. Goed plannen en samenwerken is key. Ga hier zeker niet als lone-wolf te werk, want dan is er een zeer grote kans dat jij en je team zullen falen. Strategisch te werk gaan is hier dus een must.

Het is ook hier waar je cosmetics kan verdienen door goed te spelen. Ook is dit de mode die voor je ranking telt. De gevechten die je hier kan beleven zijn dan ook uiterst spannend. Ze geven je steeds het gevoel dat je in een gigantisch ruimtegevecht zit zoals je in de films kan zien. Je merkt dat er veel tijd en liefde is gestopt in de Fleet Battles, deze zijn keer op keer enorm spannend, het is hier dat je vermoedelijk ook je meeste tijd zal spenderen. Bekijk de Dogfight mode vooral als een opwarmertje voor het echte werk; de Fleet Battles.

In space nobody can hear you scream

Je spendeert je tijd in de game steeds in de ruimte. Nu zou je denken dat het uitzicht hierdoor zeer eentonig is. Niets is minder waar, want de omgevingen waarin je kan vechten zien er prachtig uit. Je ziet planeten in de verte hangen, samen met mooie felgekleurde nevels, waardoor elk strijdveld een lust is voor het oog. Ook de verschillende cockpits en schepen zien er geweldig uit, net zoals de vele explosies en lasers die rond je hoofd vliegen.

Ook het geluid is machtig gebracht. Elke explosie klinkt en voelt indrukwekkend aan, waardoor elk raak schot zonder twijfel de nodige impact heeft. Ook de motoren en andere geluidseffecten klinken geweldig en authentiek waardoor je je meteen in de wereld van Star Wars waant, zeker wanneer je de game in VR speelt.

Star Wars: Squadrons is de perfecte game voor iedereen die fan is van space combat simulatie games, en voor fans van Star Wars die altijd al eens een X-Wing of Tie Fighter onder hun reet hebben willen hebben. De game voelt zeer trouw aan. De gevechten ogen spectaculair en zijn keer op keer spannende belevenissen. Het besturen van je ruimteschip gaat zeer diep dankzij het management van je energie en je schilden. Ook de zeer fijne besturing draagt bij tot de ervaring. Tel hierbij het originele verhaal dat tegelijk dienstdoet als tutorial en je hebt een zeer mooie en verslavende representatie van de ruimtegevechten uit Star Wars. De game is een geslaagde ode aan de Star Wars Space sim games uit de jaren 90.

• Intense strategische Ruimtegevechten
  • Diepgaande besturing
  • Geen microtransacties