Star wars Outlaws

Star wars Outlaws
Star wars Outlaws
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Sinds Ubisoft op de proppen kwam met de “AAAA-uitvinding” om de kwaliteit van aankomende games te benoemen liggen de verwachtingen voor hun nieuwe games vanzelfsprekend héél hoog. Star Wars games zijn al jaren niet meer weg te denken op PC en consoles en de eerste impressies van Star Wars Outlaws lieten alvast het beste vermoeden. De hoofdvraag is dan ook of we deze Outlaws mogen toevoegen aan het rijtje van goede Star Wars games?

Kay Vess & Nix

In deze SW: Outlaws speel jij vooral als Kay Vess uit Canto Bight, die we gerust een beroepsdievegge mogen noemen. Kay wordt aan haar zijde geflankeerd wordt door Nix, haar onafscheidelijke sciencefiction-achtige versie van een kat of een hond. Kay is het al gans haar leven gewend om te stelen van anderen om zichzelf te verrijken. Voor haar brengen de kruimeldiefstallen niet voldoende op en is ze eigenlijk op zoek naar het slaan van die ene grote slag.

Na het stelen van een identicard moet Kay Canto Bight ontvluchten. Plots komt alles in een stroomversnelling wanneer een onbekende organisatie haar vraagt een opdracht met grote beloning uit te voeren bij Zerek Besh. Zerek Besh is de grootste criminele organisatie in het heelal, maar ook een bijna onveroverbare burcht. Kay denkt met deze klus in één keer schatrijk te worden om daarna met Nix van een soort eeuwige vakantie te genieten. Helaas blijkt het allemaal iets anders uit te draaien en moeten Kay en Nix op de vlucht. Met de gestolen Trailblazer, een ruimteschip wat dringend op controle moet in een garage, kiezen ze het ruime sop op zoek naar nieuwe opdrachten.

De 4 syndicaten

Die nieuwe opdrachten komen van 4 verschillende organisaties. The Pyke Syndicate, Hutt Cartel, Crimson Dawn en de Ashiga Clan roepen allemaal de hulp in van Kay. Belangrijk is wel dat je hiervoor op goede voet leeft met elk van deze organisaties. Niet eenvoudig als je weet dat het uitvoeren van een opdracht voor de ene organisatie geregeld gevolgen heeft voor je reputatie bij een andere clan. Hier schuilt dan ook meteen de leuke evenwichtsoefening in de game. Ben je maatjes met een bepaalde factie dan zal je makkelijk hun territorium in of uit kunnen. Is je reputatie bij hen eerder laag dan worden de opdrachten al heel wat moeilijker en zal je weer heel wat tijd door brengen in ventilatieschachten om binnen te sluipen.

Stealth

Wie Star Wars zegt denkt uiteraard meteen aan lightsabers en blasters. Hoewel je ook een blaster en ander schiettuig ter je beschikking hebt, vormt sneaky stealth toch een belangrijk onderdeel in deze game. De missies lenen zich dan telkens ook tot deze aanpak en in sommige van die opdrachten mag je zelfs niet gespot worden. Het geruisloos rondsluipen werkt best goed en dit is ook waar Nix een steentje bijdraagt. Nix kan namelijk altijd wel door het kleinste gaatje een kamer binnendringen om bv. een deur te openen of iets te saboteren. Nix is ook altijd handig om vijanden af te leiden door ze te lokken. Hierdoor raken vijanden geïsoleerd wat het voor Kay makkelijker maakt om ze te besluipen en neer te halen.

Vaak werkt de stealth aanpak ook het best om een missie aan te pakken want eens gespot word je langs alle kanten beschoten. Gelukkig is er dan je blaster of de wapens van je vijanden om je uit de situatie te redden. Tof is wel dat, wanneer de munitie van dat wapen op is, je dit ook gewoon moet achterlaten. Je hebt dus nooit een tweede wapen bij je. Helaas laat de AI soms te wensen over reageert het zéér dom. Zo zal je in SW: Outlaws veel tijd doorbrengen in ventilatieschachten. Zelfs wanneer de vijand me in zo een schacht zag verdwijnen bleven ze er met allemaal voor staan, keken even wat rond om vervolgens gewoon weer hun dagelijkse ronde verder te zetten. Soms behoorlijk onrealistisch en irritant, dus maar echt game brekend is het echter nooit.

Speeder

SW: Outlaws is een sandbox game en dan is het altijd handig als je je snel van punt A naar B kan begeven. Dit doe je met behulp van je Speeder. Dit is een soort zwevende motor die je gaandeweg in het verhaal ook kan upgraden zodat deze nog sneller gaat dan die al is. Het is een fijne manier om je te verplaatsen, al moet gezegd dat de open wereld enorm leeg aanvoelt. Het is toch vooral op bepaalde voorbestemde locaties of in de steden te doen in deze game. Later zal je dan weer met je Trailblazer, vliegend, andere planeten gaan ontdekken om nieuwe opdrachten uit te voeren.

Mist eigenheid

Ondanks het feit dat Ubisoft met deze game een zéér geloofwaardig Star Wars universum heeft weten neer te zetten mist het toch de nodige eigenheid en karakter. Veel gameplayelementen zien we vaker terug bij andere Ubisoft franchises waardoor de game soms wat aanvoelt als een Assassins Creed-game in het heelal. Vooral het klimwerk van Kay doet vaak erg denken aan dat van AC. Hangt Kay ergens aan een touw te zwieren dan krijg je wat Uncharted vibes. Daarom zijn dit natuurlijk nog geen echte vibes, maar hierdoor mist de game net dat tikkeltje eigenheid en karakter. Nix zorgt dan misschien nog het meest voor die persoonlijke toets in de game.  Ook de ruimtegevechten met je Trailblazer voegen zeker iets toe.

Upgrades

Uiteraard mag in een game als deze het upgraden van allerhande zaken niet ontbreken. Een van de eerste en misschien wel de belangrijkste upgrade in de game is het upgraden van je blaster tot een Ion laser blaster. Hiermee kan je generatoren, die bv. deuren gesloten houden, activeren zodat deze deuren weer open kunnen. Ook je Speeder kan je van een upgrade voorzien. Deze upgrades maken je supersonische motor vooral sneller en wendbaarder.

Ook Kay kan nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Hiervoor moet ze specifieke opdrachten vervullen. De leukste en meest handige uit dit arsenaal is een soort bullet-time.  Als laatste is natuurlijk ook de Trailblazer aan de beurt. Dit waren voor mij persoonlijk de handigste upgrades omdat, als ik eerlijk ben, nooit echt goed ben geweest in lichtgevechten en al zeker niet in het heelal waar er naast de vele vijanden ook nog eens heel wat ruimtepuin rondvliegt.

Grafisch

Waar SW: Outlaws karakter mist qua gameplay maakt het dit helemaal goed op grafisch vlak en sfeer. De game ziet er meer dan goed uit. Hierbij moet ik wel melden dat niet alles dezelfde grafische kwaliteit heeft. Soms ziet het er erg gaaf uit en andere keren zelfs wat blurry. Erg geloofwaardig is het echter wel. Er is echt heel wat tijd ingestoken om ons een zéér geloofwaardig Star Wars universum voor te schotelen. Licht- en rookeffecten zien er bij momenten echt fantastisch uit. Buiten de steden is de natuur prachtig. Jammer dus ook dat er hier helaas niet zo heel veel te ontdekken valt.

Conclusie

Ubisoft mag de term “Quadruple A” toch nog even opbergen, want ook deze Star Wars: Outlaws voldoet niet om die pluim op de hoed te steken.  Dit wil echter niet zeggen dat je geen plezier kan beleven met deze game. Outlaws schotelt je een zéér geloofwaardig Star Wars universum voor dat er geregeld geweldig uitziet. Stealth vormt een groot onderdeel in deze game en is in de meeste gevallen ook goed uitgewerkt op af en toe serieus domme AI na.

De juiste balans vinden om de 4 verschillende organisaties te vriend te houden zorgt voor een leuke evenwichtsoefening. Dit maakt het grote verschil tussen fluitend een territorium te kunnen betreden of het betere sluitwerk boven te halen.  Sommige andere gameplayelementen kennen we dan weer van o.a. games als Assassins Creed of Uncharted. Ook helemaal niets mis mee natuurlijk, maar hierdoor mist de game misschien toch dat tikkeltje karakter wat het qua spelwereld toch weet neer te zetten. Toch zal je je met deze game niet vervelen, al is alleen de vraag of dit echt vanaf dag 1 moet of eventueel ook later als de game wat gedaald is in prijs.

Good

  • Grafisch vaak mooi
  • Overtuigend Star Wars Universum
  • Nix zorgt voor een leuk extra´tje
  • Stealth

Bad

  • Mist eigenheid
  • Soms domme AI
7

Goed

Robin is een overlevende dinosaurus uit het pixeltijdperk maar heeft z'n natuurlijke habitat door de jaren heen moeiteloos omgezet naar het huidige gamelandschap. Singleplayer games blijven een belangrijk onderdeel van z'n voedingsgewoonte en hij peuzelt graag als dessert virtuele mensen op in first person shooters of sportspellen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password