Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II
Star Wars Battlefront II

Star Wars is weer helemaal hot dankzij de nieuwe film trilogie en de Rogue One film. Binnenkort verschijnt The Last Jedi, de tweede film uit de nieuwe trilogie. Een nieuwe Star Wars game mocht dan ook niet ontbreken.

Ontwikkelaar DICE lijkt naar zijn fans te hebben geluisterd, want het neemt alles mee dat goed was aan de vorige Battlefront game, en verbeterde deze waar nodig. Zo kon je in Battlefront bepaalde items en hero personages enkel spelen wanneer je erin slaagde een token op de map op te rapen. Ook bevatte deze game geen singleplayer inhoud. Deze twee dingen behoren nu eindelijk tot het verleden, want het systeem is volledig op de schop genomen, en Battlefront II kent nu een volwaardige singleplayer campaign.

Singleplayer campaign

De campaign begint tijdens het einde van Return of the Jedi, en speelt zich nadien verder af tussen de gebeurtenissen van deze film en The Force Awakens . In de campaign volg je Iden Versio, de commanding officer van de Imperial Special Forces Inferno Squad. Door haar ogen zie je dan ook de chaos die de dood van Palpatine heeft veroorzaakt in de Galactic Republic. Uiteraard wil ik het verhaal niet spoilen, dus hier ga ik dan ook niet al te diep op ingaan. Het verhaal is in ieder geval erg interessant om te volgen, en zeker als Star Wars fan zijnde. Het is dan ook zeer interessant om als fan de gevolgen van deze situatie te beleven. Hoewel het verhaal niet altijd even sterk is gebracht blijft het verhaal toch boeien. Dit mede dankzij enkele interessante personages, en de overtuigende voice acting waarover deze game beschikt.

Ook de gameplay van het verhaal is een beetje anders dan online multiplayer. In de campaign kan je namelijk al sluipend te werk gaan. Je beschikt hier over een droid waarmee je vijanden kan uitschakelen zonder jezelf te onthullen. Je kan van deze droid ook gebruik maken om deuren te unlocken en terminals te hacken om zo upgrades te verkrijgen, of je doelen te kunnen voltooien. Een leuk detail is trouwens dat je zelf ook deuren kan openen of sluiten door het keypad stuk te schieten, net zoals dat in de films mogelijk is. Tijdens de campaign zal je niet enkel met Iden Versio spelen, maar ook met populair helden zoals bijvoorbeeld Luke Skywalker. Hoewel de campaign niet erg lang is (deze is op een uurtje of vijf uit te spelen) is de campaign toch een must om te spelen voor Star Wars fans. Zeker aangezien je hierdoor het einde van de Galactic Republic zelf kan beleven, en vanwege de talrijke referenties naar de films. De campaign bevat net als de multiplayer een authentieke look en feel, waardoor je jezelf in een Star Wars film zal wanen. Zelfs wanneer je niet veel met  Star Wars films hebt is de campaign een leuke extra om te spelen, al zullen enkele details je natuurlijk wel ontgaan. Een ander voordeel van deze campaign te spelen is dat je hier leert je Star Cards abilities leert te equippen en gebruiken, maar daar ga ik dadelijk dieper op ingaan.

Online Multiplayer

Star Wars Battlefront II draait echter vooral om de online multiplayer, en deze is dan ook erg uitgebreid. Net zoals in de vorige game heb je hier verscheidene modi om in los te gaan. De belangrijkste mode is Gallactic Assault. Deze mode kan met 40 spelers gespeeld worden, verdeeld in twee teams. In deze mode speel je in objective based maps op iconische locaties uit de films. Net als in Battlefield 1 kan je hier kiezen uit vier speelbare klassen, en kan je wanneer je dood bent natuurlijk wisselen naar een andere klase om te spelen. In Battlefront II kan je kiezen uit de Assault klasse, dit is de standaart soldaat, die goed is voor snelle actie en close quarter combat. De heavy klasse is dan weer goed om grote groepen vijanden aan te vallen, al is deze hierdoor minder mobiel. De officer klasse werkt als een support klasse, deze kan team genoten healen, en turrets plaatsen. De Specialist tenslotte is geschikt voor long-range gevechten.

Zoals ik eerder vertelde gaat het hier om een objective based mode. Hierdoor is het dan ook niet de bedoeling om zoveel mogelijk kills te behalen. Winnen doe je dan ook door de objectives uit te voeren en gebieden te veroveren. Door deze objectives te volgen en kills te maken zal je Battle Points verdienen. Waar je in de vorige game speciale items en hero personages enkel kon gebruiken na een token pick up op de map, kan je hier Battle Points uitgeven om gebruik te maken van één van de hero characters, speciale klassen of voertuigen. Het voordeel hiervan is dat het deze keer niet op geluk is gebaseerd. In de vorige Battlefront game moest je het geluk hebben dat je een hero token tegenkwam, waardoor je maar al te vaak vanwege pech niet als een hero character kon spelen. Nu hoef je enkel goed te spelen en de objectives te volgen, en je zal al snel voldoende punten hebben om hiermee te spelen. Het is dan ook geweldig om als Kylo Ren of Luke Skywalker tussen de gewone troepen te rennen en de vijand met bosjes tegelijk uit te schakelen. Toch zal je nog steeds goed moeten nadenken wat je doet, want deze personages zijn alles behalve onoverwinnelijk of overpowered. Goed ze kunnen gewone soldaten met één hit uitschakelen, maar wanneer je een hero omsingeld en met zijn allen aanvalt, zal ook deze snel neergaan.

Galactic Assault is natuurlijk niet de enige multiplayer mode die beschikbaar is. Verder is er ook nog Star Fighter Assault. In deze mode kan je ruimtegevechten aangaan samen met 24 andere spelers die ook weer in twee teams verdeeld zijn. Ook hier ken je meerdere klasses om mee te spelen. Hier neem je het dan ook met X-Wings op tegen Tie-fighters en andere schepen van verschillende klassen. Net als in Galactic Assault kan je ook hier Battle Points uitgeven om met speciale klassen, of om met de ruimteschepen van onze helden, zoals de Millennium Falcon te spelen.  Deze mode bied dan ook all out ruimtegevechten. Deze 12 Vs 12 gevechten voelen niet enkel spectaculair aan, maar zien er ook zo uit dankzij de geweldige graphics. Je hebt hier dan ook net als in de andere modi het gevoel dat je hier een epische oorlog aan het uitvechten bent.

Een andere zeer leuke mode is de Herous VS Villains mode. hierin speel je enkel met de iconische helden in teams van vier spelers, waarin de light side het tegen de dark side zal opnemen. Hoewel deze mode kleinschaliger is, is het natuurlijk geweldig om het met bijvoorbeeld Darth Vader tegen Yoda op te nemen, of als Han Solo bijvoorbeeld Kylo Ren uit te schakelen. Het voelt dan ook erg machtig aan om met deze bekende helden tegen elkaar te strijden. Verder zijn er nog twee andere kleinschaligere modi beschikbaar. Blast is een Team Deathmatch mode waarin je het met 20 spelers kan uitvechten. Tot slotte is er ook nog de Strike mode waarin je met twee teams objectives moet uitvoeren. Daarnaast  bevat de game ook een arcade mode, waarin je alleen, online of in split-screen enkele gevecht scenarios kan spelen. Deze scenario’s zijn een soort horde mode, waarin je zoveel mogelijk waves van vijanden moet zien te verslaan. Het leuke aan deze game is het feit dat je deze zowel online als offline in een first en third-person perspectief kan spelen. Je kan wanneer je maar wil wisselen tussen deze camera standpunten.

Loot Crates en Microtransacties from hell

Helaas wordt al dit moois overschaduwd door het afschuwelijke progressie systeem dat gebaseerd is op loot crates, en de aanwezige microtransacties. Je klassen upgrade dien je te doen met Star Cards die je uit deze crates haalt, of zelf kan aanmaken met crafting parts die je ontvangt na het spelen van matches of ook uit crates kan halen. Hiermee kan je alle personages krachtiger maken, of nieuwe abilities geven. Het probleem is echter dat je amper genoeg credits ontvangt in de game om loot crates aan te schaffen. Goed, je krijgt elke dag wel een daily crate, maar hier zit telkens maar een handvol credits en wat crafting parts in. Het is dan ook duidelijk dat de game is ontwikkeld met het oog op zoveel mogelijk te verdienen aan deze microtransacties. Na het spelen van een match ontvang je een 300-tal credits, lootcrates kosten respectievelijk 4000 credits voor trooper crates, 2400 voor starfighter crates en 2200 credits voor hero crates. Zoals je kan zien duurt het dan ook wel even voor je überhaupt een crate kan aanschaffen.

Dit is dan ook overduidelijk gedaan om meer microtransacties te kunnen verkopen, waardoor deze game helaas aanvoelt als een pay to win game. De helden uit deze game dienen trouwens ook aangekocht te worden met ingame credits. Het duurt dan ook even voor je alle helden hebt aangeschaft, en zeker wanneer je ook nog eens loot crates aankoopt met deze credits. Ten tijde van het schrijven van deze review zijn de prijzen voor deze heroes naar beneden gehaald. Momenteel kost het een 15.000 credits om Darth Vader en Luke Skywalker te unlocken, 5000 om Ido Versio te unlocken voor ion multiplayer, en 10.000 credits voor de overige helden. Gelukkig krijg je ook credits voor het uitspelen van de campaign, maar ook deze beloning is naar beneden gehaald van 20.0000 credits naar 5000, net genoeg om Ido Versio te unlocken. Momenteel is het ook zo dat je credits kan verdienen na het spelen van de arcade mode, echter na een tijdje zal je de melding krijgen dat je een aantal uren moet wachten voor je hier weer credits kan verdienen, een schandalige manier om spelers toch maar aan te zetten om geld uit te geven aan microtransacties, want hierdoor kan je niet ongestoord credits grinden. Het is dan ook bijna onmogelijk om alle klassen te upgraden zonder er hier geld in te stoppen. Jammer, want dit is toch wel een grote blamage op een anders erg leuke en aangename game.

Wel heb ik net tijdens het schrijven van deze tekst vernomen dat EA momenteel microtransacties heeft uitgeschakeld, en het systeem gaat herbekijken. Dus mogelijk is er verbetering op komst, en dat is iets dat inderdaad hoognodig is. Hopelijk wordt dit dan ook snel opgelost. Want momenteel hebben spelers die geld besteden voor crates een zeer groot voordeel op spelers zoals ik die weigeren er geld aan te besteden. Dit is vooral merkbaar in de mode Heroes VS Villains, waarin spelers die de goede Star Cards hebben weten te bemachtigen bijna onverslaanbaar zijn voor spelers die over geen kaarten beschikken. Verder is het kopen van crates trouwens nog steeds geen garantie op goede kaarten, want wat je unlocked is compleet random. Je kan dus niet zeggen dat je voor een bepaalde klasse of een bepaald personage iets gaat unlocken. Met een beetje pech ontvang je dan ook niets voor het personage dat jij wil upgraden. Het voelt in mijn ogen dan ook een beetje aan als gokken, zeker wanneer je er dan nog eens echt geld gaat tegenaan gooien. Het feit dat trouwens niet alle star cards gebalanceerd aanvoelen is ook een probleem, sommige van deze star cards lijken erg overpowered te zijn. Ook hier moet DICE dringend eens naar kijken.

Het is nu ook niet dat Battlefront II hierdoor een slechte game is, integendeel, want de gameplay is zeker geslaagd, of althans wanneer je niet tegen spelers die aankopen hebben gedaan uitkomt… Maar toch is dit een blamage op deze game, die uiteraard veel beter en toegankelijker had geweest met een normaal progressie systeem. Want hoewel alle personages in eerste instantie goed gebalanceerd zijn, wordt deze balans helaas verkloot zodra er Star Cards aan te pas komen. Zodra iemand met Star Cards mee speelt is de balans ver te zoeken.  Op grafisch vlak is de game tenslotte erg indrukwekkend, en zeker op een Xbox One X of High end pc. Ook is DICE erin geslaagd om de game te voorzien van de authentieke Star Wars look en feel, dus op vlak van sfeer zit het absoluut goed. Hetzelfde kan verteld worden over het geluid, alle bekende Star Warts deuntjes zijn aanwezig en dit in hoge kwaliteit. Ook de gebruikte geluidseffecten komen rechtstreeks uit de film en klinken erg indrukwekkend.

Star Wars Battlefront II Kent deze keer een geslaagde campaign, met enkele leuke originele personages, en een bij momenten sterk verhaal. Het is hier dan ook erg leuk om de gevolgen van de dood van Palpatine zelf te beleven door de ogen van Iden Versio. Ook de online gameplay is zeer geslaagd, althans wanneer er geen Star Cards aan te pas komen, want dan is de balans vanwege dit afschuwelijke progressie systeem ver te zoeken. De beschikbare microtransacties en loot crates overschaduwen dan ook het plezier dat deze game kan aanbieden. Het is momenteel dan ook bijna onmogelijk om al je personages volledig te upgraden zonder er hier geld aan uit te geven. Hopelijk lost EA dit alsnog op want zonder dit probleem was Star Wars Battlefront II één van de leukste Star Wars games geweest die de laatste jaren zijn ontwikkeld. Toch zullen Star Wars  en shooter fans zoals ik ondanks dit probleem veel plezier uit deze game kunnen halen, want de gameplay is gelukkig nog steeds enorm fun. Zonder deze problemen had deze game zonder twijfel nog een extra punt bij onze score verdient.

• Geslaagde Star Wars look en feel
  • Prachtige graphics en geweldig geluid
  • Leuke campaign