Spintires: MudRunner

Spintires: MudRunner
Spintires: MudRunner

Spintires: MudRunner is een geüpdatet versie van de game Spintires die eerder al in 2014 verscheen op pc. Naast de nodige updates krijgt de game nu ook een release op Xbox One en Playstation 4, waardoor console gamers eindelijk ook door de modder kunnen ploegen met grote Russische trucks.

Spintires: MudRunner is een off-road simulation game ontwikkeld door Pavel Zagrebelnyj. De game is echter geen volledig nieuwe game. Het gaat hier dan ook om de verbeterde versie van de originele Spintires, die destijds enkel op pc is verschenen. Deze nieuwe versie komt er na problemen tussen de ontwikkelaar en de vorige uitgever van Spintires. Door deze problemen was het onmogelijk geworden voor Pavel Zagrebelnyj om nog verder te werken aan deze titel. Vandaar dat er nu onder de nieuwe uitgever, Focus Home Interactive, een nieuwe release komt met de nodige updates. Dit betekend voor pc gamers wel dat ze de game ook opnieuw zullen moeten aanschaffen, want deze updates zullen niet verschijnen voor de originele game. Wel krijgen gamers die ook de vorige game op Steam hebben aangekocht een korting bij het aankopen van Spintires: MudRunner.

Hoewel het natuurlijk jammer is dat deze game opnieuw aangekocht dient te worden, is dit vanwege de voorgaande problemen en uitgever switch te begrijpen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de nieuwe uitgever moet boeten en verlies moet maken vanwege problemen met een vorige uitgever. Hetzelfde geldt natuurlijk voor ontwikkelaar Pavel Zagrebelnyj, die nu eindelijk de kans heeft gekregen om Spintires af te werken en te updaten zoals het hoort. Verder betekend dit natuurlijk niet dat er niets nieuws te beleven valt in Spintires: MudRunner. Zo beschikt de game nu onder andere ook over een nieuwe sandbox map, verbeterde graphics, nieuwe voertuigen, en een nieuwe challenge mode. De game is dan ook de ultieme versie van Spintires.

Spintires: MudRunner is een off-road vehicle sim, waarin je door de meest ruige gebieden moet rijden, en vrachten met boomstammen vervoeren. Iets dat je trouwens op alle mappen weer opnieuw moet doen. Er zit jammer genoeg dan ook zeer weinig variatie in de vrachten die je moet verplaatsen. Gelukkig draait het in deze game voornamelijk om de uitdaging van bij je bestemming te geraken. Want dit is iets dat absoluut niet makkelijk te bereiken is. Je zal dan ook moeten zwoegen en zeer doordacht te werk moeten gaan om je eindbestemming te bereiken. Er zijn dan ook veel obstakels die je zal moeten zien te overwinnen voor je bij je bestemming kan raken. Zo zul je door erg veel modder moeten ploegen, rivieren moeten oversteken en dichtbeboste gebieden zien te overwinnen.  Het zal dan ook af en toe gebeuren dat je jezelf zal vastrijden in de modder. Want één verkeerde beslissing en je zit muurvast.

Gelukkig zijn er voldoende opties voorhanden om jezelf weer te bevrijden. Elke truck beschikt namelijk over een winch die je aan bomen of andere voertuigen kan vast hangen om zo jezelf uit je benarde situatie proberen te trekken. Heb je echter niets in de buurt om je winch aan vast te hangen? Geen enkel probleem, dan rijd je er gewoon met een andere truck naartoe, en trek je deze ook met een winch uit de modder. Je kan zelfs kiezen of je enkel deze truck eruit trekt met brute kracht, of dat je de andere truck ook gas laat geven om eruit te raken.  Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat je jezelf enkel dieper in de modder kan trekken wanneer je teveel gas geeft. Je zal dus telkens met de huidige omstandigheden rekening moeten houden, en jezelf aanpassen aan die situatie. Lukt het je ondanks alle mogelijk opties toch niet om jezelf te bevrijden? Dan kan je nog altijd ervoor opteren om je truck te recoveren naar je garage. Je zal dan echter wel je vracht kwijt zijn, waardoor je weer een nieuwe lading zal moeten gaan ophalen. Maar goed, je bent dan tenslotte toch weer bevrijd.

Je zal ook rekening moeten houden met je brandstof, want door de modder ploeteren verbruikt natuurlijk veel meer, dan wanneer je over rots gebied of een verharde weg rijd. Ook het aanzetten van all-wheel drive vereist meer brandstof. Gelukkig zijn er tankstations aanwezig op de map en kan je daarnaartoe rijden om je truck bij te vullen. Al is dit natuurlijk wel weer een omweg. Een andere optie is om met een tankwagen brandstof te gaan ophalen, en naar je andere truck te brengen, en deze dan ter plaatse bij te tanken. Al zal je dan natuurlijk ook weer een weg moeten banen door de natuur. Je begint op elke map met één garage, al kan je er andere unlocken voor gebruik. Hiervoor moet je een trailer met garage points brengen naar de nieuwe garage locatie. Wanneer je voldoende garage points hebt gebracht naar deze garage, zal je die unlocken.

Hetzelfde principe geld eigenlijk voor de boomstammen, welke zowat de standaard vracht zijn in deze game. Je zal deze op punt “A” moeten ophalen en afleveren naar punt “B” verzamel je op deze manier genoeg punten, dan kan je nieuwe mappen en voertuigen unlocken. Ook kan je nieuwe trucks vinden op elke map, zodra je hiernaartoe rijd zullen ook deze zich unlocken om op de desbetreffende map te kunnen gebruiken. En zeg nu zelf, extra voertuigen in deze omstandigheden zijn zeker geen overbodige luxe. Je kan elke truck trouwens zelf ook configureren naar wens. Je kan zelf kiezen welke aanhangwagens of extra’s je op je truck zal plaatsen. Hierdoor kan je zelf bepalen hoeveel vracht je kan vervoeren, en hoe moeilijk je het jezelf zal maken. Want meer vracht betekend natuurlijk meer gewicht, waarna je jezelf natuurlijk makkelijker kan vastrijden en dieper in de modder kan zakken.

Hoewel je zeer zeer weinig soorten vracht tot je beschikking hebt (enkel boomstammen, garage trailers en brandstof) valt er gelukkig toch genoeg te beleven in deze game. De grootste aantrekking kracht is dan ook het feit dat je zelf de natuur moet zien te overwinnen en dit met zeer grote vrijheid. Je moet namelijk zelf je route plannen, en zelf bepalen waar je je vracht ophaalt en eerst aflevert. Je kan op de map punten aanduiden om zo een route samen, te stellen. Je zal dan ook tijdens het rijden steeds zien waar je naartoe moet, althans wanneer je deze punten hebt aangeduid op de map. Je kan ook extremer gaan spelen met de hardcore mode, hier zul je enkel op de map en via je kompas kunnen zien waar je heen moet. Daarnaast moet je in deze mode ook zelf je vrachten inladen. Iets dat ook in de normale mode mogelijk is, maar buiten de hardcore mode kan je ook ervoor kiezen om alles automatisch in te laden. Het is dan ook perfect mogelijk om gebruik te maken van reeds bestaande wegen, of gewoon de kortste weg door de natuur te volgen. Al is deze laatste optie natuurlijk wel de meest uitdagende optie en natuurlijk ook de moeilijkste keuze.

We waren ook erg onder de indruk van de physics in deze game. De modder gedraagt zich zoals je het zou verwachten en is bijgevolg hyper realistisch. Je moet dus zeker goed je verstand erbij houden wil je jezelf hier niet in vastrijden. Je zal dan ook af en toe niet vol gas mogen rijden, want dan zal je jezelf enkel maar dieper in de modder begraven. Rustig en doordacht rijden is dus de boodschap. Ook zul je merken dat er grote klodders modder aan de wielen kunnen blijven hangen, wat het rijden ook weer bemoeilijkt. Ook het doorkruisen van een rivier is niet zonder gevaar. Als je dit niet goed aanpakt kan je door de sterke stroming mee gesleurd worden of zelfs omkieperen, waardoor je je vracht kwijt bent, of je vrachtwagen zwaar beschadigd. Gelukkig kun je deze altijd nog herstellen door een andere truck te laten komen, of deze te recoveren naar je garage.

Spintires: MudRunner heeft op pc een grafische overhaul gekregen en ziet er prachtig uit. Daarnaast draait de game ondanks zijn relistische physics ook nog eens zeer vlot. Wij testen de game op een pc met de volgende specs: i5-4670K cpu @ 3.40Ghz met 16GB RAM en een Geforce gtx 1070 gpu. Aangesloten op een 4K tv. Wij speelden de game dan zonder problemen in 4K. Zonder framedrops of framerate problemen. De console versie hebben we niet kunnen testen dus over hoe deze game daar draait kan ik mij niet uitlaten. Wel kan ik vertellen dat de game een mooie toevoeging is voor console gamers, aangezien dit genre daar niet erg vertegenwoordigd is. We speelden de game ook met alle mogelijke besturingen, gaande van muis en toetsenbord, race stuur en controller. Al deze mogelijkheden werkten perfect, waarbij we zelf de voorkeur hadden voor een controller. Dus de besturing zal ook op console alvast geen probleem zijn.

De game kent echter wel een vreemde camera. Je kan zowel met binnen als buitenzicht rijden, al is de game het best te spelen met het buitenzicht. Je zal wel even moeten wennen aan de camera, want deze staat niet recht achter je truck of aanhangwagen, maar eerder schuin. Maar zodra je hieraan went merk je dat dit best wel handig is om te kijken hoe je door de modder raakt, waardoor je makkelijk een overzicht hebt over het terrein en hoe je truck zich gedraagt op de ondergrond. Je kan dus snel corrigeren naargelang wat je hierdoor ziet. Hoewel we zelf de camera best handig vonden zo, beseffen we ook dat deze stand niet iedereen zal liggen. Maar indien je eraan ge went raakt werkt deze perfect voor deze game.

Tenslotte beschikt Spintires: MudRunner ook over multiplayer/coop. Je kan met drie andere spelers samenwerken om zo je doelen samen te behalen. Handig is ook dat je zo elkaar kan helpen en iemand kan lostrekken wanneer deze zich weet vast te rijden. Zelf hebben we deze helaas niet kunnen testen aangezien we geen medespelers wisten te vinden online. Maar hou er dan natuurlijk ook rekening mee dat ten tijde van het testen en schrijven van deze review de game dan ook nog niet is verschenen. Spintires: MudRunner krijgt ook mod support op pc via de Steam Workshop, waar je nieuwe voertuigen en maps zal kunnen downloaden. Daarnaast zal er ook een mod converter tool verschijnen, waarmee mods die ontwikkeld zijn voor de originele game overgezet kunnen worden naar Spintires: MudRunner.

Spintires: MudRunner is een hardcore off-road sim-game, bijgevolg is deze game dan ook niet voor iedereen geschikt. De game biedt voldoende uitdagingen vanwege de realistische physics en de moeilijke gebieden die je zal moeten doorkruisen. Hierdoor blijft de game voor liefhebbers boeiend, ondanks het gebrek aan variatie bij de beschikbare vrachten en doelen. Indien je niet erg voor simulatie of off-road games te vinden bent, kan de game vrij snel eentonig gaan aanvoelen.

• Grafisch sterk
  • Realistische physics
  • Veel vrijheid