South Park: The Fractured But Whole

South Park: The Fractured But Whole
South Park: The Fractured But Whole

South Park fans mogen in hun handen wrijven, want de nieuwste South Park game is gearriveerd. De game is vooral bedoeld voor fans van deze reeks, want heb je niets met South Park, of ben je niet echt bekend met de serie, dan heb je in deze game eigenlijk niets te zoeken. South Park: The Fractured But Whole is dan ook de perfecte game voor South Park fans. En voor deze fans is het dan ook genieten geblazen! Waarom kan je ontdekken in deze review.

South Park: The Fractured But Whole is het vervolg op South Park: The Stick of Truth, en speelt zich ook onmiddellijk af na de vorige game.  De game begint dan ook nog steeds tijdens hun spel dat gebaseerd is op dungeons en dragons. Dit worden ze echter stilletjes aan beu dus beginnen ze aan een nieuw spel waarin ze superhelden spelen. Hierbij gaan ze natuurlijk ook opdrachten aan die waardig zijn aan hun superhelden fantasie. In deze game speel jij weer als “The new kid” en sluit je aan bij Coon & Friends. Na een tijdje merken onze helden dat er steeds meer katten verdwijnen uit South Park, waarbij deze vrienden natuurlijk op zoek gaan naar de daders. Al snel zullen ze echter ontdekken dat er hier meer aan de hand is waarna ze zullen proberen deze situatie op te lossen als echte superhelden.

Het verhaal is meteen ook het sterkste punt van South Park: The Fractured But Whole. De game bevat net dezelfde humor en elementen en gaat net zoals de serie geen enkel taboe uit de weg. Er zullen dan ook erg veel al dan niet geslaagde en ongepaste grappen volgen, maar dit is natuurlijk iets wat elke South Park fan verwacht. Fans zullen dan ook niet teleurgesteld zijn want de game voelt aan als een erg lange aflevering van South Park. Alle bekende en minder bekende personages komen aan bod, en dit natuurlijk met de originele stemacteurs. Hoewel het verhaal in eerste instantie traag op gang komt is deze toch een leuker dan het verhaal in The Stick of Truth. Laat je dus zeker niet ontmoedigen door het begin van de game. Het leuke bij het verhaal is trouwens het feit dat de game zich nergens te serieus neemt. Het gaat hier tenslotte ook om kinderen die eigenlijk een spel aan het spelen zijn. Zo kan het bijvoorbeeld voorvallen dat men een gevecht stil legt omdat er een auto gaat passeren, waarna de personages even uit de weggaan, en verder gaan met het gevecht zodra die auto gepasseerd is.

Be who you wanna be

Het leuke van The Fractured But Whole is het feit dat je zelf kan bepalen wat voor iemand “the new kid” is. Je kan zelf je geslacht kiezen, je uiterlijk, huidskleur, en zelfs je seksuele voorkeur. Vooral dit laatste is leuk gedaan door middel van counceling sessies bij Mr. Mackey, hier kies jij ondanks je gekozen geslacht zelfs hoe je personage zich identificeert . Je kan als een transgender personage spelen, of zelfs als een genderfluid of panseksueel personage door het leven gaan indien je dit wil.

Hetzelfde geld bij het creëren van je superheld alter ego. Hierbij heb je ook volledig de keuze uit meerdere klassen en looks, waarbij The Coon (Cartman) je background story zal verzinnen en laten beleven. Gaande weg zal je ook nieuwe klassen kunnen kiezen, waarna je ook over diens aanvallen kan beschikken. Je kan ten alle tijden vier verschillende aanvallen uitrusten op je personage, en deze kies je ook zelf uit. Je kan perfect aanvallen uit verschillende klassen aan je personage geven, om zo een gebalanceerd karakter uit te bouwen.  Je zal zelfs je eigen zwakheden mogen bepalen om zo je ultieme superheld te creëren.

Gameplay

Op vlak van de gameplay gaat de game verder in op wat The Stick of Truth al heeft opgebouwd, en verbeterd daarbij de reeds gevestigde elementen. Net zoals in The Stick of Truth beschik je hier over een turn-based gevechtssysteem, al heb je voortaan meer strategische mogelijkheden.  In the Stick of Truth had je een gevechtssysteem dat erg leek op het systeem uit Paper Mario. hier bouwt de game nu ook op verder, al beschik je nu ook over een grid waarover je personages kunnen bewegen. Zo hebben alle personages een bepaald aantal vakjes waarover ze kunnen voortbewegen. Ook zijn er nu aanvallen die over meerdere vakjes verspreid gaan, waardoor je deze strategisch kan inzetten om zo meerdere vijanden tegelijk te kunnen beschadigen. Verder zijn er ook gevechten die de regels wat aanpassen of niet perse volgen. Zo zullen er bossfight zijn, waarbij de boss niet zijn of haar beurt zal afwachten, maar juist timed aanvallen doet. Hierdoor zal je dan ook af en toe je speelstijl moeten aanpassen en net iets meer tactisch moeten spelen.

Je gaat deze gevechten gelukkig niet alleen aan, want gaande weg zul je steeds meer bekende personages, zoals The Coon (Cartman), Fastpass (Jimmy) The human Kite (Kyle), Toolshed (Stan) en meer vrijspelen die je zullen helpen tijdens de gevechten. Deze personages zullen niet enkel beschikbaar zijn tijdens gevechten, maar ze zullen je ook moeten helpen met het oplossen van puzzels die je in de stad zal tegenkomen. Wanneer je deze puzzels weet op te lossen zal je meestal een beloning te wachten staan in de vorm van nieuwe items of outfits. De puzzels oplossen zelf is echter naar mijn gevoel wel iets te gemakkelijk. Het is altijd vrij duidelijk welk personage je zal nodig hebben als hulpje, en zijn deze wel heel simpel op te lossen. Op zich is dit geen probleem, maar het had net iets uitdagender gemogen. Al heeft dit wel het voordeel natuurlijk dat die de flow van de game niet doorbreekt. Dit in tegenstelling tot het feit dat je af en toe een laadscherm te zien krijgt wanneer je je verplaatst naar het volgende gebied. Het is nu niet zo dat er telkens veel ingeladen dient te worden waardoor deze laadschermen soms vreemd en niet op zijn plaats voelen, iets wat de flow dus wel wat breekt.

Gelukkig valt dit niet erg vaak voor, want je mag heel South Park verkennen. De game zit vol met bekende locaties en easter eggs uit de serie. Heel South Park lijkt ook in de ban te zijn van het sociale netwerk “Coonstagram” dit netwerk dient een beetje als je reputatie meter, want hoe beter je reputatie hoe meer mensen bevriend met je willen zijn op Coonstagram. Verder kan je via deze app ook sidequest krijgen van personages die om je hulp vragen, een erg handige ingame app dus! Het voltooien van deze quest leveren net zoals bij de main quests xp op, waardoor je weer in level zal stijgen. Waarna je je personage zal kunnen upgraden met gadgets die je stats verbeteren. Deze gadgets dien je wel zelf nog te vinden, of zelf te maken met het uitgebreide crafting systeem. Deze keer zal je zelf ook outfits kunnen maken, health items en de nodige gadgets om je personages sterker te maken.

De kracht van een scheet

Zoals ik eerder in deze review al wist te vertellen kun je in deze game zelf kiezen over wat voor krachten je personage zal beschikken. Echter heeft je personage nog een andere main kracht, namelijk zijn eigen scheten. Je kan je scheten namelijk gebruiken om de tijd terug te spelen, waardoor de vijand zijn beurt niet kan uitvoeren, of om bijvoorbeeld de tijd stil te zetten, waarna jij de vijanden even kan afranselen zelfs nog voor het jouw beurt is. Deze krachten kan je trouwens ook af en toe buiten de gevechten om gebruiken om puzzels op te lossen.  Je scheet krachten dien je wel eerst nog even te leren, en niemand minder dan morgan Freeman zal je trainen om deze krachten meester te worden. Het is dan ook niet zo dat je meteen alles al zal kunnen, alle krachten worden gaande weg geïntroduceerd, waardoor je alle mogelijkheden rustig kan aanleren zonder een te scherpe leercurve.  Ook op audiovisueel vlak zit het goed met deze game. De game ziet er exacte hetzelfde uit als een aflevering, met dezelfde grafische en geluids kwaliteit, waardoor het dan ook aanvoelt alsof je een aflevering van South Park aan het spelen bent.

South Park: The Fractured But Whole is een must have voor South Park fans. De game zit boordevol groffe humor die geen enkel taboe uit de weg gaat, zoals we het gewent zijn van de South Park Serie. Ook op gameplay vlak steld de game niet teleur. De game speelt vlot weg en beschikt over een sterk verbeterd gevechtssysteem met ruimte voor tactiek. Verder ziet de game er net hetzelfde uit als de serie, en worden alle stemmen door de originele stem acteurs ingesproken. The Fractured But Whole is dan ook de ultieme South Park game geworden, die 100% trouw is aan het bronmateriaal.

• Leuk gevechtssysteem
  • Sterk plot
  • Typische South Park humor