Sony kondigt een plug-in software voor gameontwikkelaars aan, waarmee ruimtelijk gamegeluid kan worden geproduceerd dat via een koptelefoon kan worden afgespeeld: Gaming Virtualizer by 360 Reality Audio. Deze software kan worden aangesloten op Wwise (Audiokinetic Inc.), een cross-platform audio middleware die door gameontwikkelaars over de hele wereld wordt gebruikt om interactief en ruimtelijk gamegeluid te ontwikkelen voor verschillende platforms. Dit maakt het mogelijk om ruimtelijk gamegeluid te creëren voor een koptelefoon met een lage latentie.
Onlangs is het aantal 3D-games dat ruimtelijk geluid ondersteunt toegenomen. Daarnaast geven steeds meer gamers de voorkeur aan het gebruik van een koptelefoon tijdens het gamen en is er niet alleen vraag naar multi-channel speakers, maar ook naar de mogelijkheid voor gamers om te genieten van ruimtelijk gamegeluid via een koptelefoon. Als reactie op deze veranderingen introduceert Sony Gaming Virtualizer by 360 Reality Audio, waarmee het mogelijk is om ruimtelijk gamegeluid te creëren dat via een koptelefoon kan worden afgespeeld, waarbij gebruik wordt gemaakt van de 360 spatial sound technologie die is ontwikkeld ten behoeve van 360 Reality Audio. Door games te ontwikkelen met deze software is het mogelijk om een meeslepende spelervaring te realiseren voor mobiele en pc-games.
Belangrijkste functies
1. Nieuwe signaalverwerking voor gamegeluid door middel van 360 Reality Audio technologie
Signaalverwerking voor het afspelen van ruimtelijk geluid via een koptelefoon in 3D-games en andere games vereist een hoge verwerkingskracht van de gamehardware. Gaming Virtualizer by 360 Reality Audio maakt geoptimaliseerde en efficiënte signaalverwerking mogelijk en vermindert de belasting op de hardware. Hierdoor kunnen gamers genieten van meeslepend, ruimtelijk gamegeluid via een koptelefoon, zelfs op apparaten met beperkte verwerkingskracht zoals mobiele apparaten.
Door gebruik te maken van de spatial sound technologie en 360 Reality Audio technologie, zorgt Gaming Virtualizer by 360 Reality Audio bovendien voor een ruimtelijk geluidsveld met lage vertraging. Dankzij de uitstekende geluidspositionering is het eenvoudig om de positie van geluiden die van boven of van achteren komen in het spel te identificeren. Bovendien verplaatsten omringende geluiden zich vloeiend wanneer het standpunt van de speler beweegt.
2. Integratie met Wwise
Gaming Virtualizer by 360 Reality Audio wordt gebruikt als plug-in voor gebruik met ‘Wwise’ en is ontwikkeld in samenwerking met Audiokinetic, het bedrijf achter Wwise. Wwise is een audio middleware solution die door veel gameontwikkelaars over de hele wereld wordt gebruikt om interactief en ruimtelijk gamegeluid voor meerdere platforms te ontwikkelen.
Door gebruik te maken van de plug-in Wwise is het niet langer nodig om het geluidsontwerp voor mobiele en pc-games afzonderlijk aan te passen en wordt de efficiëntie van de gameontwikkeling verbeterd. Bovendien kun je, in plaats van alle geluiden in het spel in één keer aan te passen om een ruimtelijk geluidsveld te creëren, de geluiden scheiden en ze afzonderlijk aanpassen. Geluiden die je duidelijk wilt lokaliseren, zoals stemmen van mensen en geluidseffecten, kun je bijvoorbeeld ruimtelijk maken door middel van deze software, terwijl geluiden die niet van een specifieke locatie komen, zoals omgevingsgeluiden, op een andere manier kunnen worden verwerkt. Het is nu mogelijk om gamegeluiden aan te passen, waardoor een grotere vrijheid in ruimtelijke expressie ontstaat die de intenties van de gamemaker nauwkeuriger weerspiegelt.
3. Validatie van gameontwikkelaars
Gaming Virtualizer by 360 Reality Audio wordt momenteel gevalideerd door verschillende spelontwikkelaars in Japan, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en China voor implementatie in hun spellen. Belangrijkste spelontwikkelaars die Gaming Virtualizer by 360 Reality Audio valideren:
Daarnaast gebruikt het avonturenspel PRINCIPLES PROLOGUE van COLOPL, Inc. deze nieuwe software, waardoor gamers een realistisch, ruimtelijk geluidsveld kunnen ervaren, bijvoorbeeld voetstappen, geluiden die uit elektrische circuits lekken, nagalm in grotten en nog veel meer.