Sonic Forces

Sonic Forces
Sonic Forces

Eerder dit jaar kregen we al Sonic Mania, en nu Sonic Forces. Het klinkt alsof het een geweldig jaar is voor Sonic fans! Maar… is het ook zo geweldig? Met Sonic Mania hadden we reeds een geweldige oldskool 2D Sonic game om door te vliegen. Kan deze 3D/2D hybride het niveau hoog houden? Of crashed Sonic hier keihard tegen de vlakte?

Sonic’s the name, Speed’s my game

Het eerste wat ik zag, toen ik in de eerste stage geplaatst werd, waren hoe prachtig de omgevingen en character models er uit zagen. Alles zag er piekfijn uit. Daarbovenop streelde de muziek mijn oren alweer, zoals ik vroeger ook gewoon was uit bijvoorbeeld de Sonic Adventure games. Ik was wel verbaasd dat het niet, zoals meestal, Crush40 was die de soundtrack verzorgden. Deze keer maken ze gebruik van meerdere bands en zangers/songwriters (zoals Douglas Robb van Hoobastank). Daarnaast hebben ze ook het “London Symphony Orchestra” ingezet om een deel van de soundtrack uit te voeren.

So far so good, toch? Dit was allemaal heel goed, totdat ik (na enkele “tips”) de tip kreeg om de boost functie te gebruiken. Deze bestond in vorige Sonic games ook al, en was vaak een manier om snel door vijanden heen te scheuren en in snel tempo een stage uit te spelen. In deze game kon ik vaak een 3D sectie uitspelen door enkel die knop in te houden. Wat er dan ook gebeurde, was dat alles in een grote “blur” veranderde en ik amper iets kon onderscheiden. Ik snap wel dat Sonic snel is, maar ik zou graag ook nog een beetje kunnen volgen.

Hoe dan ook, het is niet dat je gedwongen bent dit te gebruiken, dus ik heb het dan ook maar zelden gebruikt. Wat ook vrij “snel” ging, was de game zelf. Na 30 stages (uitgezonderd extra en special stages, later meer hier over) ben je door de main game heen. Reken dat een stage je gemiddeld een 3-4 minuten kost, en je weet dat deze game echt heel snel over kan zijn. Zo zag ik na enkele uren de credits al verschijnen.

Running out of ideas

Dat de game maar 30 main stages telt, dat hebben we al vastgesteld. Welke type stages er zijn, dat zullen we hier even toelichten:

• Sonic stages

• Classic Sonic stages

• Avatar stages

Er zijn dus technisch gezien 3 type stages (er is ook een soort van 4de). De Sonic stages zijn de gekende 3D Sonic stages waar je door scheurt. Af en toe verandert het perspectief naar een 2D sectie. De classic Sonic stages zijn zoals we ze kennen uit Sonic Generations. Daar kwam classic Sonic in de moderne Sonic zijn wereld door een portaal, net zoals hier alweer het geval is. Classic Sonic zijn stages zijn volledig 2D stages, en verlopen iets trager, omdat zijn skills minder op snelheid gebaseerd zijn.

Als laatste zijn er de Avatar stages. Vrij snel in de game krijg je de keuze om je eigen original Sonic character te maken (iets waar op het internet heel veel te vinden is, fans zijn al jaren bezig met hun eigen Sonic characters te maken, alsook verhalen. Maar daar gaan we verder niet op in). Je krijg enorm veel keuzes om te customizen, en met elke stage die je uitspeelt verkrijg je er een hoop extra. Je Avatar kan je uitrusten met een “Wispon”, wat in principe een wapen is dat je kan gebruiken. Dit varieert van een vlammenwerper tot een hamer die vijanden in blauwe kubussen vastzet tot een donder zweep en nog enkele andere. De Avatar zijn stages zijn voornamelijk 3D met 2D secties zoals Sonic.

Zoals ik al liet vallen, is er een soort van 4de type, namelijk eentje waar je met Sonic en je Avatar tegelijkertijd speelt. Je hebt hier dan gewoon toegang tot beide hun skills, voor de rest verandert er weinig aan de manier van spelen. Alles voelt een beetje aan alsof ze Sonic Generations opnieuw hebben proberen uit te vinden. En hoewel het niet slecht speelt, voelt het niet echt heel vernieuwend aan. De boss stages zijn wel vaak een leuke uitdaging.

More than meets the eye

Tijdens de stages krijg je de kans hoge scores te behalen om de hoogst mogelijke Rank te scoren op de stage (zijnde een “S” ranking). Daarnaast kan je in bijna elke stage 5 rode ringen verzamelen. Heb je dat gedaan, en doe je de stage opnieuw, kan je “numbered rings” vinden. Voor deze collectible moet je 5 genummerde in de juiste volgorde verzamelen (deze staan altijd zeer dicht bij elkaar en gaan van 5 naar 1). Mocht je dan nog een extra collectible willen, moet je de stage nog eens doen en dan kan je 5 zilveren maan ringen verzamelen. Deze liggen ook kort bij elkaar, en moeten snel achter elkaar verzameld worden voor ze verdwijnen.

Je progressie kan je per stage zien in het stage select scherm. Dit scherm is vrij onoverzichtelijk als je heel wat stages vrij hebt gespeeld. Je selecteert een vlagje op de wereldbol, en ze staan allemaal een beetje door elkaar. Gelukkig kan je een simpel menu tevoorschijn toveren met de druk op een knop. Hier staan de stages mooi chronologisch opgedeeld, met je snelste tijden en welke collectibles je hebt.

Waarom zou je dit allemaal doen? Wel, je speelt hiermee nog een deel “extra” en “special” stages mee vrij. Dit zijn vaak relatief korte, maar veel moeilijkere stages om je vaardigheid in het spel mee te testen.

Af en toe krijg je ook meldingen op de wereldbol, zogenaamde “SOS” missies. Hierin ga je een eerder uitgespeelde stage spelen in een andere type als je standaard zou doen. Heb je de stage gedaan met je Avatar? Dan kan het zijn dat deze gespeeld moet worden met Classic Sonic. Je krijgt vaak ook een alternatieve missie om te voltooien.

Oh, en bij elke vooruitgang die je boekt krijg je weer een hele hoop extra items waarmee je je Avatar kan customizen. Dit heeft geen effect op hoe je speelt, maar is een leuke extra als beloning.

Chaos control

Mijn favoriete character in het hele Sonic universum heeft zijn eigen DLC! En het beste is, deze DLC is volledig gratis.Het is aangeraden om eerst wel enkele stages van de gewone game te spelen alvorens deze te spelen.

De Shadow stages spelen toch wel wat anders dan de rest van de game. Deze stages speel je iets minder snel, en je gaat meer gebruik moeten maken van je vaardigheden. De stages zijn een mix tussen 3D en 2D. Helaas zijn het maar 3 extra stages, maar ze zijn meer dan welkom.

Deze Sonic game is een visueel prachtig uitziende game, die veel te snel gedaan kan zijn. Het probeert veel dingen tegelijkertijd te doen door meerdere speelstijlen te combineren, maar schiet hierdoor in elke speelstijl een beetje te kort.De game heeft wel een hoge herspeelbaarheid door de vele collectibles die je kan verzamelen, en de vele opties die je hebt om je eigen gecreëerde personage verder te customizen.

Is het een slechte game? Helemaal niet. Het is echter ook geen topper of must-have titel. Voor de Sonic fans is het wel nog steeds een aanrader. Ik heb er dan ook wel zeker genoeg plezier uit gehaald tijdens het spelen. De game heeft, voor zover ik heb gezien, weinig fouten om het echt op af te kraken. Het mist gewoon algemene afwerking op bepaalde vlakken, en het lijkt erop dat ze probeerden om Sonic Generations 2.0 te maken. Hoe dan ook, moest je deze game nu maar niets vinden en het ooit eens goedkoop tegen komen, aarzel dan zeker niet om het toch een kans te geven.

• Grafisch zeer sterk
  • Aangename soundtrack
  • Veel mogelijkheid tot customizen