Song Of Horror: Episode 4

Song Of Horror: Episode 4
Song Of Horror: Episode 4
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wanneer een spel in verschillende episodes verschijnt, kan je er soms van uitgaan dat niet elke episode even vlot verloopt. Na mijn jammerlijke ervaring met episode 3, had ik eerlijk gezegd op het eerste gevoel geen zin meer om deze verder te spelen. Maar toen ze mij vertelde dat na een patches te hebben uitgevoerd, het spel weer helemaal werkte, begon mijn interesse weer te pieken. Nu episode 4 uit is, besloot ik mijn reserve onderbroeken uit de kast te halen en het nachtlampje terug aan te zetten. Hoe gaat deze psychologische horror mij deze keer terroriseren?

The story continues

Eerst en vooral zou ik willen zeggen dat, nu ik episode 3 na alle patches weer heb gespeeld, mijn visie op de game zeker veranderd is. In de conclusie had ik toen geschreven dat bij wie het spel wel normaal zou werken, waarschijnlijk weer een prachtige horror beleving zou meemaken. Deze heb ik dan nu ook kunnen beleven, en ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden was. Met deze ingesteldheid begon ik dan ook vol goede moed aan episode 4. Deze brengt je weer naar een nieuwe locatie, namelijk St. Cecilia Abbey. Een heilige plaats, aangetast door de monsters die er nu rond zwerven. Waarom we hier aanbeland zijn ga ik natuurlijk niet vertellen, dit ga je zelf moeten ondervinden tijdens het spelen van het spel.

Wat is er allemaal nieuw

Verwacht in St. Cecilia Abbey, wat vroeger een kerk was waar prachtige optredens werden gegeven, geen prettig uitje. De map, die trouwens geïnspireerd is op de horror klassieker “Amnesia: The Dark Descent “, is de grootste dat je in dit spel tot nu toe zal vinden. Met genoeg gangen en kamers waarin je gemakkelijk kan verdwalen, word je de perfecte prooi voor de monsters die om elke hoek je liggen op te wachten. Gelukkig sta je er ook deze keer niet alleen voor, en maken we in deze episode kennis met Ernest Finnegan. Een gepensioneerde archeoloog die de kerk op zijn duimpje kent. Of toch bijna. Wie tot nu toe een goede playthrough heeft gehad, mag ook nog rekenen op twee personages uit de vorige episodes. Wie dat zijn kan ik jammer genoeg niet vertellen, aangezien mijn spel niet zo vlot verloopt als ik zelf zou willen. Het laatste nieuwe in deze episode is dat elk personage ook start vanuit een ander punt in de kerk. Zo krijg je met elk personage een andere beleving van het spel.

Bigger, Harder, Scarier

Niet alleen is dit de grootste map dat Song Of Horror bevat. Deze episode bevat naar mijn ervaringen ook de moeilijkste puzzels tot nu toe, maar iedereen die de vorige episodes heeft gespeeld weet dat de puzzels soms best moeilijk op te lossen zijn. Natuurlijk heb je voor al die puzzels ook een tal van hints. Deze hints kan je vinden door in het spel alles te gaan zoeken en lezen. Dit zorgt voor de beste ervaring met het spel, maar heb je natuurlijk meer kans om gepakt te worden door het gevaar dat ronddwaalt door deze gangen. En mijn God wat zijn deze eng. In de intro had ik het over reserve onderbroeken. Maar het had niet veel gescheeld of ik had ze wel kunnen gebruiken. Dit alles heeft natuurlijk ook met de setting te maken waarin je speelt, maar wanneer je geconcentreerd aan het opletten bent en er ineens een lijk aan het plafond hangt, wat er voordien niet hing, kan er wel eens een (mannelijk) gilletje ontsnappen.

Song Of Horror heeft met episode 4 voor mij persoonlijk een sterke comeback gemaakt. Na de harde woorden die ik heb gebruikt in mijn vorige review, ben ik nu weer heel lovend. Het spel heeft mij weeral aangenaam verrast en ik ben blij dat ik deze game weer heb opgepakt. Door de grootte van de map en de moeilijkheidsgraad van de puzzels, ben je deze episode gemakkelijk weer een vijf tot acht uur zoet. Ik heb er iets van een tien over gedaan, maar dan ook met de reden dat ik bij sommige dingen bleef stilstaan om ze te kunnen bewonderen. Niet zozeer van hoe mooi en gedetailleerd er alles uitziet, want daar heeft de studio jammer genoeg nog steeds weinig aan verandert. Maar eerder hoe angstaanjagend een bepaalde ruimte kan aanvoelen. En dat is iets waar Song Of Horror echt in uitblinkt. Namelijk de spanning opbouwen. Ik kijk intussen al enorm uit naar episode 5, waar ik hopelijk dan alles te weten ga komen.

• Hoog horror gehalte
  • Grote map
  • Heel veel spanning