SNK 40th Anniversary Collection

SNK 40th Anniversary Collection
SNK 40th Anniversary Collection

Compilaties zijn tegenwoordig overal te vinden. De ene compilatie is uiteraard wat beter dan andere, maar ze hebben wel altijd hetzelfde doel. Namelijk nostalgie oproepen bij de juiste mensen, maar ook nieuwe mensen aanzetten om oudere games te ontdekken, en hun te laten vallen voor de charmes van weleer. SNK 40th Anniversary Collection is hier uiteraard geen uitzondering op. En zeg nu zelf, 40 jaar bestaan met voornamelijk veel prestige in de arcade tijdperken is wel iets om trots op te zijn. Laten we samen eventjes terug gaan naar een veel simpelere tijd, een tijd dat je nog een arcade hal kon binnenwandelen en je kleingeld spenderen tot de late uurtjes.

Hall of Fame

SNK is voornamelijk bekend van de games die verschenen in de arcade hallen, maar ook liefhebbers van de Neo Geo toestellen gaan ongetwijfeld meerdere titels kunnen opnoemen van SNK. De compilatie bevat games die verschenen zijn tussen 1981 en 1990. Momenteel is de compilatie beperkt tot 14 games. Maar weet dat vanaf 11 december de volgende lijst, allemaal arcade versies, er gratis nog eens bijkomt:

• Munch Mobile
  • Fantasy
  • Sasuke vs. Commander
  • Chopper I
  • Time Soldiers
  • Bermuda Triangle
  • Paddle Mania
  • Ozma Wars
  • Beast Busters
  • Search and Rescue
  • World Wars
Ikari III

Ikari III

No shortage of fun

Hieronder even de volledige lijst van de 14 titels die reeds speelbaar waren:

• Alpha Mission
  • Athena
  • Crystalis
  • Guerrilla Wars
  • Ikari Warrios
  • Ikari Warrios II
  • Ikari III
  • Iron Tank
  • POW
  • Prehistoric Isle
  • Psycho Soldier
  • Street Smart
  • TNK III
  • Vanguard

Ze allemaal een voor een een review geven, zelfs al was het een korte, gaat een beetje overkill zijn. Ik ga dus gewoon enkele games toelichten die mij het meeste wisten te boeien. Zo kan ik misschien beginnen met Athena, een spel waar je met Athena (what’s in a name) een weg moet banen door levels vol monsters. Een, toch wel erg uitdagende, side-scroller waar je armor onderdelen kan vinden zoals een helm of schild om Athena weerbaarder te maken. Ikari Warriors plaatst je dan weer in de schoenen van twee commando’s, welke vanuit een top-down view verticale progressie moeten proberen te maken. Wanneer je dan zin hebt in een horizontale shooter, dan is Prehistoric Isle een goede keuze. Voor mij toch wel een van de beste games uit deze compilatie, waar je met je vliegtuig Greenhell Isle onderzoekt en de prehistorische gevaren probeert te overleven. Het coole aan deze game is dat je secundaire wapen een andere functie krijgt afhankelijk van de positie ten opzichte van jouw vliegtuig. En dan is er ook nog Crystalis. Deze Zelda-achtige game met RPG elementen is een absolute must-play voor action-RPG fanaten. Je hoort het, er is meer dan genoeg variatie zodat er voor iedereen wel iets te vinden is.

Crystalis

Crystalis

Not just your average compilation

Van elke game kan je de arcade versie spelen, zoals deze destijds ook speelbaar was op de arcade kasten. Het coole is ook dat je kan kiezen uit welke regio je het spel wil spelen. De Amerikaanse of de Japanse. Maar daarnaast is voor de meeste games ook de console versie beschikbaar, meer bepaald de NES adaptatie. Hierdoor verdubbelt eigenlijk het aantal games onmiddellijk, want de NES versies verschillen in de meeste gevallen toch wel wat tegenover hun arcade variant. Dit had er destijds vooral mee te maken dat er een groot verschil zat in de hardware van de NES tegenover de hardware in een arcade kast. Zijn de games daarom minder goed? Het hangt er van af wat je verkiest, maar de NES games zijn telkens zo herwerkt dat ze nog steeds voldoende plezier weten te bieden.

Psycho Soldier

Psycho Soldier

Wanneer je een spel opstart, kan je in het menu kiezen hoe je het beeld wil tonen. Kies je voor scan-lines toe te voegen, zoals dat vroeger ook toonde op een TV of monitor? Wil je de randen weg en meer inzoomen, zodat je speelt op het volledige scherm? Of wil je gewoon de randen aanpassen? Het kan allemaal! Maar wat vooral tof is, is het feit dat je het scherm ook verticaal kunt zetten, wat erg leuk is voor bepaalde shoot-em-ups. De aanpassingen worden overigens opgeslagen voor alle games, wat niet altijd ideaal is. Hoe dan ook merkte ik wel dat de emulatie niet perfect is, en er soms wel wat slowdown was. Maar gelukkig valt het nog vrij goed mee. Ik heb ook gehoord van de developers dat er een patch komt op release om bepaalde issues aan te kaarten. Een van deze issues die hierdoor opgelost raakt, is een welkome fix voor de multiplayer ervaring. Een nieuwe, optionele, mode zal toegevoegd worden met de naam “Single Stick”. Veel van de games zijn “Twin Stick” shooters, wat wil zeggen dat je beweegt met de ene stick, en schiet met de andere. Hierdoor kon je dus niet samenspelen met 1 set joy-cons. Maar deze nieuwe mode zorgt er voor dat je met 1 stick zowel kan bewegen als schieten. Hoe dit speelt? Dat zal ik zelf ook nog moeten ontdekken op de release dag zelf. Er is nog een coole functie die ik bijna zou vergeten, maar je kan de tijd terug draaien in elke game. Ben je dood gegaan, heb je een stomme fout begaan of wil je toch nog die gemiste power-up pakken? Dan kan deze functie je wel eens een hoop frustratie besparen.

Het is overigens niet zomaar een simpele compilatie met wat games er op gesmeten. Er zijn ook tal van extra functies en bonus content toegevoegd. Een van de leukere functionaliteiten is de mogelijkheid om te kijken naar hoe het spel gespeeld kan worden. Je kijkt eigenlijk een soort van expert “Let’s play” van het spel. Waarom vind ik dit zo vet? Wel, je kan op elk moment gewoon op de + toets drukken, en het spel overnemen vanaf dat punt! Het is precies alsof iemand voor jou even de moeilijke stukken heeft gedaan, en aan jou de rest over laat. Daarnaast zit er ook nog eens een hele boel aan informatie en beeldmateriaal in deze compilatie. In de sectie “SNK Complete Works: 1978 – 1990” kan je promotie materiaal, schetsen, screenshots, guides en nog heel wat toffe weetjes vinden. Daarnaast kan je ook nog de game soundtracks beluisteren. Kortom, veel meer dan gewoon wat spellen op een hoopje.

Athena

Athena

Als je op zoekt bent naar een goede compilatie retro games, maar graag ook meer wilt dan enkel wat games, dan ben je hier op het juiste adres! Niet alle games gaan iedereen even hard weten te bekoren, maar er zijn genoeg toffe klassiekers aanwezig. De emulatie is ook niet overal perfect, maar het staat nergens het plezier in de weg. Wil je naast het gamen gewoon even genieten van de soundtracks, of gewoon wat informatie lezen over de games? Dat kan perfect. Neem er overigens nog een vriend of vriendin bij, en speel gezellig samen enkele arcade klassiekers met slechts 1 set joy-cons.

Prehistoric Isle

Prehistoric Isle

• Rewind functie is een fijne toevoeging