Snack World: The Dungeon Crawl – Gold

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold
Snack World: The Dungeon Crawl – Gold
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik ben geen grote fan van dungeon crawlers. In het algemeen ben ik eigenlijk niet echt een grote fan van games die randomness als hun core element nemen. Ok, toegegeven, het is leuk om niet telkens door dezelfde dungeon te moeten kruipen wanneer je aan het grinden bent. Wat ik ook moet toegeven, is het feit dat er toch zo games zijn die ik wél fijn en interessant genoeg vind. Dungeon crawlers waar ik mijzelf in kan verliezen en lichtjes verslaafd aan kan geraken. Een beetje zoals met eten eigenlijk… Maar kan ik in Snack World: The Dungeon Crawl Gold ook zo mijn tanden zetten? Let’s dine in… euhm, dive in!

Welcome to Tutti-Frutti

Wie in deze game duikt hopend op een ijzersterk en meeslepend verhaal, zal op zijn honger blijven zitten. Snack World doet vooral denken aan een cartoon die je als kind op zaterdagochtend zou gezien kunnen hebben. Niet geheel verwonderlijk, gezien Level-5 als developer én publisher achter deze game zit. Level-5 gaat al lange tijd mee en heeft, onder andere, reeksen zoals Yo-kai Watch, Inazuma Eleven, Professor Layton en Ni no Kuni op hun naam staan. Deze hebben ook allemaal een anime serie, animated film of manga reeks gebasseerd op de games. Snack World is hierin niet anders en dat merk je heel hard in het spel. Jij bent een onbekende avonturier die aan geheugenverlies lijdt, en de koning ziet potentieel in jou. Jij mag Chup en zijn vrienden vergezellen in de verschillende avonturen om prinses Melonia haar absurde eisen in te willigen. Ik heb enkele afleveringen van de anime gekeken, en eigenlijk zijn deze qua verhaal identiek aan de missies waarop je gaat in het spel. Het enige verschil is je eigen avatar uit de game, die natuurlijk niet in de anime zit. Er schuilt een klein plot achter de doldwaze avonturen, maar echt diep gaat het niet.

Verwacht wel veel woordgrappen die veel met eten of RPG elementen te maken hebben. Desondanks de kindvriendelijke graphics en looks heeft het spel heel wat dubbelzinnige en soms vrij duidelijke uitspraken die wat meer richting 18+ gaan. Zulke humor, en zeker ook de toilet humor die vaak bovenkomt, kan ik wel smaken maar het is soms een beetje teveel van het goede. Op grafisch vlak is het alvast geen uitblinker, en dat komt ook grotendeels omdat dit spel een port is van de Japanse versie die reeds in 2018 op de Switch verscheen. Die game was eigenlijk ook een port van de 3DS versie uit 2017, maar dan wat opgepoetst en volgestoken met een boel extra’s. De muziek is vrolijk en luchtig, wat wel past bij de rest van de sfeer die ze proberen te brengen. Enkel de voice acting, of eerder het gebrek er aan is wat storend. Iedereen spreekt eens een woordje hier of daar of maakt een geluid als ze verbaas zijn of dergelijke. Ook vijanden zeggen een zinnetje als ze doodgaan, elke keer opnieuw. Geloof me, in een spel waar je veel moet grinden word je dat snel beu gehoord.

Let the dungeon crawl… BEGIN!

Het verhaal is dus niet het sterkste punt van het spel. Gelukkig maakt de humor dat wel goed, maar alleen daarmee gaat een spel niemand over de streep halen. Daar dienen meestal dus de mechanics voor. In Snack Dungeon ga je verschillende missies aangaan die je doorheen vooraf bepaalde gebieden of random gegenereerd dungeons laten navigeren. Deze laatste zijn de leukste tijdens het grinden naar nieuwe wapens, materialen en “Snacks”. Deze wapens noemen ze “Jara” en zijn eigenlijk sleutelhanges (wat in Japan uiteraard massaal te koop was als speelgoed) en hebben elk hun eigen sterktes en zwaktes. Er zijn verschillende soorten van wapens zoals zwaarden, bijlen, hamers, … Elke vijand, de zogenaamde “Snacks”, is van een bepaald type zoals bvb “Fire” of “Aquaphile”. Je wapens hebben bepaalde eigenschappen waardoor ze sterk zijn tegen vijanden van specifieke types. Tijdens je tochten door de dungeons zal je dus heel vaak van wapen moet veranderen om zoveel mogelijk schade te kunnen doen. Gelukkig is er een auto-equip systeem dat er voor zorgt dat je, als je een vijand target, naar het meest effectieve wapen wisselt door op de ZR knop te drukken! Elk wapen heeft een gewone aanval, een zware aanval en een speciale aanval. Let wel op, elk wapen heeft een metertje dat aangeeft hoe lang je het wapen kan gebruiken alvorens je held er van uitgeput raakt. Afhankelijk van je aanvallen zal deze meter heel snel leeg geraken, maar ook wanneer je een wapen gebruikt tegen een monster dat er geen zwakte voor heeft. Deze meter vult gelukkig zichzelf terug bij wanneer je het wapen niet gebruikt, dus vaak wisselen is aangeraden.

Voor je aan een missie start, krijg je de kans om te kiezen welke uitrusting je wilt meenemen op avontuur. Het spel voorziet een functie om je automatisch gebruik te laten maken van de beste setup die mogelijk is met hetgeen je op zak hebt. Het is aangeraden om dit zeker in het begin van het spel zo veel mogelijk te benutten. Wapens hebben ook “merken” en kleuren die er voor zorgen dat de kans op het vinden van zeldzame materialen hoger is dan anders, afhankelijk of deze merken en kleuren tot de huidige mode behoren. Dit verandert elke dag, en wordt je meermaals verteld in winkels en door middel van een boodschap die af en toe boven aan het scherm verschijnt. Je kan je uitrusting ook upgraden door de vele materialen die je in de dungeons kan vinden. Dit is niet zo heel complex, en ook hier is een optie om automatisch te upgraden als je alle items hebt in plaats van door de lijst te moeten scrollen op zoek naar de juiste voorwerpen. Upgraden is wel noodzakelijk als je ver wil geraken in dit spel.

Als laatste moet ik het toch even over de Snacks hebben. Deze wezentjes kan je namelijk vangen door er een foto van te nemen en ze zo met je mee te laten vechten. Je kan een foto opportuniteit krijgen wanneer je een bepaalde Snack meermaals hebt verslagen. Lukt het je om de foto te nemen op het juiste moment, zal de Snack je team vervoegen en kan je dit wezentje dus inzetten in de dungeons. Je hebt enerzijds Party Snacks, welke meelopen met je en zij aan zij vechten en je helpen met healen en het geven van buffs. Anderzijds zijn er de Pocket Snacks die je toestaan om tijdelijk jouw personage te veranderen in de geselecteerde Snack om op een heel andere manier te vechten. Snacks kan je niet upgraden, maar ze kunnen net zoals jij stijgen in level. Ook worden ze hechter met je naarmate je meer met ze op tocht gaat door de dungeons. Over stijgen in level gesproken, ergens verstopt in een van de menus vind je je profile. Oh, en je menu bevindt zich op een smartphone, de Pix-e Pod. Wat wel niet zo heel goed uitgelegd wordt, is dat je op je Pix-e Pod bepaalde karakteristieken kunt verbeteren in de Pix-e Profile app. Karakteristieken zoals intelligentie of schoonheid bijvoorbeeld. Achterliggend zorgt dit voor het unlocken van bepaalde passieve skills zoals hogere defense krijgen, een betere verdediging tegen bepaalde elementen of meer experience punten krijgen voor het verslaan van vijanden.

Hungry for more

Snack Dungeon is opgedeeld in meerder chapters waarvan elke chapter een paar story quests heeft en wat side quests. De story quests speel je gaandeweg vrij, en enkele optionele story quests kan je vinden in de hub stad door te praten met de lokale bevolking. Deze zijn enkel speelbaar op je eentje, wat wel jammer is. Dit spel zou een pak leuker zijn met vrienden. En dat hebben ze bij Level-5 ook wel geweten, want de side quests kan je online spelen met andere mensen. Een andere mogelijkheid is om het lokaal te spelen, maar hiervoor heeft ieder een Switch en spel nodig. Ben je toch niet zo tuk op andere mensen, of heb je geen Nintendo Online abonnement? Vrees niet, want je kan deze quests ook alleen doen. Zorg er wel voor dat je sterk genoeg bent hier voor, want alleen zijn ze een stukje pittiger natuurlijk. Gelukkig geeft elke quest wel aan welk level je best kan zijn om de uitdaging aan te gaan.

Op enkele kleine features na, die niet zo heel spannend zijn, hebben we zowat alles gecovered uit dit spel. Wat echter toch een groot minpunt was, is het feit dat er veel zaken in het spel niet echt goed uitgelegd werd. Voor elke missie zie je een wapen dat staat aangeprijst als “Grand Prize”, en je gaat er dus van uit dat dit een beloning is. Niet helemaal waar, want na elke missie krijg je een deel schatkisten om te openen, afhankelijk van je prestaties. Er is een kans dat de “Grand Prize” in een van de kisten zit, maar helaas geen garantie hier voor. Groot was mijn verrassing, en ontgoocheling, dat ik dat nieuwe fancy wapen niet in mijn inventory zag zitten en dat ik een missie meermaals moest doen om het toch te krijgen uiteindelijk. En zo zijn er nog wat dingetjes die geen of weinig uitleg krijgen. Gelukkig zijn er hier en daar wel “Aha” momentjes tijdens het spelen en worden heel wat zaken gaandeweg duidelijker, maar het had wel beter gekunnen dus.

Soms zijn er zo van die games die niet persé vernieuwend zijn. En dat is niet altijd erg. Want waar Snack World: The Dungeon Crawl Gold snel repetitief en een beetje als de zoveelste dungeon crawler kan aanvoelen, doet de game het gelukkig met voldoende humor en grappen waardoor je met plezier zal terugkomen naar je zoveelste grind door de ondertussen bekende dungeons. De sfeer doet het wat denken aan een cartoon, wat zich ook uit op grafisch vlak. Op zich niet slecht, want hierdoor valt het iets minder op dat het spel eigenlijk een port is van een Japanse 3DS game uit 2017. Het spel heeft ook wel wat minpunten. Een van de grootste is dat er veel uitgelegd wordt, maar heel wat belangrijke elementen niet aan bod komen. Gaandeweg zal je deze wel uitvogelen, maar het kan toch een frustrerend effect hebben op spelers en zelfs een reden om het spel aan de kant te leggen.

En toch, ik ben er aan verkocht. Om de een of andere reden heb ik uren en uren door de verschillende dungeons lopen dwalen en ben ik toch lichtjes verslaafd aan het spel. Is het omwille van de random beloningen op het einde van elke missie, die eigenlijk absoluut niets voorstellen en de moeite niet waard zijn. Of is het eerder omdat ik meer Snacks wil verzamelen, wapens upgraden en toch ergens verliefd ben geworden op het nutteloze afslachten van dezelfde vijanden? Misschien is het gewoon de humor, de woordgrappen en grappige wendingen die het minimale verhaal neemt.

• Geweldig humor, wel wat op volwassenen gericht
  • Verslavend

• Vrij repetitief met oppervlakkig verhaal