skully

skully
skully
Release Datum:Genre:Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

Het is tijd voor een zombie! Of toch alvast iets wat er op lijkt. Een wezen dat terug komt uit de dood. Een wezen dat met een missie naar onze wereld terugkomt. Op een afgelegen eiland roept een plaatselijk goddelijk wezen je terug tot leven. Je kijkt hem diep in de ogen, en hij kijkt in je holle oogholtes en hij vraagt: “Waar is de rest van je lichaam???” Damn… Je bent geen zombie maar enkel een schedel. Jammer, maar daar zullen we het mee moeten doen! Ik doop je: Skully!

Ja, daar heb ik eigenlijk de hele opzet van het spel mee omschreven. ‘Terry’, één van de plaatselijke goddelijke wezens, heeft je hulp nodig om zijn broers en zus te doen stoppen met ruzie maken. Het heeft immers invloed op het hele eiland en zelfs op Terry zelf die een hoop van zijn magie en macht verloren is. Bij je hergeboorte als schedel ben je tot niet veel in staat buiten rollen en springen. Zelfs praten kun je niet waardoor Terry vrij spel heeft om je, een beetje spottend, je van je nieuwe naam te voorzien. Al rollend vertrek je zo op je verkregen quest om Terry zijn broers en zus te benaderen en terug rust en vrede op het eiland te krijgen. Onderweg kom je items tegen die je kan verzamelen waaruit je kan afleiden of je het level volledig hebt verkend en uitgespeeld.

Tijd voor een modderbad

Het concept klinkt tot nu toe erg simpel en eentonig, maar daar komt al snel verandering in. Het eiland heeft meer hobbels, bochten en hindernissen dan eender welk landschap op onze wereld en daar moet je doorheen. Je weg zoeken is meestal niet moeilijk, aangezien je niet veel richtingen uit kan, maar in één geheel aankomen is vaak een heel ander verhaal. Om een onduidelijke reden kun je geen water verdragen en natuurlijk is het eiland doordrongen met beekjes, watervallen, rivieren en nog meer. Waar je wel van geniet zijn modderbaden. Deze dienen als checkpunt maar al snel merk je dat je, dankzij die poelen, meer in je mars hebt. Na een tijdje ontgrendel je 3 extra vormen, uiteraard hoofdzakelijk gemaakt uit modder, waar je in kan veranderen. Deze hebben uiteraard elk hun eigen specialiteit die je allemaal snel genoeg nodig zal hebben om vooruit te raken in de omgevingen.

Identiteitscrisis

Zoals gezegd kun je, buiten je schedelvorm, dus veranderen in 3 verschillende versies van jezelf. Zie het als een soort golums van klei waar je in kan veranderen. Je ‘Strong’ vorm is, zoals de naam zegt, simpelweg sterk. Je kunt bepaalde muren slopen, pilaren omslaan en vijanden aanvallen door op de grond te slaan. ‘Swift’ vorm heeft snelheid centraal staan. Zo kun je snelheid opbouwen, zodat je verdere sprongen kan maken. Je kunt in deze vorm ook magie gebruiken om bepaalde blokken te verplaatsen. Als laatste heb je de ‘Vault’ vorm die je een dubbelsprong gunt en je toestaat om blokken op te nemen. Onthou dat je bij elke vorm de golum kunt verlaten waardoor deze blijft staan waar en hoe je hem achterlaat. Uiteraard speelt dit na verloop van tijd een rol om je levels uit te spelen en puzzels op te lossen.

Skills als schedel

Je bent, op zijn minst, een vlotte schedel te noemen. Je maakt vlot snelheid in de zanderige ondergrond van het eiland, maar bent ook soepel in de bochten en in je sprongen. Zoals gezegd is het eiland echter geen vlakke en gladde baan en kom je keien, rotsenconstructies en plantenbegroeiing tegen die je kunnen helpen of hinderen. Enige skills en inschattingsvermogen is absoluut nodig in deze game, aangezien een duik in een plasje water vaak genoeg is om je lot te bezegelen. Gelukkig reageert de besturing erg vlot en voelt heel het gebeuren erg soepel aan. Jammer genoeg is niet alles rozengeur en maneschijn, aangezien je camera niet overal te bedienen valt en zich naar vreemde hoeken kan draaien. Je bent je inzicht dus soms volledig kwijt wat de vlotte actie tot een abrupte halt kan roepen.

De game is leuk en luchtig, maar tegelijk vereist het skill en is het spannend. De besturing van Skully is vlot maar dit geld jammer genoeg niet voor de camerabediening. Er is veel te verkennen en om je levels 100% uit te spelen zal je veel moeten rondkijken en uitproberen. De verschillende versies die je kan aannemen van jezelf zijn gevarieerd genoeg en zorgen dat het spel veelzijdig en veelzijdig genoeg blijft.

• leuke game om skills op te bouwen

• camera werkt op plaatsen tegen
7.1