Shining Resonance Refrain

Shining Resonance Refrain
Shining Resonance Refrain

Draken! Een onderdeel van een succesformule. Games, boeken en films maken graag gebruik van deze wezens omdat ze fantasie prikkelen en voor indrukwekkende gevechten en situaties zorgen. Stel je nu eens voor dat het hoofdpersonage een drakenziel in zijn lichaam heeft en op commando in een draak verandert. Dit heeft alles wat een kaskraker van een game nodig heeft. Of dit succesvol is gelukt bij Shining Resonance Refrain lees je in deze review. Voor wie nog nooit heeft gehoord van Shining Resonance Refrain, even een kleine introductie. SRR is een Japanse RPG van 2014 uit de Shining reeks. Als er geen belletje gaat rinkelen moet je je niet schamen. Ik had zelf ook nog geen ervaring met de reeks en denk dat dit voor velen zal kloppen. Nu is, voor ons westerlingen, de game vertaalt naar het Engels en heruitgebracht voor de huidige generatie consoles.

wie er open voor staat zal zeker diepgang ervaren in deze verhaallijn

Upgrade, update, remaster of remake?

Zoals al gezegd is dit eigenlijk een japanse ps3-game. Origineel uitgebracht in 2014 als Shining Resonance, is er dan nu eindelijk gekozen om de game toegankelijk te maken buiten Japan zelf. De game is daarvoor volledig vertaalt naar het Engels en de gameplay verder uitgebreid. Jammer genoeg had ik, bij het ontvangen van mijn kopie, geen besef dat dit een game uit de vorige generatie was. Hierdoor schrok ik wel wat van de graphics. Het is belangrijk om op voorhand te beseffen dat het een ps3 game is waar een nieuwe adem in werd geblazen. Persoonlijk zal ik hier nooit een game rond afkeuren maar de graphics deden me zelfs wat denken aan de betere dreamcast-games. Bedoel ik hiermee dat de afwerking te wensen over liet? Eigenlijk niet, ik bedoel eerder dat Sega trouw blijft aan zijn stijl die ik nog ken uit die periode. Natuurlijk is de game mee met de moderne visuele standaard en zijn de personages kleurrijk en mooi afgewerkt. Desalniettemin zie je dat de game ontwikkeld is voor een vorige generatie aan consoles en Sega zijn trouwheid aan tekenstijl draagt hier zeker aan bij.

de afwerking duidelijk volgens oudere normen

Opgepast voor geweld, grof taalgebruik en seks

Ja dat lees je goed. Dat zijn de punten bij de PEGI inhoud. Vaak wordt er ‘seks’ toegevoegd aan de lijst omdat er ergens een (te) uitgebreide kus-scene in beeld komt of omdat er in een clip iets teveel bloot aan bod komt. Bij deze game heb je vanaf het eerste moment al de keuze om je vrouwelijke hoofdrolspeelsters in badkledij te laten paraderen. Sterker nog, er zijn per vrouwelijke personage 4-5  mogelijkheden om uitdagende bikini’s te dragen en slechts 2 of 3 keuzes in kledij of armor. Het dragen van de uitdagende kledij heeft absoluut geen invloed op gameplay, stats bij gevechten of eender welk ander aspect. Natuurlijk nodigt dit zowat iedere mannelijke speler uit om hier gebruik van te maken. Enkele gamer-vrienden schieten nu door mijn hoofd die mij zullen overtuigen hoe dit een meerwaarde is voor deze game. Helaas kan ik daar niet mee akkoord gaan. Dit al met de simpele reden dat de game je outfit niet overal respecteert. Zo bijvoorbeeld tijdens battles. Als er tijdens cut-scenes gekozen wordt om het personage sowieso in hun standaard-outfit te tonen heb ik mijn bedenkingen rond het nut van de keuzes die je kan/mag maken.

menig mannen zullen de game spelen puur voor de schaars gekleedde dames

Gameplay onder de loep

Ook al is de game ontwikkeld voor de vorige generatie, dan nog kan de gameplay vlot en tof verlopen. Ik ben van mening dat wat goed in elkaar zit, goed werkt op eender welke console en eender welke generatie. Aangezien deze game een tweede kans krijgt buiten zijn origineel grondgebied zal dit toch wel zeker het geval zijn zeker? Raar genoeg krijg ik hier geen antwoord op geformuleerd. Er zijn factoren zat die me storen bij deze game en die ik graag zou bijsturen. Toch blijft de game me boeien. Deze jammerlijke factoren, hoe overduidelijk ze ook zijn, storen niet in het verhaal of nemen geen interesse weg. Misschien is de balans tussen voldoening en uitdaging in deze game hetgene wat me betrokken en gemotiveerd houdt. Ik ben tot nu toe nog niet in de situatie gekomen waarin ik een voorsprong kan behalen in mijn levels en vaardigheden. Hierdoor blijf ik omringd door spannende gevechten die mijn aandacht en focus nodig hebben. Ook belet me dit om naar locaties te gaan waar ik nog geen zaken heb. Voor mij volstaat dit om de vervelende punten te vergeten. Dit is natuurlijk persoonlijk. Ik kan er makkelijk inkomen dat menig gamers de game in de vergeethoek gooien.

Enkele voorbeelden om te verduidelijken wat ik bedoel: om gevechten te beginnen moet je fysiek contact maken met je vijanden. Je kan geen wapen trekken, je kan ze niet bespringen of actie ondernemen. Je loopt gewoon tot je met je volledige lichaam tegen de zijne komt. Met wat geluk voer je dan een verassingsaanval uit maar tot op heden is me niet duidelijk wat hier de criteria van zijn aangezien deze soms lukken en bij dezelfde actie op dezelfde vijand dan weer niet. Je hebt de kans om eender welk personage van je team te bedienen. Kom je in een situatie waarin een ander personage beter past, moet je via het menu gaan. Een vlotte optie die je hele gevecht niet onderbreekt bestaat in deze game niet. Hierdoor loop je best rond met een personage met hoge verdediging om dan vlak na de start van het gevecht over te schakelen op de boogschutter als dit voordelig is. Na het gevecht wissel je dan best terug naar een personage met hoge verdediging. Onnodig omslachtig dus en absoluut geen voordeel voor de gameplay. Dit geld ook voor het gebruik van items en andere opties. Gevechten verlopen chaotisch en de AI maakt absoluut niet de gepaste keuzes die ik zou willen krijgen. Helaas kan je slechts 4 keuzes maken om je AI teamleden bij te sturen (aanvallend, prioriteit genezen, doe niks en vrije keuze). Raar genoeg verbeterd de actie van de AI als je ze een level of 2 sterker maakt om de huidige boss-battle aan te pakken. Ook geeft het feit dat je in een draak kan veranderen een dubbel gevoel. Uiteraard is dit op zich een erg cool gegeven en is dit een belangrijk onderdeel van het verhaal, maar het hele verloop hiervan loopt niet zoals je zou willen. Als je in drakenvorm vecht kun je ‘berserk’ gaan. Je hebt er wel het raden naar wanneer dit zal gebeuren. Dit maakt dat gevechten, die je soms strategisch erg goed moet plannen en uitvoeren, storend onvoorspelbare factoren hebben.

chaos in de gevechten maar wel fun.

Conclusie:

Deze game kan geen overtuigend succes worden genoemd. Er zijn teveel factoren die, naar mijn mening, gebaseerd zijn op verkeerde keuzes. Keuzes die eigenlijk bijna niet meer gebruikt worden bij het ontwikkelen van games. Desalniettemin kan ik niet ontkennen dat ik me toch amuseer met de game en hem nog lang zal blijven spelen. De stijl doet me denken aan vorige generatie(s) consoles wat voor de ene een nostalgisch gevoel zal creëren, voor de andere een storende factor zal zijn. Wie genieten kan van een Japanse RPG met sci-fi elementen in de vorm van kick-ass draken komt zeker wel aan zijn trekken met deze game. Persoonlijk vind ik de personages erg tof, kleurrijk en gevarieerd. Bovendien voel je de duidelijke verschillen, sterktes en zwaktes en pas je instinctief je gameplay en strategie hierdoor aan.

details genoeg op de personages

• tof verhaal met diepgang en variatie in personages
  • draken!