Shin Megami Tensei V

Shin Megami Tensei V
Shin Megami Tensei V
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:, , Getest op:

Shin Megami Tensei V is een game die al een hele tijd op mijn radar stond, al enkele jaren zelfs. De game werd al aangekondigd toen de Nintendo Switch nog maar even op de markt was, maar vanaf dat moment keek ik er al naar uit. Het is immer al 8 jaar geleden dat we met SMTIV de laatste game in deze reeks zagen verschijnen op de 3DS, het vervolg SMTIV: Apocalypse niet meegeteld natuurlijk. Hoe het voelde om eindelijk weer een nieuwe Shin Megami Tensei game te kunnen spelen? Wel, laat ik je meenemen naar de Netherworld om het je te tonen.

Welcome to Tokyo

Vooraleer we beginnen, als je graag naar de Japanse stemmen luistert in plaats van de meegeleverde Engelse voice acting dan kan je deze gratis downloaden uit de eShop. Zowel de Engels als Japanse voice acting is fantastisch, dus je zit sowieso goed met eender welke van de twee. En maar goed ook, want het verhaal in Shin Megami Tensei V is echt wel de moeite! Ok, het is geen Persona 5 maar voor deze reeks is het de eerste keer dat ik echt helemaal in het verhaal verloren geraakte en hier meer naar uitkeek dan de gameplay zelf. We beginnen in een normaal uitziend Tokyo waar jouw personage een schijnbaar doodnormale schooldag beleeft. Op zich ziet alles er heel normaal uit tot er over de intercom een aankondiging werd gegeven dat er gewelddadige aanvallen plaats vonden in Tokyo en dat best niemand alleen naar huis zou wandelen.

Onze protagonist vindt enkele studenten met wie hij mee kan wandelen, maar eenmaal in het treinstation aangekomen is de weg afgesloten omdat er net een aanval heeft plaatsgevonden. Terwijl je naar een alternatieve route zoekt om naar huis te gaan, hoor je dat er een geheimzinnige schaduw ergens is gespot in een tunnel in de buurt. Enkele van je mede studenten willen de schaduw op beeld vastleggen en gaan de tunnel, al filmend, in. Jij volgt uiteindelijk ook maar dan stort plots de hele boel in! Je ontwaakt niet veel later in een heel andere omgeving, of zo lijkt het toch. Echter ben je zonet ontwaakt in een post-apocalyptisch Tokyo en word je aangevallen door demonen. Gelukkig verschijnt er een wezen met de naam Aogami, die jou wil helpen en met jou fusioneert waardoor je verandert in een Nahobino die de demonen het hoofd kan bieden.

Met deze nieuwe kracht kan je op ontdekking gaan om te achterhalen wat er gebeurd is met de wereld, vanwaar de demonen en engelen komen en wat jouw rol in dit alles is. Het verhaal is echt iets wat je zelf moet ervaren, dus ik ga verder hier niet meer op ingaan om je van spoilers te ontzien. Maar geloof me, het is een duister verhaal met heel wat zware topics, filosofieën en morele dilemma’s waardoor dit de meest verhaal gedreven game uit de reeks is. De prachtige visuals en interessante soundtrack maken het geheel netjes af, hoewel ik de soundtrack niet snel buiten de game zou opzetten om zo naar te luisteren. Maar de muziek weet wel telkens de sfeer goed te zetten, en dat is het belangrijkste. Wat me wel opviel, is dat het spel soms wat moeite heeft met het laden van bepaalde assets waardoor je hier en daar wel wat pop-ins ziet of demonen die er even over doen vooraleer ze volledig geladen zijn met al hun details, maar heel storend was het niet in mijn ogen.

Welcome to the wasteland

Ook al is de post-apocalyptische wereld niet veel meer dan een dorre woestenij met wat restanten van gebouwen hier en daar, het zijn best grote regio’s waar je door moet navigeren. De Shin Megami Tensei games zijn altijd van het Dungeon Crawler genre geweest, en deze nieuwe toevoeging is daar geen uitzondering op. Meestal wil dat zeggen dat de locaties vrij lineair zijn, wat hier op zich ook wel is maar het voelt allesbehalve lineair aan. Tenzij je gewoon het hoofdverhaal wil volgen en de aangeduide punten op de map volgt. Maar weet dat je dan heel wat side quests, schatten en heel wat ervaring en mogelijke bondgenoten mis loopt. Verkennen wordt trouwens ook aangemoedigd, dankzij kleine Magatsuhi orbs die je her en der kan vinden en een pad uittekenen dat je kan volgen. Deze orbs, die gevuld zijn met spirituele kracht en eigenlijk de bron zijn van een demon zijn kracht, pik je automatisch op als je er over heen loopt en deze vullen je levens- en magiepunten aan of je Magatsuhi balkje.

Door van het hoofdpad af te dwalen ontdek je dus vooral heel wat dingen die je gaan helpen om je avontuur tot een goed einde te brengen, wat zeker geen overbodige luxe is. SMTV is geen gemakkelijke game, zelfs op de “normal difficulty” zal je vaak genoeg dood gaan. Gelukkig moet je het niet alleen tegen de horde demonen opnemen en kan je heel wat demonen rekruteren. Helaas zit er wel een klein limiet op het aantal demonen dat je aan je kant kan scharen, en zal je moeten kiezen wanneer je een demon moet laten gaan of enkele demonen laat fusioneren tot een nieuwe en meestal sterkere demon. Het aantal vrije slots kan je wel upgraden door “Glory” om te wisselen in “Miracles” bij Sophia. “Glory” kan je vinden door een bepaald type containers te vinden of door te zoeken naar de 200, soms erg goed verstopte, Miman. Als bonus krijg je van Gustav, die een winkeltje uitbaat in de Netherworld, ook nog eens items afhankelijk van hoeveel Miman je voor hem weet te vinden.

Zoals ik al zei, is de wereld best groot en uitgestrekt waardoor je zoveel verschillende dingen kan ontdekken zoals ook vriendelijke demonen die je van side quests voorzien. Om je heel wat geloop te besparen, is er een handige teleport functionaliteit die je kan gebruiken dankzij het “Leyline Fount” systeem. Over de hele wereld zijn blauwe portalen te vinden via welke je bij Gustav en Sophia terecht kunt om te winkelen of demonen te fusioneren, upgraden en “Miracles” te kopen. Daarnaast kan je deze portalen ook gebruiken om je spel op te slaan, je team te healen en teleporteren tussen deze portalen.

Master of demons

Demonen fusioneren met elkaar, dat klinkt best interessant, toch? Maar vooraleer je dat kan doen moet je ze eerst weten te rekruteren. Dit kan eigenlijk vrij gemakkelijk door tijdens een gevecht met ze te praten door deze optie te kiezen in je menu. Elke demon heeft zo zijn eigen persoonlijkheid en je zal, door wat “trial and error”, moeten proberen om ze te overtuigen dat ze aan jouw zijde moeten vechten. Meestal zal het je ook wel wat kosten, want deze demonen horen graag munten rinkelen en snakken naar bepaalde items alvorens ze jou willen vergezellen. Eenmaal ze in je team zitten, zullen ze net zoals jij ervaring opdoen en stijgen in level en zo nieuwe skills leren. Spijtig genoeg stijgen ze niet zo snel als jij en zal je op den duur, ook door het beperkte aantal plaatsen in je team, demonen moeten gaan fusioneren om zo aan sterkere demonen te komen. Tijdens deze fusie verlies je dus de twee originele demonen, maar je kan wel enkele skills overzetten naar de nieuwe demon die je maakt. Je kan ook skills aanleren door “Essences”, die je als items her en der kan vinden of krijgt van je eigen demonen als ze in level stijgen, te gebruiken van demonen. Maar hier ga ik niet te diep in detail treden, aangezien de game een erg goede uitleg voorziet.

Fight for your life

Laten we ten slotte nog even kijken naar de combat, want hier valt ook nog wel wat over te zeggen. Wie Tokyo Mirage Sessions #FE Encore heeft gespeeld zal hier heel wat van de mechanics in herkennen. Je actieve team bestaat uit jezelf en drie andere demonen, elk met één actie per beurt. SMTV volgt dezelfde zogenaamde “Press Turn” regels zoals vorige games in de reeks, wat er voor zorgt dat er wel wat tactiek in de gevechten kan sluipen. Dit systeem laat toe dat, wanneer je aanvallen kan landen die een critical hit zijn of de zwakte van een vijand uitbuiten, je tot vier extra acties kan krijgen per beurt. Hierdoor kan je dus heel wat gevechten in één beurt afwerken door goed doordachte keuzes te maken. Anderzijds kan je ook acties verliezen binnen een beurt als een aanval mist of de vijand deze kan afblokken. Er is natuurlijk ook een keerzijde aan deze medaille, en dat is dat dit systeem ook geldt voor je vijanden waardoor ook zij extra acties kunnen krijgen en zo erg snel je ondergang betekenen.

Zo een spelelement heeft helaas ook een negatief puntje, en dat is dat gevechten best repetitief kunnen worden als je eenmaal je vijanden doorhebt en dus constant hun zwaktes kan uitbuiten. Gelukkig zijn er wel heel wat verschillende demonen en zal het probleem zich niet zo heel snel voordoen, totdat je ergens wat langer moet rondhangen om levels te grinden of als je aan het zoeken bent naar die laatste Miman in die regio.

Oh ja, ik ging nog even terugkomen op die Magatsuhi balk. Dit is eigenlijk een nieuwe feature die SMTV toevoegt aan de reeks en die je echt kan helpen om gevechten in jouw voordeel te krijgen. Dit balkje vult automatisch bij door specifieke acties te doen, door gewoon te vechten of door die orbs op te rapen. Eenmaal vol, dan kan je heel sterke skills gebruiken die meestal handige buffs geven zoals van elke aanval een gegarandeerde critical hit maken. Het belangrijkste is dat deze skill je trouwens geen actie kost, je kan dus zo een skill gebruiken en daarna alsnog je gewone actie doen. Het klinkt een beetje overpowered en alsof het je gevechten wat te gemakkelijk maakt, maar dat is het zeker niet. Het is vooral een extra mogelijkheid om je een betere kans te geven in deze wrede wereld.

Conclusie

Shin Megami Tensei V is zonder twijfel de beste uit de reeks. Door middel van de gekende hoge moeilijkheidsgraad, zware thematiek en vooral de unieke “Press Turn” combat en diepgaand fusiesysteem om je team op te bouwen zullen fans hier absoluut van kunnen smullen. Dankzij de mogelijkheid om, gratis, een extra gemakkelijke moeilijkheidsgraad te downloaden kunnen ook nieuwkomers de game leren kennen en genieten van al het moois dat deze game en zijn systeem te bieden heeft. Absoluut een aanrader voor alle fans van het RPG genre!

Good

  • Zeer sterk verhaal voor een SMT game
  • Interessante combat
  • Diepgaande team building systeem

Bad

  • Af en toe wat issues met performance
9

Fantastisch

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password