Session: Skate Sim

Session: Skate Sim
Session: Skate Sim
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Bij elke nieuwe skategame moet ik steeds weer even nostalgisch terugdenken aan de allereerste keer toen ik ollies en grinds uit mijn plank toverde in de eerste Tony Hawk-game. De opzwepende punkrock soundtrack zit nog vers in mijn geheugen en pastte perfect bij mijn rebelse puberjaren. Met Session Skate Sim zoals de game volmondig heet komt die nostalgie alvast helemaal terug. Snel mijn trucks opblinken dus en checken of ook deze game me helemaal in vervoering kan brengen.

Is dit next-gen?

Mijn eerste titel zegt het eigenlijk helaas al een beetje. Al meteen bij aanvang voelt niets aan deze titel als next-gen aan. Je start met je skater een naam te geven en hem een baggy broek en passend shirt of hoodie te geven. Helemaal zoals je van een skate game verwacht. Helaas ziet het er allemaal heel vorige generatie consoles uit en misschien zelfs nog een tikkeltje PS3 zelfs. Maar als dit niet ten koste gaat van de gameplay en ik enkele seconden later me alsnog een echte skater waan vormt dit nog geen al te grote struikelblok.

Simulatie

Session wil met deze game het skaten zo goed mogelijk nabootsen. Zo hangt het er bijvoorbeeld van af hoe je op je plank staat om te weten welke beweging met de sticks nou je voorste of achterste voet controleert.  De game begint dan ook gelukkig met een tutorial. Blijkbaar ben je al een naam in de skate wereld, maar kom je nu pas terug na een zware val. Dit doet verder ook compleet niets ter zake, maar het verklaart wel een beetje waarom je opnieuw de knepen van het vak onder de knie dient te krijgen.

Die tutorial is overigens echt wel nodig. Vooraf kan je bepalen welke moeilijkheidsgraad je kiest. Zelfs bij easy verzamelde ik nog steeds meer blauwe plekken dan geslaagde tricks. Zelfs gewoon links en rechts bewegen d.m.v. je triggers is moeilijker dan je zou denken.  Na mijn eerste tutorial reeks moest ik doorgaan naar een volgend stuk waar ik opnieuw enkele nieuwe trucks zou leren.  Helaas kreeg ik daar amper uitleg en raakte ik, op uitzondering van één geslaagde truuk, niet verder.  Dit is meteen ook één van de grootste ergernissen die ik heb met deze game. Het geeft je veel te weinig uitleg over wat je fout of juist doet.

Skate Bored

Je merkt wel aan de game dat de passie voor het skaten er wel is bij de makers, maar dat ze daardoor totaal vergeten zijn om het fungehalte in het spel te stoppen. Toen ik het in de inleiding had over de allereerste Tony Hawk-games dan was ik in no-time bezig met het allergekste en coolste stunt-en vliegwerk.

Bij Session heb ik zelfs het idee gehad dat ik misschien al even snel in het echt zou kunnen skaten als in de skatesim.  Soms is het geweldig als een game bijna een waarheidsgetrouwe representatie is van het echte werk. Denk hierbij bv. aan racegames. Maar met Session slagen ze wat mij betreft die bal toch helemaal mis.  Frustraties liepen geregeld op omdat een truuk weer eens niet gelukt was en ik geen feedback kreeg van de game waarom niet. Ook de ontelbare keren dat ik in ragdoll-physics, 90’s style tegen het asfalt ging irriteerde me mateloos.

Grafisch

Ik had het al even aangehaald, maar ook grafisch presteert deze game zeer ondermaats. Nochtans kan je kiezen uit heel wat gebieden om naartoe te gaan. Dat klinkt op zich goed maar heel gevarieerd zijn deze niet. Het helpt niet dat gebouwen er zeer ondermaats uit zien en je in het donker vaak een borduur niet opmerkt en daar dus alweer valt. Ook je skater zelf ziet er maar weinig gedetailleerd uit. De baggy broek lijkt wel uit karton met voorgeplooide vouwen. Er is ook geen sprake van enige haarphysics. Of ze moesten het idee gehad hebben dat echte skaters niet bezig zijn met hun haardos te wassen en die van gefrituuroliede vettigheid tegen de schedel plakt.

Wat me ook ergerde, is dat er in een game, die een simulatie wil zijn, er geen animatie zit voor het fatsoenlijk neerleggen en oprapen van je plank.  Helaas moet ik er ook nog bij vertellen dat alle plekken waar je naartoe kan gaan totaal levensloos aanvoelen. Er is echt niemand te bespeuren in deze game buiten jezelf en af en toe een andere skater die je een nieuwe tutorial of challenge geeft. Verwacht dus geen gedoe met politie of moeders met kinderwagens die je moet ontwijken na een trick.

Bugs

Session bevat ook heel wat glitches. Zo kan je bv. met je plank met twee wielen toch in een soort van grind blijven hangen in de lucht. Of als je van een trap wil afspringen tot op de straat, maar je land toch op de trap dan kom je soms vast te zitten. Hierdoor kan je soms je plank niet meteen oprapen en verder wandelen om de trick opnieuw te proberen.

Het wandelen in deze game is ook een beetje een hit or miss. Skaters nemen vaak hun plank in de hand op zoek naar leuke plekken. Dit is meer dan goed in dit spel, tot je springt. Die animatie ziet er echt niet uit en je kan best hoog, ver en lang springen. Maar oké dit is nog te vergeven en zo kom je dus wel op plekken om een coole trick uit te halen.

Enkel kommer en kwel?

Heel veel aan deze game is echt ondermaats, frustrerend of niet leuk, maar het probeert sommige dingen wel goed te doen. Zo ga je als echte skater steeds in je omgeving op zoek naar straatmeubilair om op te grinden of trappen om daar met ware doodsverachting van af te springen.

Zo had ik wel enkele momentjes waarop de game dan toch iets of wat juist aanvoelde. In een ondergrondse parkeergarage een perfecte grind uitvoeren op een dubbele trap of over een opening van een stelling een perfecte ollie uitvoeren is wel fijn.  Dit kan je dan herbekijken en opslaan met de video-editor, inclusief met fish-eyecamera zoals dit hoort bij skate video’s.

De makers van deze Session Skate Sim hebben zeker een passie voor de sport, maar zijn helaas te ver doorgeslagen in hun ambitie om een waarheidsgetrouwe simulatie voor te schotelen. Dit komt de controls niet ten goede en soms lijkt het wel alsof ze je ook echt willen laten voelen hoe moeilijk het is om echt te leren skaten.

Dit betekent veel vallen en opstaan dus. Iets wat je aan het begin van de game nog wel vergeeft vermits je denkt en verwacht dat je er even moet in komen. Maar als dit na enkele uren bijna nog steeds even lastig voelt dan is er wat mis. The die-hard skater die in het echte leven met zijn plank onder de dons kruipt zal deze uitdaging misschien nog wel weten te waarderen, maar voor de casual gamer die ook de kick en adrenaline van het skaten wil voelen zal met deze game zwaar ontgoocheld worden.

Grafisch voelt het alles behalve next-gen aan en ook de speelwereld voelt enorm doods en leeg. Er zitten ook nog heel wat irritante en kleinere glitches in het spel die er met een aantal patches zeker uit moeten. Maar of dit er voor gaat zorgen dat je je dan een waar skate-icoon gaat voelen durf ik sterk te betwijfelen.

• Op zoek gaan naar plekken om een coole trick uit te voeren, voelt leuk aan als je trick ook lukt.
  • Diepgaande controls voor de die-hards

• Wereld voelt leeg aan