Semblance

Semblance
Semblance
Release Datum:Genre:Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Van Zuid-Afrikaanse ontwikkelaar Nyamakop krijgen we een opvallende indie-game voorgeschoteld die tussen de hoop uit sprint. Op het eerste zicht is het een standaard platformer, maar deze game heeft meer in petto dan je denkt. In Semblance zijn namelijk jouw personage en de hele wereld rond je gemaakt uit play-dough achtige klei.

Kneed je toekomst!

Wat zou er gebeuren als je in een game zoals Mario je omgeving kon aanpassen? Een sprong die te ver is kon overkomen door je platform op te schuiven? Deze vragen worden in Semblance voor je opgelost. Het spel heeft een simpel maar doeltreffend verhaal. Jij speelt een kneedbaar deegbolletje dat in een vreedzame wereld vol met kneedbare deegbolletjes leeft en alles is fantastisch tot op een dag je wereld door een vreemd fenomeen wordt lamgelegd. Een groene plaag verspreidt zich als een lopend vuurtje dat je zachte en vriendelijke omgeving vlijmscherp en keihard maakt. Het enige wat hun kan tegenhouden is een grote verzameling aan power orbs. Drie keer raden wie daarnaar mag op zoek gaan.

Vanaf hier speelt het spel vrij lineair, je baant je een weg door de levels die ieder 5 power orbs bevatten. Om deze te bemachtigen zul je de puzzel die zich rond iedere orb vormt moeten oplossen. Dit doe je met het enige wapen dat je ter beschikking hebt: de mogelijkheid om jezelf met grote snelheid door de lucht te gooien. De wereld rond je is immers kneedbaar en je kan met jouw lichaam de obstakels rond je beïnvloeden. Dit geeft je de mogelijkheden die je nodig hebt om eender welk obstakel te overbruggen.

Wanneer je een orb tegenkomt zoomt de camera uit om je al de stukken landschap te laten zien die je nodig hebt om een puzzel op te lossen. Je kunt platformen en muren die eenzelfde kleur hebben in alle richtingen aanpassen. Als je er vanonder tegen springt bollen ze uit naar boven, zo kun je hogere obstakels bereiken. Je kunt ze ook opschuiven en zelfs gaten creëren in een massieve muur of vloer om erin te schuilen van vijanden. Er is natuurlijk een limiet aan deze krachten, eenzelfde stuk terrein kan je maar een maximaal aantal keer buigen en dan blijft het stokstijf staan. Maak je een fout of werkt je idee niet dan kan je de objecten rond je “resetten” naar hun oorspronkelijke toestand.

Dit ogenschijnlijk simpel concept wordt later ingewikkelder door het toevoegen van nieuwe obstakels en moves. Een leuk voorbeeld hiervan is dat je jezelf plat kunt drukken, waardoor je hoger en verder kan springen of door kleine openingen past. Ook zul je lasers moeten buigen, leden van de groene plaag moeten ontwijken en bressen moeten slaan in muren en stapsgewijs van muur tot muur moeten springen om zo hoge obstakels te kunnen overbruggen.

Semblance is geen gemakkelijke game, het kan vaak frustreren, maar het oplossen van een puzzel en die stap die je miste vinden is een ontzettend fijn gevoel. Het spel zit ook boordevol leuke trucjes, zoals een manier om een trampoline te maken van een platform met een van de later toegevoegde obstakels. Visueel is de game een grafisch aangename game maar geen uitschieter. Het is grappig en levendig, maar vrij eentonig. Maar aangezien de game maar een paar uurtjes speeltijd heeft is dat geen gigantisch probleem. Doorheen het spel zijn muurtekeningen verstopt die een verhaal proberen te vertellen maar deze slagen hier niet echt volledig in. Het eindigt ook op een behoorlijke anticlimax, wat jammer is.

Persoonlijk vind ik Semblance een schitterend concept dat goed uitgewerkt tot zijn recht komt. Mijn enige aanmerking is dat het spel vrij kort is en nooit echt beestig moeilijk wordt. In mijn mening had de game een uurtje of 2 langer mogen duren, maar misschien was het leuke er dan vanaf geweest.

• Verander de wereld rond je om puzzels op te lossen
  • Slim bedachte puzzels die belonend aanvoelen
  • Ieder nieuw toegevoegd spelelement verrijkt de game

• De game voelt kort aan
  • Weinig verhaal en abrupt einde
7

Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.