ScreenPlay CCG

ScreenPlay CCG
ScreenPlay CCG
Release Datum:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:

Collectible card games en Trading card games, blijven een leuk iets. Of je ze nu in het echt speelt of digitaal, zoals het geval is met ScreenPlay, het blijft leuk om kaartjes te verzamelen en decks op te bouwen. Vooral als de art van de kaarten, in combinatie met de gameplay goed gemaakt is. En dat is gelukkig het geval in ScreenPlay, een game die bovendien free to play is. Kan bijna niet misgaan, toch?

Ben je een fan van strategische kaartspellen en films met een vleugje humor? Dan is ScreenPlay CCG precies wat je zoekt. Deze nieuwe digitale verzamelkaartengame neemt de speler mee naar een wereld waar filmmakers strijden om de grootste bioscoophit te creëren. Zelf vind ik dit soort games altijd erg ontspannend, verzamel kaartjes, maak een leuk deck, en strijd tegen vrienden. Er zijn zonder twijfel slechtere avonden te beleven. Dit is precies ook het soort fun dat ScreenPlay de speler weet te bieden. Je kan kaartjes verzamelen, decks bouwen en het online opnemen tegen vrienden of random mensen.

Een comedy-gedreven digitaal verzamelkaartspel

ScreenPlay CCG is een comedy-gedreven digitaal verzamelkaartspel dat zich afspeelt in een bizarre filmmakers universe. Het is een digitaal verzamelkaartspel dat wordt aangedreven door humor en komedie. Spelers verzamelen kaarten met personages en tropen uit verschillende filmgenres om hun eigen films te creëren. Dit zelfs met enkele leuke knipoogjes naar bestaande figuren, denk aan een rappende haai genaamd Jaw-Z of een blaaskaak met een vreemd kapsel die doet denken aan een zekere voormalige president van de Verenigde Staten. Deze knipoogjes zorgen voor een leuk humoristisch sfeertje, waardoor je altijd weer benieuwd bent naar wat de ontwikkelaars hebben weten te verzinnen, wat er weer voor zorgt dat het verzamelen van kaartjes leuk blijft. Spelers gebruiken deze personages en tropes uit verschillende filmgenres om hun films te creëren, waarbij ze strategie en anticipatie inzetten om tegenstanders te verslaan, die uiteraard op hun beurt hetzelfde doen.

Gameplay

In ScreenPlay CCG hoef je niet te wachten tot je tegenstander hun beurt heeft gespeeld, want je kan je beurten tegelijk uitvoeren. Elke speler stelt hun scènes (beurten) van tevoren op en kiest wat ze in elke scène willen laten gebeuren. Denk aan aanvallen, dodgen, of zelfs performen. Daarna begint de scene, waarbij je gekozen acties tegelijk worden uitgevoerd met je tegenstander. Elke actie heeft een aantal frames voorzien in de scene. Is jou gekozen actie sneller dan de actie die een tegenstander op dat moment wil laten uitvoeren? Dan krijg jij voorrang en kan jij met geluk de desbetreffende kaart vernietigen voor zijn actie plaatsvindt.

Een match draait om je hoofdpersonages en het verder brengen van hun karakter arcs. Ze komen uit allerlei filmgenres en hebben unieke speciale vaardigheden en thematische kaarten die perfect passen bij hun achtergrond. Bij het maken van een deck kies je een combinatie van drie hoofdpersonages en bouw je een deck op van 40 kaarten om ze te ondersteunen. Gedurende het spel zul je Narratieve Punten verdienen om de verhaallijnen van je hoofdpersonages verder te brengen. Om te winnen, moet je 2 van je hoofdpersonages hun verhaallijnen laten voltooien. In ScreenPlay CCG heb je de keuze uit meer dan 22 verschillende hoofdpersonages, ook wel “leads” genoemd. Deze leads zijn geïnspireerd op allerlei filmgenres, van avontuur en actie tot drama en komedie. Elke lead heeft een unieke persoonlijkheid, speciale vaardigheden en bijpassende kaarten die perfect aansluiten bij hun filmachtergrond. Zo heb je leads die punten krijgen wanneer je een nieuw personage op het veld legt, of net punten krijgt wanneer er 1 van je personages sterft. Elke lead heeft zo zijn eigen manier van punten verzamelen, waardoor je, naargelang je lead, strategisch moet denken om zijn of haar punten te verzamelen.  Ook de kaarten die je kan leggen hebben hun eigen vaardigheden, waardoor je altijd goed moet overwegen welke kaarten strategisch het best zijn om te spelen naargelang de situatie.

De gameplay met gelijktijdige beurten maakt elke wedstrijd anders, omdat je voortdurend moet raden wat je tegenstander van plan is. Het is een leuke uitdaging om hun strategie te doorgronden en ze voor te zijn met de juiste kaarten en tactieken. Hoewel het in het begin wat overweldigend kan zijn met alle opties en mogelijke tegenmaatregelen, biedt de oefenmodus en casual play de kans om alles onder de knie te krijgen voordat je de competitieve ladder beklimt. Het leren van de spelregels en mechanics begint met de uitgebreide tutorial. Nadat je de basisbeginselen onder de knie hebt, krijg je een startdeck om je collectie uit te bouwen. De tutorial legt je alle stappen en elementen goed uit van een match, waardoor je al snel als een pro kan spelen. De tutorial biedt ook inzicht in de unieke gameplay met gelijktijdige beurten, waarbij je de zetten van je tegenstander moet voorspellen en erop moet anticiperen. Hoewel de game in eerste instantie erg ingewikkeld lijkt, zorgt de tutorial op een leuke en simpele manier ervoor dat je heel snel de game onder de knie hebt.

Een kaartspel als dit is natuurlijk niet compleet zonder een competitief element, en dat kan je natuurlijk vinden in de online modi van deze game. Hier kan je zowel casual matches spelen tegen vrienden, competitief spelen tegen spelers van over heel de wereld. In de toekomst zullen ook offline gevechten tegen computer tegenstanders mogelijk zijn, maar tot dan is de enige offline optie de tutorial en de practice mode.

Widescreen

Hoewel de game vlot en zonder al te veel problemen of bugs draait, ben ik helaas toch tegen een kleine technische onvolmaaktheid aan gelopen. Hoewel er support is voor wide monitoren, is deze support momenteel nog niet volmaakt. Zelf maak ik gebruik van een super ultrawide monitor, helaas is de game hier niet op voorzien. Het spel werd enorm uitgerekt, waardoor ik geen enkele mogelijkheid om op bepaalde knoppen te klikken om mijn beurt verder te zetten of te beëindigen. Sterker, ook in de settings kon ik geen opties zien, waardoor ik geen mogelijkheid had om de resolutie aan te passen of te kiezen voor windowed mode. Om dit op te lossen ben ik in de steam bestanden moeten gaan kijken om zo manueel in een settings bestand aan te duiden dat ik niet op full screen wou spelen. Hierdoor kon ik de game toch in een venster spelen, en gelukkig wel op alles klikken. Ik heb dit nagevraagd, en de ontwikkelaar belooft om hiervoor spoedig met een fix te komen. Tot dan is het echter wat omslachtig om met een ultrawide of super ultrawide monitor deze game te spelen.

ScreenPlay biedt een verfrissende en interessante kijk op verzamelkaartspellen met zijn unieke gameplay, excentrieke personages en filmtropen uit verschillende genres. Het spel daagt je uit om strategisch te denken, de zetten van je tegenstanders te voorspellen. Hoewel het in het begin wat overweldigend kan zijn, biedt ScreenPlay met zijn oefenmodi en casual play genoeg gelegenheid om de game onder de knie te krijgen. Met zijn unieke gameplay met gelijktijdige beurten, uitdagende deck building en strategische mogelijkheden, belooft dit spel een langdurige en vermakelijke ervaring te worden voor liefhebbers van kaart en strategie games.

• Gelijktijdig spelen
  • Verfrissende gameplay
  • Humor