Scarlet Nexus

Scarlet Nexus
Scarlet Nexus
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Scarlet Nexus wist bij de aankondiging tijdens het Inside Xbox-evenement in 2020 meteen de aandacht te trekken van RPG en anime fans. Zeker omdat de game is geregisseerd door Kenji Anabuki en Keita Iizuka, het team achter Tales of Vesperia, een game die zeer geliefd bij fans van het genre. Scarlet Nexus is echter een heel ander beestje dan wat we kennen van de Tales of-games. Deze game combineert het JRPG genre samen met fast-paced hack & slash zoals we die kennen van onder andere Devil May Cry. De combinatie zorgt voor een verrassend leuk resultaat.

De game speelt zich af in een dystopische toekomst, waar mensen hun hersenen zijn geëvolueerd en ze over brainpower beschikken. Het is ook een wereld waarin de meeste mensen via hun hersenen zijn aangesloten op PsyNey, een soort van telepathische versie van het internet dat verbindingen legt tussen de hersenen van mensen. Hiermee kunnen mensen onderling communiceren, of informatie opzoeken alsof ze toegang hebben tot het internet in hun hoofd. Sommige bijzonder getalenteerde mensen zijn met hun brainpower in staat om psychische krachten te gebruiken waarmee ze de elementen kunnen beheersen, of objecten kunnen verplaatsen met hun geest. Het is een groepje van zulke personen die we tijdens dit “brainpunk” avontuur gaan volgen.

Other Suppression Force

De futuristische wereld waarin  Scarlet Nexus zich afspeelt is het slachtoffer van een onnatuurlijk fenomeen, de Extinction Belt, een fenomeen dat monsters de wereld in spuwt. Deze monsters, de “Others” genoemd, hebben maar één doel voor ogen, en dat is genadeloos alle mensen afslachten die ze op hun weg tegenkomen. Dit doen ze echter wel met een reden, want de Others voeden zich namelijk met menselijke hersenen. Kortom, wij zijn dus niets meer dan een lekkere snack voor deze monsters. Het enige dat de mensheid tegen deze vijand beschermt is de Other Suppression Force (OSF), die bestaat uit soldaten met psychische krachten. Wanneer de game begint moet jij als speler kiezen tussen twee nieuwe OSF cadetten, Yuito Sumeragi of Kasane Randall.

Beide personages hebben hun eigen unieke speelstijl en een eigen verhaal. Af en toe zullen er echter momenten zijn dat beiden elkaar tegenkomen, waarbij je het verhaal uit zijn of haar oogpunt kan beleven. Dit betekent dus ook dat je de game 2 keer moet uitspelen om het complete verhaal te beleven. Scarlet Nexus is trouwens een heel verhalende game, met een dik anime sausje erover gegoten. Dit betekent dus ook dat zowat alle anime clichés aan bod komen. Heb je niets met anime of dit soort personages? Dan zal je helaas niet zoveel plezier beleven aan het verhaal. Gelukkig staat de gameplay als een huis en weet deze zonder twijfel de show te stelen. Het verhaal wordt als een soort visual-novel verteld. De cutscenes worden gebracht door middel van comic-achtige panelen, die ingesproken zijn door Engel- of Japans sprekende voice actors. Persoonlijk had ik liever gewone cutscenes, maar het verhaald wordt desondanks toch boeiend gebracht.

Hack & Slash

Scarlet Nexus beschikt over een makkelijk te leren gevechtssysteem dat na verloop van tijd steeds meer uitgebreid wordt met meer en sterkere mogelijkheden. Het begint vrij ongecompliceerd. Er zijn lichte en zware aanvallen, in combinatie met een psychokinetische aanval die alles wat ook maar iets of wat loshangt naar vijanden slingert. Denk hierbij aan het gooien van brokstukken of een wagen naar je vijanden. Tot zelfs sterke openingsaanvallen die door middel van quicktime events veel meer schade kunnen aanrichten. Je kan zo een tankwagen doen ontploffen of zelfs een trein gebruiken om deze in het smoelwerk van een Other te rammen. Het ziet er heerlijk uit en zo voelt het ook.

Het gebruiken van je krachten tijdens gevechten voelt zeer natuurlijk aan. Zodra je gewend bent deze te gebruiken zal je zonder moeite een sterke psychokinetische aanval kunnen uitvoeren na een perfecte dodge, en deze hierna snel opvolgen met zwaardaanvallen. Het oogt allemaal enorm spectaculair, en dat is het ook, al snel zal je de meest spectaculaire combo’s tevoorschijn toveren. Dit zorgt ervoor dat het al vrij snel zal aanvoelen alsof jij een superheld bent die de wereld aankan. Dit gevoel zal alleen maar sterker worden naarmate je vordert in de game, het vechten voelt dan ook zeer goed aan. Zeker zodra jij je eigen mogelijkheden goed leert te combineren met die van je teamgenoten.

Wanneer je op pad ben samen met teamgenoten kan je via een brainlink gebruik maken van hun krachten. Hiermee kan je bijvoorbeeld elementen zoals elektriciteit toevoegen aan je wapen, om op deze manier status effecten te veroorzaken bij je vijanden. Andere teamgenoten zorgen er dan weer voor dat jij even onzichtbaar kan worden, super armor krijgt of dat jij dingen kunt zien die je anders met je gewone zicht niet zou kunnen waarnemen. Door others te verslaan level je je personages, waardoor je deze kan upgraden met deze verkregen punten. Hiermee kan je je aanvallen sterker maken, of juist zorgen dat je meer telekinetische aanvallen kan doen of meer health verkrijgen.

Het is dan ook hier dat de RPG elementen naar boven komen. Samen met je levels te managen kun je ook je gear aanpassen naar sterkere wapens of betere defense. Dus naast actievolle gameplay bevat de game ook alle elementen die je zou verwachten in een RPG. Helaas voelt het na een tijdje toch wat repetitief aan, ondanks de mogelijkheden van het gevechtssysteem. Er is geen grote diversiteit aan vijanden, waardoor je al snel constant hetzelfde aan het doen bent. Op zich is dit niet een heel grote stoorzender, maar wat meer variatie aan vijanden had welkom geweest.

Anime

Zoals ik eerder al vermelde is dit allemaal gepresenteerd met een dik anime sausje erbovenop. Het past goed bij de game, maar je moet er natuurlijk voor zijn. Toch is dankzij de sterke gameplay de game ook geschikt voor mensen die niets met anime hebben. – Een leuk weetje trouwens; de game krijgt binnenkort ook een heuse anime-serie, deze zal vanaf juli dit jaar uitgezonden gaan worden. –  Wat natuurlijk ook helpt is dat de game er prachtig uitziet, zeker op de current-gen consoles waarop ik deze game heb gespeeld. De personages zien er zeer scherp en gedetailleerd uit. Het lijkt bij momenten zelfs alsof jij naar een anime zit te kijken die je zelf bestuurd. De omgevingen zijn af en toe net wat minder mooi weergegeven met hier en daar lelijke textures en saaie omgevingen. Gelukkig worden de personages, de vijanden en de actie prachtig weergegeven, waardoor je al snel door dit euvel heen kijkt.

Wat ikzelf ook geweldig vond is het design van de Others. Deze zijn opzettelijk gemaakt om er zo oncomfortabel en luguber mogelijk uit te zien. Wat mij betreft is dit best goed gelukt. Geen enkele van de Others ziet eruit alsof je die wel eens in een donker steegje wil tegenkomen. De designers hun missie op vlak van enemy design is alvast geslaagd.

Scarlet Nexus voelt een beetje aan als een anime in gamevorm. Dankzij de prachtige visuals en anime sfeer voelt het aan alsof je zelf een anime aan het besturen bent. Het verhaal is boeiend, en de game heeft een uitzonderlijk sterk gevechtssysteem waardoor je je niet snel zal vervelen. De visual novel-achtige manier van hoe het verhaal gebracht word is niet voor iedereen, maar gelukkig maakt het plot en de leuke gameplay veel goed.

• Uitzonderlijke sterk gevechtssyteem
  • Diep en boeiend verhaal
  • Prachtige visuals