Sand Land

Sand Land
Sand Land
Release Datum:Genre:Platform:, , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

De laatste weken ben ik voornamelijk bezig geweest met één ding, en dat is Sand Land. Of het nu de anime kijken was, of de game spelen, elke avond stond wel in het teken van Sand Land. Is het enkel omdat ik een grote fan ben van het werk van Akira Toriyame, de bedenker van Dragon Ball, of is er iets anders dat me steeds opnieuw naar Sand Land wist te trekken?

The great Fiend Prince!

Sand Land is, zoals de naam al doet vermoeden, een woestijnachtig gebied waar mensen en demonen leven. Niet als bondgenoten, maar beide rassen ervaren wel hetzelfde probleem, en dat is een groot tekort aan water. We beginnen ons avontuur met Beelzebub, de prins van de demonen, die samen met enkele andere soortgenoten water steelt van mensen. Toch toont Beelzebub dat er ook goed in hem schuilt door water te delen met anderen, waaronder ook een mensenkind. Niet veel later komt sheriff Rao aan bij de demonen met de vraag om hem te helpen in zijn zoektocht naar een verborgen oase, zodat iedereen terug voldoende water kan hebben en niemand moet zwichten voor de woekerprijzen die de koning heeft gezet op zijn water reserve. Al snel kom je er achter dat er meer schuilgaat en het ontdekken van de oase en het oplossen van het waterprobleem zal niet je enige doel zijn in deze game!

Het grootste deel van het spel speelt zich af in Sand Land, een barre woestijn. Er zijn wel wat interessante plaatsen zoals grotten om te verkennen en hier en daar zal je wat side missions kunnen doen, maar over het algemeen kan de wereld wat leeg aanvoelen. Gelukkig zijn er genoeg vijanden om je bezig te houden, maar het is dankzij de interessante voertuigen dat de lege vlakten minder storend zijn dan je zou denken. Later in de game kom je ook in Forest Land terecht, waardoor je een heel andere omgeving krijgt waar veel meer vegetatie groeit en je je precies in een heel andere wereld waant. Ongeacht in welk gebied je zit, alles ziet er prachtig uit. De gekozen visuele stijl geeft je constant het gevoel dat je naar een anime aan het kijken bent, wat een uitstekende keuze is gezien het bronmateriaal. De game speelt verder ook enorm vlot en voelt, op enkele voertuigen na, erg intuïtief aan.

Tank you!

De gameplay kan je opdelen in twee grote categorieën: spelen met Beelzebub of spelen met een van de vele voertuigen, dit voor zowel het verkennen van de wereld als in gevechten. Het moet echter gezegd worden dat je voertuigen enkel kan gebruiken zolang deze passen in de locatie, en zal een tank niet door smalle doorgangen kunnen bijvoorbeeld. Er zijn ook heel wat grotten en ruïnes waar de meeste voertuigen te groot zijn om te gebruiken. Af en toe zal je ook gedwongen moeten vechten als Beelzebub. Gelukkig heeft Beelzebub wel wat moves om vijanden van zich af te kunnen slaan. Zo heeft Beelzebub lichte en zware aanvallen die hij in combo’s kan gebruiken, en later kan je ook nog speciale skills vrijspelen. Door te stijgen in level kan je passieve en actieve vaardigheden vrijspelen voor Beelzebub, maar ook voor zijn bondgenoten zoals Rao en Thief. Zo kan Rao bijvoorbeeld dan mee helpen tijdens gevechten en kan Thief er voor zorgen dat je meer materialen verkrijgt om je voertuigen mee te upgraden.

Build back better

Zoals in de meeste open world games, zijn er op verschillende plaatsen locaties die points of interest onthullen op je kaart, en dat is hier ook het geval. Als je een van deze radio torens weet te herstellen, kan je onder andere grotten en rustplaatsen op je kaart zien. Sommige van deze plekken functioneren ook als fast travel punten zodat exploratie extra zinvol aanvoelt. Zeker wanneer je begint met side missions en bounties te vervullen, want deze sturen je vaak van de ene kant op de kaart naar de andere. Door side missions te ondernemen rekruteer je mensen om je uitvalsbasis, de vervallen stad Spino, terug nieuw leven in te blazen. Gaandeweg zullen er dan nieuwe soorten winkels openen en meer zodat je vanuit één centraal punt alles kan doen en regelen.

Sand Land is een game die je speelt voor het verhaal, dat erg nauw aansluit op de gelijknamige manga en anime, maar waar je blijft voor de gameplay. Zelf verloor ik mezelf steeds in het ronddwalen in Sand Land om alle grotten en ruïnes te vinden en side missions te doen in plaats van verder te gaan met het verhaal. Voor fans van de werken van Akira Toriyama is de game, maar ook de anime, absoluut een aanrader!

• Fantastisch verhaal
  • Leuke anime-achtige visuele stijl
  • Toffe gameplay