Samurai Warriors 5

Samurai Warriors 5
Samurai Warriors 5

Ik moet jullie iets bekennen. Iets wat niet bepaald een groot geheim is maar wel impact heeft op vele vlakken van mijn leven. Ik heb het namelijk best moeilijk met het onthouden van namen. Ik moet met momenten al goed nadenken over namen van mensen en plaatsen die ik niet vaak bezoek. Wat het me vaak nog moeilijker maakt, is mijn liefde voor het oosten. Als westerling vallen de namen en termen uit het oosten me vaak eens zo moeilijk. Gelukkig zorgt mijn motivatie en interesse ervoor dat ik gebrand ben om alles zo goed mogelijk te volgen en te onthouden. Gemakkelijk is het daarom echter nog niet.

Als ik de game ‘Samurai Warriors 5’ dus opstart en wordt geteleporteerd naar de Sengoku periode in Japan, kom ik bijna niets anders tegen dan nieuwe en moeilijke namen en termen. In deze periode was Japan in chaos en meerdere onderliggende strijden verwikkeld. We maken samen al snel kennis met een handvol personen waarvan Nobunaga Oda de belangrijkste is. Hij is op dat moment de leider van de Oda-Clan en heeft grootse plannen. Niet veel later maakt ook Mitsuhide Akechi zijn intrede en wordt ons duidelijk gemaakt dat de heren van plan zijn Japan te verenigen en zo terug rust en orde te introduceren in het land. Dit doen ze uiteraard niet alleen en al snel heb je meerdere speelbare personages ter beschikking die bijna allemaal een noemenswaardige rol spelen in die periode.

Oda Clan

We volgen grotendeels de Oda clan en diens leider Nobunaga. Hij krijgt al snel de bijnaam ‘Owari’s Great Fool’ door zijn impulsieve en roekeloze keuzes en strategieën. Je hoeft geen grote strateeg te zijn om in te zien dat dit niet ongegrond is aangezien je uitgebreid, tussen je missies door, Nobunaga’s strategiebesprekingen en plannen kunt volgen in de cutscenes. De game is een hack and slash game waarin je belangrijke veldslagen van de Sengoku periode zult doorlopen en meemaken. Daarbij komen natuurlijk de nodige missies en objectives bij kijken die, naar grootste waarschijnlijkheid, niet zo historisch accuraat is als de rest van het verhaal. Tijdens de laadschermen wordt je voorzien van informatie over de 37 verschillende personages en welke historische feiten er rond ze bekend zijn. Dit samen maakt de meest interessante geschiedenisles die ik in mijn leven ooit heb gekregen.

Keep on hacking and slashing

Een game als deze heeft de valkuil om in de eentonigheid te belanden. Als je herhaaldelijk dezelfde acties moet uitvoeren en in gelijkaardige situaties terecht komt, heb je toch een vorm van afwisseling nodig. In je hoofdverhaal, genaamd Musou mode, is dit echter best beperkt aangezien je aanvankelijk bijna alle missies met Nobunaga zult spelen. Gelukkig heb je, na een tijdje, vaak genoeg de kans om een tweede personage mee te nemen tijdens je missies en ben je vrij om heen en weer te wisselen tussen je strijders. Daarnaast is de game ook voorzien van enkele RPG-elementen zoals het personaliseren van je skills, stats, aanvallen en uitrusting. Hier kom ik echter later nog op terug. De game biedt gelukkig iets meer aan dan enkel dit hoofdverhaal, namelijk een tweede hoofdverhaallijn. Ok, dit is misschien een vreemde zij-noot maar als je ver genoeg vordert in het verhaal komt een tweede deel van het verhaal vrij. In dit deel kun je de keerzijde van het verhaal verkennen van uit het standpunt van Mitsuhide Akechi.

Voor je missies vertrek je altijd vanuit je kasteel. Hier heb je alles bij de hand wat je nodig hebt om je voor te bereiden op elk gevecht zoals een winkel, een smid, paardenstal en meer. Deze speel je allemaal redelijk vlot vrij bij het doorlopen van het verhaal. Al snel leer je dat alles slechts een basisversie is en er veel meer mogelijkheden en opties vrij te spelen zijn. Alle ruimtes zijn immers te upgraden wat impact zal hebben op de beschikbare items, personen en algemene mogelijkheden. Zowat alles in het spel is gekenmerkt met een level waardoor je steeds kunt streven naar het behalen van betere versies, hulp en ondersteuning. Dit gebeurt natuurlijk niet automatisch maar enkel door het inleveren en gebruiken van grondstoffen. De grondstoffen voor je ruimtes vind je echter niet in Musou Mode maar moet je zoeken in Citadel Mode. In deze mode heb je alle vrijgespeelde personages ter beschikking die je vrij kan kiezen en combineren om verschillende uitdagingen aan te gaan. Deze uitdagingen zijn tijdsgebonden uitdagingen die je aansturen om zo’n hoog mogelijke score te behalen. Dit doe je door bepaalde verwachtingen zo goed mogelijk in te lossen en ervoor te worden beloond.

Time to grow

Je personages, wapens, paarden, hulptroepen, kasteel,… letterlijk alles heeft een level. Natuurlijk stijgen je levels door te vechten of door in hetgene te investeren dat je wilt laten groeien. Alles heeft daarvoor zijn eigen meter, middelen en materialen. Het één voor één uitleggen van dit alles zou zoveel ruimte en tekst in beslag nemen dat ik, in plaats van een review, bijna een guide zou moeten uitwerken. Laten we de focus dus even houden op de levels van de personages, maar hou in het achterhoofd dat de game alle tijd en moeite er in heeft gestoken om je omgeving mee te laten groeien. Sterker nog, ik heb al ervaren dat het niet investeren in je omgeving en je middelen maar enkel in je level als personage, je meer achterstand dan voordelen oplevert. Neem dus zeker de tijd om zoveel mogelijk factoren te laten groeien en niet enkel te vertrouwen op het level van je personage. Door je personages te doen stijgen in level nemen je stats trouwens toe. Dit zal je merken in snelheid, aanval, verdediging en andere kenmerken. Daarbij komen er om de paar levels nieuwe aanvallen en combo’s tot je beschikking. Je personage groeit op elk mogelijk moment en simpelweg door hem te gebruiken. Na elk level win je zelfs algemene exp die je kan opsparen en op eender welk personage kunt gebruiken. Fijn dus om de personages van wat levels te voorzien zodat je ze kunt gebruiken in Citadel mode. Citadel mode heeft trouwens een heel belangrijke functie in de game. Om bepaalde aspecten, zoals alle faciliteiten in je kasteel, te laten stijgen in level, heb je grondstoffen nodig. Deze vind je niet in de standaard Musou mode, enkel in Citadel mode. Hierdoor ben je gegarandeerd verplicht om ook deftig tijd en moeite te investeren in deze gamemode, aangezien je anders, zoals eerder gezegd, alleen maar achterstand oploopt.

Je level bepaalt niet volledig wie je bent. Je beschikt al snel over de middelen om nieuwe skills toe te wijzen aan je personage maar dit is niet rechtstreeks het gevolg van je levels. Daarmee bedoel ik dat je, na elke veldslag, een hoeveelheid Skill points verkrijgt. Deze gebruik je op eender welk personage dat je wilt maar kun je niet blindelings gebruiken zonder het personage ook wat in level te laten stijgen. Met andere woorden kun je niet zomaar elke skill vrijspelen tot je de juiste levels hebt behaald.

Extra power

Zoals het een ‘warriors’ game beaamd, heb je als speelbaar personage altijd een hoop extra vaardigheden die de mensen in de massa voor je niet hebben. Zo bezit je niet alleen over een ruim aanbod combo’s die je kan combineren door je aanvallen, verdedigingen en ontwijkingen te combineren, maar ook over ultimate skills die je kan personaliseren, een musou gauge om je ultieme aanval uit te voeren en een rage balk. De ultimate skills, waar je er altijd maximum 4 van kan selecteren, zijn tijdsgebonden. Na gebruik moet je deze skills terug laten laden eer je ze opnieuw kunt gebruiken. Deze zijn trouwens gevarieerd te kiezen en beïnvloeden je gameplay wel deftig. Je kan hiermee immers je stats beïnvloeden of kiezen om enkel aanvallen te selecteren om tijdens je gevechten te gebruiken. Je musou gauge vul je dan weer door te vechten. Eenmaal deze vol is kun je een ultieme aanval uitvoeren die gelinkt is aan het type wapen dat je gebruikt. Eenmaal je levensbalk op een kritiek niveau komt vult deze balk zich echter automatisch waardoor je de aanval vaker kunt gebruiken en zelfs een betere versie ervan hanteert. Een win-win dus maar het betekend wel dat je personage zich op een kritiek punt bevind qua levenskracht en dus kan sneuvelen als je nog wat aanvallen incasseert. Als laatste heb je nog je rage balk. Deze vult zich het langzaamste en zal je waarschijnlijk maar 1 keer gebruiken per aanval. Door je rage status te activeren ben je voorlopig sterker, sneller en algemeen beter. Als je op dat moment je musou aanval gebruikt, zal ook deze aanzienlijk beter zijn en is je rage fase voorbij.

Stijl is alles

Zoals al vaker gezegd ben ik een echte fan van het oosten. De stijl, de visie, de levenwijze, de flair,… De game neemt ons succesvol mee naar de 15de eeuw. Ik ben dan wel geen historicus maar de vormgeving, omgeving, kleuren en stijl maken de tijdreis volledig geloofwaardig. Daarbij maakt de game mooi gebruik om tijdens de acties en uitvoeringen even wat typische oosterse stijl te tonen. Visueel is de game dus zeker aangenaam om naar te kijken en speelt alles enorm vlot. Liefhebbers van de oosterse stijl en kunst zullen dus zeker aangenaam geprikkeld worden door Samurai Warriors 5.

Samurai Warriors 5 is, zoals ik eerder al heb gezegd, de meest interessante geschiedenisles die ik ooit heb gehad. De game speelt als een droom vol vlotte acties. De acties en speciale aanvallen lopen soepel op elkaar over. Daarbij biedt de game genoeg uitdaging en variatie voor een ‘warriors’ game. De RPG-elementen die je terugvind in het spel zijn goed afgewerkt en zorgen voor een perfecte samenwerking. Deze conclusie is eigenlijk samen te vatten in een simpele zin: De game is gewoon een top warrior game.

• goede combo hack and slash - RPG
  • geslaagde geschiedenisles
  • gewoon goede game!