SaGa Frontier Remastered

SaGa Frontier Remastered
SaGa Frontier Remastered
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:, , Uitgever:Getest op:

Als je aan mensen van mijn leeftijd, personen geboren in de jaren 80, vraagt wat de top titels van Squaresoft waren tijdens het PS1 tijdperk dan hoor je ongetwijfeld dezelfde antwoorden terugkomen. Iedereen kende voornamelijk de Final Fantasy reeks. Toch was er in die tijd nog een andere reeks die relatief populair was maar helaas minder gekend in Europa. En dan heb ik het dus over de SaGa reeks, welke zijn debuut kende op de oude Game Boy onder de noemer Final Fantasy Legends. Voor deze laatste zagen we een tijdje terug een compilatie verschijnen, de Collection of SaGa: Final Fantasy Legend. Square Enix zag dat deze reeks toch zijn fans kent, en brengt ons nu de eerste SaGa Frontier game van de PS1 als remaster.

The first frontier

Al vanaf de eerste paar deuntjes waan ik mezelf weer bijna 20 jaar jonger en keer ik terug naar een eenvoudigere tijd. Hoewel deze game een PS1 titel is, krijg ik meer een 16-bit vibe van het spel. Dat is zeker niet slecht, want enkele van de beste RPG’s vinden we in dat tijdperk terug zoals bijvoorbeeld Chrono Trigger en Final Fantasy 6 om er maar een paar te noemen. Visueel is het een eerste stapje in de richting van pseudo-3D beelden op pre-rendered achtergronden, iets wat we ook vaker zouden zien terugkomen in PS1 games. Als deze stijl je niet ligt, dan vrees ik dat het verhaal hier voor jou en veel anderen al zou kunnen ophouden. Weet wel dat je dan een vrij interessant avontuur al mislopen.

Ik moet wel eerlijk bekennen, het verhaal is ook een onderdeel waar je voor moet zijn. In tegenstelling tot de traditionele spellen waar je rechttoe rechtaan door het verhaal loopt, met hier en daar een side quest, zitten we hier met een iets minder lineair verhaal. Ofja, we zitten eigenlijk met meerder kleine verhalen die soms op het pad terechtkomen van andere verhalen. Bij het starten van het spel krijg je de keuze om een van de 7 helden te kiezen, wiens verhaal allemaal afspelen in hetzelfde universum. Dit zonnestelsel, dat ook bekend staat als “The Regions” bestaat uit verschillende planeten met elk hun eigen cultuur, vorm van magie of technologie. Elke wereld is dus heel verschillend en voelt zeer uniek. Niet elk verhaal loodst je door al dezelfde locaties, maar je kan ze op eigen houtje gaan bezoeken. Op het plot van elk personage ingaan zou deze review veel te lang maken, maar weet dat er enkele heel interessante zijn en een paar die ietsje minder de moeite zijn. Hoe dan ook, je kiest dus zelf in welke volgorde je de verhalen speelt. Elke keer je een verhaal hebt uitgespeeld krijg je enkele bonussen, die je kan gebruiken in de volgende scenario’s. Je beloning om alle verhalen te spelen? Je krijg toegang tot de “2nd Division”, maar wat dat is ga ik je niet verklappen natuurlijk!

Remastered

Zei ik net dat er 7 personages waren om uit te kiezen? Wel, dat klopt voor de gewone versie van het spel. De remaster brengt een eerder geschrapt, door tijdsdruk indertijd, personage en scenario in het spel. Ook krijgt een van de andere personages nieuwe events in deze versie om haar verhaal nog iets verder uit te diepen. Verder doet deze remaster ook wat we tegenwoordig in al de oudere RPG remasters zien, we krijgen wat extra functionaliteiten om het level building proces te versnellen zoals de snelheid van gevechten x3 te doen. Of wat dacht je van, eindelijk, de optie te krijgen om te vluchten uit gevechten? Dit heeft trouwens wel bepaalde voordelen, zoals je in het volgend stukje omtrent de gameplay kan lezen.

Daarnaast is er een New Game + optie toegevoegd om zo een deel van je opgebouwde levels, geld en items over te nemen naar volgende scenario’s. Voor de scenario’s zelf hebben ze ook een overzicht gemaakt zodat je steeds kan zien wat de huidige doelen zijn en wat je al hebt gedaan in het huidige verhaal. Tenslotte is er nog een auto-equip toegevoegd waardoor je je personages snel de meest optimale uitrusting kunt aandoen gebaseerd op bepaalde parameters waaruit je kan kiezen zoals type wapen. Nu is het ook mogelijk om items of wapens weg te gooien, iets wat vroeger ook niet mogelijk was. Dan moest je ze gaan verkopen aan de juiste handelaar, iets wat onnodig veel backtracking opleverde.

The grind to be the best

Graag zou ik nog kort over de gameplay zelf willen gaan, want dat is uiteraard ook een erg belangrijk aspect van dit spel. Als je al wat RPG’s hebt gespeeld, ben je het gewoon om experience te krijgen en te stijgen in level om zo steeds meer de bovenhand te krijgen over de lokale monsters. Vergeet dit echter, want je stijgt in afzonderlijke stats na elk level afhankelijk van de moves die je hebt gekozen. Na elk gevecht is er een kans dat je HP omhoog gaat, maar voor aanvalskracht zal je moeten aanvallen. Wil je meer JP, de punten om skills te kunnen doen, dan zal je skills moeten gebruiken. Door aan te vallen met specifieke wapen types leer je trouwens ook je skills, tot je slots vol zitten. Wil je meer skills leren, dan kan je je huidige skills in een soort van inventory dumpen zodat je weer slots vrij hebt om iets nieuw te leren.

Naarmate je meerdere battles vecht, stijgt er een onzichtbare in-game teller waardoor je sterkere vijanden zal tegenkomen. Het is perfect mogelijk om dus in hetzelfde gebied eerst super gemakkelijke monsters tegen te komen en even later op diezelfde plek ten onder te gaan door veel sterkere monsters. Zelfs de bazen profiteren van deze teller, want hun levenspunten zijn hier aan verbonden. Des te meer jij vecht en sterker wordt, des te taaier worden de bazen. Uiteraard leer je zelf ook betere skills dus het is niet geheel weggegooid. En hier komt dus de mogelijkheid om te ontsnappen van gevechten goed van pas, want vluchten doet de teller niet omhoog gaan. Doodgaan gooit je trouwens zonder medelijden naar het begin menu, dus maak gretig gebruik van de ingebouwde quick save zou ik zeggen.

SaGa Frontier is niet je gemiddelde RPG, dat kan ik je toch met zekerheid zeggen. Je ziet en voelt dat je met een game te maken hebt die al meer dan 20 jaar oud is, maar toch speelt het nog verrassend vlot en het verhaal, voor het grootste deel, is ook interessant genoeg om je te motiveren. Dankzij enkele quality of life improvements is het spel zoveel jaar na datum nog zeer goed te spelen, je zal echter moeten leren omgaan met de brutale moeilijkheidsgraad en het feit dat je zelden rechtuit gezegd wordt wat je moet doen of hoe je het spel het beste speelt. Het is zo een type game waar je jezelf uren in kan verliezen, en als je deze tijd daar voor over hebt is het zeker een aanrader.

• Interessante setup op vlak van verhaal
  • Geweldige soundtrack

• Veel random battles