Als je Rust niet kent dan leef je al een tijdje onder een steen. De survival game bestaat al sinds 2013 op PC en heeft nu, 8 jaar later, zijn weg naar de consoles gevonden. Dus eindelijk krijgen de console gamers ook eens de kans om deze geweldige survival game uit te proberen. Is het de moeite waard of net helemaal niet? Dat licht ik met plezier even toe in deze review.
I Will Survive!
Voor ik aan deze review begin wil ik even meegeven dat ik me in deze review voornamelijk zal focussen op de prestatie van Rust op de console in vergelijking met zijn PC-versie. De game op zich is vrijwel hetzelfde dus daar ga ik niet te diep op in gaan. Voor de fans van Rust moet ik het concept waarschijnlijk niet uitleggen, maar voor de leken leg ik graag het basisprincipe van Rust even uit. Je wordt op een eiland gedropt met een steen en een fakkel. Verder heb je helemaal niets. Elke server is even groot en kan tot 100 spelers bevatten die net hetzelfde proberen te doen als jij, overleven. En dat is zeker niet gemakkelijk als iedereen die je tegen komt zonder nadenken je begint aan te vallen. Geleidelijk aan begin je vanalles te verzamelen en kan je betere tools beginnen te maken en later ook een eigen basis. Die basis is van levensbelang want dat is je respawn en safe zone. Want als je sterft verlies je alles wat je op zak hebt. Alles wat in je basis in kisten steekt daarentegen blijf je behouden. De uitdaging is dus om zo lang mogelijk in leven te blijven om je te kunnen weren tegen de andere spelers en de grootste basis van de server te hebben. Maar elke maand wordt elke server gereset zodat iedereen dezelfde kansen krijgt om beter te worden in de game.
Rusty Performance
Over servers gesproken: die zijn meer dan talrijk aanwezig op de console versie. En het merendeel van de servers zit ook bijna tot aan de nok gevuld. Dus een console community is er al zeker voor Rust. Je kan in de instellingen ook aanpassen of je al dan niet met PC-spelers wilt samen spelen, maar die crossplay functie is momenteel nog uitgeschakeld. Wat ook nog niet actief is, is de optie om een eigen custom server aan te maken. Wat op zich wel jammer is want dat zou voor mij Rust persoonlijk nog leuker maken om deze manier de game beter te leren kennen op mijn eentje alvorens je één van die drukke servers induikt. Maar de optie staat alleszins wel al in het menu, maar is niet aanklikbaar. Hopelijk komen ze hier snel mee op de proppen.
Ondanks dat Rust wel een heel goede game is, laat daar geen twijfel over zijn, laat de performance op de consoles wel wat te wensen over. Over meerdere servers had ik best veel last van lag. Als ik alleen liep en rustig aan het farmen was, had ik geen enkel probleem maar zodra er een tweede of derde speler bijkwam werd het ontzettend moeilijk om mij te verweren tegen rond flitsende ventjes. Het kan dus zeer frustrerend zijn als je net goed materiaal hebt verzameld om dat dan op zo’n manier moet kwijtspelen. Ook het laden van de textures gebeurde constant als ik aan het rondlopen was. Met momenten had ik eerder het gevoel dat ik een bèta versie van de game aan het spelen. Dat kan in principe niet de bedoeling zijn van een game die eigenlijk al 8 jaar uit is. Uit goede bron heb ik wel vernomen dat voor bovenstaande issues wel oplossingen in de maak zijn.
Conclusie
Zoals ik eerder al zei is Rust een steengoede survival game en staat hij ondertussen al 8 jaar te pronken als één van de betere survival games op de markt. Was een console port per sé nodig? Naar mijn gevoel niet maar als ik dan de volgepropte servers zag stond ik toch even met mijn mond vol tanden. Er is wel degelijk een markt voor en dat wisten ze bij de studio blijkbaar ook. Er wordt ook volop gewerkt om de lag issues weg te werken en het laden van de textures vlotter te laten lopen. Het voelt misschien een beetje aan als een bèta versie van de console port van Rust maar er zit nog heel veel aan te komen om deze versie even goed te maken als de originele PC-versie. Ik ben alvast benieuwd!