RollerCoaster Tycoon Adventures

RollerCoaster Tycoon Adventures
RollerCoaster Tycoon Adventures

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog eens een pretpark heb bezocht. De wilde achtbanen, de veel te dure souvenirs- en eetstandjes en de mooi ingeklede en in thema opgedeelde gebieden van zulke parken. Maar pretparken hebben ook wel hun minpuntjes, zoals de lange wachttijden of attracties die alweer defect blijken te zijn. Simpel kan het toch niet zijn, zo een pretpark opbouwen en tot een goed geoliede machine omtoveren die zichzelf perfect in stand kan houden. Of toch wel? Misschien dat we in RollerCoaster Tycoon Adventures het antwoord kunnen vinden.

The thrill of the ride

Ik moet alvast bekennen, sinds het originele RollerCoaster Tycoon en Zoo Tycoon heb ik dit soort spellen niet echt veel meer gespeeld. Wel andere micromanagement games, zoals Surviving Mars, maar dat is toch net nog wat anders. Voor mij is het dus ook moeilijk om een vergelijking te maken naar de voorgaande spellen uit deze reeks. Deze review zal dus daarom ook enkel kijken naar wat hier aangeboden wordt, en in hoeverre je er plezier uit kan halen als veteraan zijnde, maar vooral ook als nieuwkomer. Misschien moeten we ook eerst even de olifant in de kamer adresseren, namelijk het feit dat deze game oorspronkelijk een mobile game was. Jazeker, de basis voor RollerCoaster Tycoon Adventures ligt bij RollerCoaster Tycoon Touch. En deze laatste was eigenlijk ook al een port van RollerCoaster Tycoon World op PC. Maar kijk, het goede nieuws is wel dat dus heel dat microtransaction gedeelte eruit gesloopt werd, en je dus ook geen eeuwigheid hoeft te wachten om een attractie te bouwen. En grafisch ziet het spel er wel goed uit. Verwacht uiteraard geen super gedetailleerde close-ups zoals je bijvoorbeeld zou zien bij Jurassic World Evolution, maar het doet wat het moet doen. Helaas kan je ook niet zelf op de ritjes gaan, iets wat wel mogelijk was in voorgaande RollerCoaster Tycoon games.

Wat ook vrij jammer is, is dat er vrij veel lag (vertraging) kan optreden wanneer je met een vrij groot park zit. De laadtijden voordat je kan beginnen spelen kunnen ook wel eens tegenvallen voor de meesten, zeker omdat het spel technisch toch niet zo veeleisend is. Naar besturing toe, heb ik weinig aan te merken. Het spel werkt enorm fijn met een controller, en zelf heb ik voornamelijk gespeeld met de pro-controller als ik thuis was. Ook met de joy-cons in table top mode speelt het spel erg vlot en uiteraard kan je met touch controls spelen indien je dit wenst. Ik heb dit maar kort geprobeerd, en het werkt wel, maar geef mij toch maar gewoon een controller voor iets meer precisie. Wanneer je een avontuur of scenario speelt, heb je beperkte attracties en faciliteiten ter beschikking. Gelukkig kan je er extra verkrijgen door onderzoeken te doen naar nieuwe attracties en faciliteiten. Maar ook deze worden beperkt totdat je bepaalde vergunningen verdient hebt. Deze verdien je dan weer door een goed rendabel pretpark te bouwen en door de mensen gelukkig te houden. Wil je snel een overzicht van welke attracties het goed doen, welke te oud geworden zijn en meer van deze nuttige info? Dan kan je heatmaps (een kaart met kleuren om aan te duiden wat goed en slecht is) opvragen van je park, en zo snel zien waar er werk aan de winkel is.

Safety first!

Wanneer je het spel opstart, heb je de keuze uit 4 verschillende modi. “Tutorial” is de eerste optie, en uiteraard geen slechte optie om mee te beginnen. Hier leer je de basis, en ben je zo op een klein half uurtje vertrokken met de game. In “Adventure” bouw je een park helemaal vanaf nul en moet je geregeld beslissingen maken die je park zowel voor- als nadelig kunnen beïnvloeden. Dit is op zich wel een vrij uitgebreide speelstand, waar ik zelf stiekem toch ook enkele uren al in heb gespeeld. Er zijn vier verschillende locaties om te beginnen spelen, elk dus met hun eigen thema. Daarnaast is er ook de “Scenario” mode, waar je 16 korte uitdagingen moet voltooien. Je krijgt vaak een klein pretpark toegewezen en moet hiermee de uitdaging voltooien, dit om een bronzen, zilveren of gouden trofee te verdienen.

Tenslotte is er dan nog de “Sandbox” mode, waar ik persoonlijk het meest naar uit keek. Verassend genoeg was dit de mode die mij het minste interesseerde tijdens het spelen. Je krijgt hierin onbeperkte middelen om je park te bouwen, en je hebt alle ritten vanaf het begin ter beschikking. Waarom vond ik het dan niet zo interessant? Wel, ten eerste omdat je eigenlijk zonder doel aan het spelen bent. Het is wel leuk een park volledig te maken zoals je zou willen zonder om te moeten kijken naar de consequenties. Maar eigenlijk… ben ik soms een beetje sadistisch in dit soort games. En die mogelijkheden zijn eigenlijk allemaal eruit gehaald. Terreinen verhogen of verlagen zit er niet meer in, dus ik kan mijn “Isle of Shame” niet maken voor parkgangers die overgegeven hebben. Je kan zelfs parkgangers niet eens meer oppikken. Rollercoasters die je zelf maakt, wat overigens wel erg fijn en gemakkelijk om te doen is, moeten eerst op veiligheid getest worden. Gedaan dus met te korte banen maken die je bezoekers een enkeltje richting eindbestemming bezorgen. Maar kijk, ik heb mij voor een keer dan weer veel beter weten te amuseren door écht het doel van het spel te volgen.

Conclusie

Is deze game een must-have voor Tycoon fanaten? Neen, absoluut niet. Het mist toch wel een bepaalde vorm van uitdaging voor de echte veteranen. Anderzijds is het wel een erg fijne versie om wat tijd mee te doden. Het handheld aspect van de Switch speelt sowieso mee in mijn oordeel. Hoe gemakkelijk is het niet om tijdens een vlucht snel een pretpark op te zetten en je zal snel genoeg merken dat de tijd zo voorbij vliegt. Grafisch is het dan wel geen hoogvlieger, maar op zich kan dat de pret niet bederven. Wat dat echter wel doet, zijn de laadtijden als je je wil beginnen spelen, en de lag die je ervaart als je park vrij groot geworden is. Hoe dan ook, ik heb mij toch enorm goed weten te amuseren met dit spel, en ik zou het absoluut aanraden aan nieuwkomers van de reeks. Ook voor de veteranen is dit een leuk tijdverdrijf, maar ik zou toch wel een prijsdaling afwachten.

Good

  • Pretparken bouwen waar dan ook
  • Leuke, korte challenges voor tussendoor

Bad

  • Trage laadtijden en lag in grote parken
  • Weinig uitdaging en vrij beperkt
6.2

Aardig

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password