Rogue Lords

Rogue Lords
Rogue Lords
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Zelden speel je als de slechterik, laat staan de Duivel zelf, in games. In Rogue Lords is dit echter wel het geval, en dat heb ik al eens kunnen ontdekken in de bèta versie. Wie die preview gelezen heeft, gaat mij hier wat in herhaling horen vallen, want aan het verhaal of de combat is niet (al te veel) gesleuteld geweest intussen. Tijd om nog eens dat duivelse kantje te tonen en zien of deze game ons een helse tijd kan bezorgen!

Unleash the Devil in you

Aan de hand van enkele leuk getekende stillframes krijgen we het verhaal te zien. Jij, de Duivel, stuurt een aanzienlijk leger aan bestaande uit allerlei monsters uit verschillende legenden en sagen zoals Dracula, Bloody Mary, Lillith, The White Lady en nog een deel andere. Echter wordt je leger verslagen, door demon hunters zoals Van Helsing, alvorens je de strijd over de aarde kunt afmaken. Hier eindigt het natuurlijk niet, want anders zou het maar een heel kort spel zijn. Het heeft een decennium geduurd alvorens je voldoende kracht had om de “New World” opnieuw te veroveren, maar nu is het hét moment!

Om te slagen in je opzet, heb je enkele speciale artefacten nodig. Elk daarvan is ergens verstopt, en je komt er achter via boeken die de hoofdstukken voorstellen die je speelt. Rogue Lords is een Roguelike game, dus elke keer je in een boek duikt zal de wereld daarin random gegenereerd worden. Het verhaal zelf blijft hetzelfde, maar alle tussenstoppen die je tegenkomt op de wereldmap zijn wel random. Des te verder je geraakt in een wereld, des te meer random zaken er voorvallen, zoals bonussen of negatieve effecten doordat de mensen terugvechten tegen jouw kwade invloeden. Dit alles wordt trouwens zeer mooi gepresenteerd in een uitgesproken artstyle die overal terugkomt, van de events tot de wereldmap tot de gevechten.

Wait for your turn

Wat uiteraard ook random is, zijn de gevechten die je aangaat en zich turn-based afspelen. Wat wel interessant is, is dat je van tevoren kan zien wie van je team aangevallen zal worden en wat de exacte schade is dat ze zullen oplopen. Iedereen op het slagveld heeft trouwens ook 2 balkjes, eentje met fysieke levenskracht en eentje met spirituele levenskracht. Als een van de twee volledig leeg is en dan nog eens schade van dat type oploopt, dan sterft die persoon. Je krijgt per ronde een bepaald aantal ability punten, 5 initieel, die je kan gebruiken verdeeld over je 3 gekozen vechters. Elke skill die je wil gebruiken kost je een bepaald aantal ability punten en skills moeten actief gerefreshed worden na gebruik, iets wat je ook ability punten kost.

Rules are for mortals only

Maar je zou de Duivel niet zijn, als je niet een beetje zou kunnen sjoemelen met wat er gaande is. Je hebt namelijk een beperkt aantal Diabolic Essence ter beschikking welke je kan inzetten om een beetje vals te spelen. Nuja, vals spelen… Je kan vijanden hun levenspunten naar beneden halen of je eigen vechters levenspunten bijgeven, je kan ook boosts zoals schilden afpakken van je tegenstander of je eigen skills refreshen zonder er ability punten voor op te geven. Maar je macht gaat verder dan dat, want je gebruikt ook Diabolic Essence om de dood van een van je vechters tegen te gaan. Ook op de wereldmap kan je van je Essence gebruik maken om een alternatief pad te kiezen, of in de keuze events waar je je stats gebruikt om bepaalde keuzes te beïnvloeden.

Wil dat zeggen dat je onsterfelijk bent? Natuurlijk niet! Dit is nog altijd een roguelike game, zoals de naam je wel al liet vermoeden. Als al je Diabolic Essence op is, is het Game Over. Gelukkig kan je, dankzij Styx fonteinen, op bepaalde plaatsen je essence weer wat aanvullen. Mocht je toch zonder Essence vallen, dan verlies je alle gekochte skills, zielen die je hebt verzameld en zal je in het huidige boek waar je zat weer vanaf nul moeten beginnen. Toch blijf je niet helemaal achter met lege handen, je krijgt experience punten afhankelijk van hoe ver je geraakt bent. Met deze punten stijg je in level waardoor je nieuwe skills en bondgenoten vrijspeelt die je vanaf dan kan gebruiken of tegenkomen in de verschillende boeken. Deze skills ga je echter niet zomaar krijgen, je zal ze steeds moeten kopen van de Grim Reaper met zielen die je verdient door events uit te spelen of door gevechten te winnen.

Naast deze skills verkoopt The Grim Reaper ook skill upgrades en relics. Als je 3x dezelfde skill koopt upgrade deze automatisch naar een hoger niveau en zijn de effecten sterker, maar je kan maar een beperkt aantal skills hebben. Gelukkig zijn er af en toe Sacrificial Altars waar je een skill kan opgeven om een extra skill slot en, gratis, daar bovenop een nieuwe skill te krijgen. Relics geven je permanente boosts, tenminste tot je doodgaat, maar er zijn ook relics die als een dubbelzijdig zwaard functioneren en je zowel sterker als zwakker maken.

Zoals je hierboven al kon lezen is dit een erg tactisch spel, waar vooral het high risk high reward systeem goed naar boven komt. Offer je Diabolic Essence, de levenskracht die jij als de Duivel hebt, om een gevecht of andere events naar jouw hand te zetten terwijl je je daardoor dichter bij een Game Over brengt, of probeer je op een tactische manier zo zuinig mogelijk hier mee om te springen. Je zal vaak dood gaan, geloof me, maar met veel plezier er opnieuw in vliegen om te kijken of je een nieuwe en betere strategie hebt om verder te geraken. Uiteraard hoort er ook een beetje geluk bij, want veel hangt af van welke random paden voor je neergelegd worden en in hoeverre je bonussen of negatieve effecten zal tegenkomen, naast welke soort events of gevechten je voorgeschoteld krijgt.

Kortom, Rogue Lords is een Roguelike turn-based RPG om van te smullen. Zeker en vast een dikke aanrader, maar hou wel rekening dat het geen walk through the park zal zijn en dus mogelijks niet voor iedereen is!

• Interessante combinatie roguelike met turn-based RPG
  • "Vals spelen" als mechanic

• Plotse hoge difficulty spikes