RiMS Racing

RiMS Racing
RiMS Racing
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

De laatste jaren zijn Moto games erg aan het opkomen. MotoGp geniet al enige tijd van grote populariteit, en ook de RIDE-serie is ondertussen een vaste waarde geworden bij Motor liefhebbers. Met RiMS Racing hebben we een nieuwe deelnemer die de aandacht van moto liefhebbers probeert op te eisen. Het is duidelijk dat al deze games gemaakt zijn door een zeer gepassioneerd team, echter gaat ontwikkelaar Raceward Studio nog een stapje verder met hun passie.

In RiMS Racing moet je niet enkel een goede moto racer zijn, maar ook een goede monteur. Want naast goede resultaten halen in races, sta jij ook in voor het onderhoud en het upgraden van je motorfiets.  Na elke race zal je merken dat er onderdelen zijn die beginnen te verslijten of stuk gaan door slecht om te gaan met jouw motor. Wanneer je veel valt zal je merken dat onderdelen veel sneller stuk gaan en je deze moet vervangen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om zelfs tijdens het racen de parameters en status van je onderdelen te checken, om vervolgens een pit stop te maken om onderdelen te vervangen.

Monteur in spe

Aan je moto sleutelen moet je trouwens helemaal zelf doen.  Voor elk schroefje dat je wil losschroeven moet je een handeling op je controller uitvoeren zoals draaien met je analoge stick plus een knopje indrukken, en dit bij elk onderdeel. Hierdoor gaat RiMS Racing veel verder dan de meeste andere moto racing games. Daar duid je in een menu even aan wat je wil aanpassen, en klaar. Het toont aan dat Raceward Studio een team is dat beschikt over grote kennis en passie voor moto’s.  Hoewel het sleutelen op papier een leuk idee is, en de echte passionele motorfreak dit geweldig gaat vinden, zullen de meerderheid van de gamers, -die gewoon lekker willen racen- dit net iets te veel van het goede vinden.

De eerste paar keren is het inderdaad leuk om zelf aan je motorfiets te prutsen, maar na een tiental keer hetzelfde onderdeeltje te vervangen, en telkens dezelfde handelingen uit te voeren wordt het toch snel omslachtig en overbodig aanvoelen. Er is immers geen optie om deze handelingen over te slaan of om een onderdeel met 1 druk op de knop via een menuutje te installeren. En dat laatste vind ik toch wel een gemis. Het had een leuke optie geweest als een optioneel iets was, maar nu wordt je telkens gedwongen om telkens diezelfde eentonige handelingen uit te voeren. Leuk voor de motor liefhebber, minder leuk voor de gewone racefanaat. Er hangt trouwens nog een nadeel aan al dat prutsen vast, dankzij de vele beschikbare onderdelen en componenten beschikt de game over slechts 8 motorfietsen.  Hierdoor zal niet elke motorfanaat zijn favoriete bike kunnen gebruiken in deze game. Een gemiste kans.

Asfalt kussen

Gelukkig stelt RiMS Racing op vlak van racen niet teleur. De besturing voelt lekker aan, de motors reageren snel en vlot en het geheel voelt erg realistisch aan. Dankzij het realisme zal je wel wat moeten oefenen, want als je net zoals ik bijna nooit motor games speelt, zal je maar al te vaak het asfalt gaan kussen.  Maar zoals altijd; oefening baart kunst. Na enkele races, valpartijen en ontbrekende tanden zul je al snel goede resultaten weten te behalen.  RiMS Racing beschikt ook over een goede physics engine. Je voelt echt het gewicht van je motor aan. Door slecht je motor te balanceren en te ver te gaan hangen zal je niets anders veroorzaken dan een zware schuifpartij over het asfalt. Al voel je na een tijdje perfect aan hoever je jouw machine kan pushen.

Het is dankzij de mogelijke instellingen perfect mogelijk om de game in te stellen naar jouw vermogen. Ben je hier niet zo goed in? Dan zet je alles wat makkelijker, blijk je een expert te zijn? Dan zet je alles zo realistisch mogelijk.  Zo kan je  de voor en achterste remmen apart bedienen, of net instellen dat je beide gebruikt met 1 knop. Je kan een racelijn en rijhulp inschakelen. Kortom, dankzij deze opties is het spel toegangkelijk voor spelers van alle niveau’s.

Carrière maken

RiMS Racing beschikt over een career mode met een 70-tal events om te completen. Hier zal je ook je team zelf moeten managen, samen goede resultaten halen tijdens het racen en sleutelen aan je motor.  Na elke race stijg je in level, ontvang je credits en naargelang je prestaties krijg je team points om in je team te investeren via een skill-tree. Zo kan je meer geld verdienen per race, of kiezen voor een optie dat je onderdelen minder snel verslijten en noem maar op.  Gaande weg spaar je genoeg geld bij elkaar om nieuwe motors te kopen, of om betere onderdelen en andere upgrades aan te schaffen voor je motorfiets. RiMS Racing vindt op dit gebied het wiel niet opnieuw uit, maar volgt het een gevestigde formule waarvan het al meermaals bewezen is dat het werkt.

Buiten de carrière modus om kan je nog deelnemen aan single races tegen computergestuurde tegenstanders, oefenen in de academy mode of deelnemen aan online challenges. en tenslotte tegen vrienden racen in split-screen head-to-head races.

Audiovisueel

Op audiovisueel vlak valt niet veel op te merken, de game oogt goed, maar tegelijkertijd ook nooit spectaculair. Het ziet er zeker niet slecht uit op de current-gen consoles. Maar het biedt zeker niet de mooiste graphics. De motors zien er goed uit, net als de omgevingen, al kan je hier en daar wat lelijkere texturen vinden.  De game draait vlot, geen enkele keer heb ik last gehad van framedrops of iets dergelijks, dus dat zit zonder twijfel goed.

Ook op het vlak van geluid heb ik geen klagen. De motoren klinken lekker luid en hevig, zoals je zou verwachten van tweewielers van dit kaliber. De muziek tijdens het racen klinkt goed, maar zal zeker geen prijzen winnen op vlak van compositie, maar het werkt voor deze game.

Het is duidelijk, RiMS Racing is vooral bedoeld voor de grote motorliefhebbers die ook kaas hebben gegeten van het technische aspect van het motor racen. De game is natuurlijk ook perfect speelbaar voor de leek en voor wie graag racing games speelt. Maar al het verplichte gepruts aan de motoren en het constante vervangen van onderdelen haalt de flow uit het racen. Al bij al gaat het hier om een capabele en vermakelijke racing game, die helaas niet voor iedereen is weggelegd.

• Uitdagende races
  • Sterke physics
  • Uitstekende besturing