Riders Republic

Riders Republic
Riders Republic
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

De Extreme Sports markt is Ubisoft zeker niet onbekend. Na Steep, dat redelijk middelmatig scoorde, brengen ze Riders Republic uit. Terwijl Steep zich voornamelijk focuste op sneeuwsport gaat deze titel nog een stapje verder. We hebben ons eerder al kunnen uitleven in de bèta en penden hierover een preview neer met onze eerste indrukken. Nu is het tijd voor het echte werk en zijn we aan de slag gegaan met de volledige game. Kan Riders Republic Steep overtreffen? Je leest het hier!

Riders Republic > Steep

Om meteen op bovenstaande vraag te antwoorden: ja, Riders Republic is wel effectief beter dan Steep. De game heeft enorm veel te bieden tegenover Steep. Niet alleen gaan we een stap verder dan sneeuwsporten, ook is elke sport vrij tot zeer uitgebreid. Kort samengevat kan je je uitleven op verschillende soorten fietsen, snowboards/ski’s, wingsuits en rocket suits. Last but not least zijn er ook nog de Funkies, gekke variaties van deze sporten zoals een ijskar fiets bijvoorbeeld. En dat is nog maar het topje van de berg! Je begint simpel met enkele Downhill races met bijpassende fiets en naarmate je enkele races hebt gedaan, stijg je in level in deze specifieke sport waardoor je betere fietsen vrijspeelt. Per race (of event) krijg je ook een ster als je deze hebt voltooid en je krijgt ook de kans om meer sterren te verdienen door enkele extra opdrachten uit te voeren, zoals binnen een bepaalde tijd over de finish vlammen of een monster score neerzetten met je tricks. Hoe meer sterren je verzamelt, hoe meer sporten en variaties van deze sporten je vrijspeelt. Zo kan je al snel aan de slag met Road races met je nieuwe race fiets. Het doel van spel is eigenlijk redelijk straight forward: verzamel alle sterren om alle sporten vrij te spelen en doe mee aan de grote events waar enkel de grote waaghalzen aan durven mee te doen.

Not so Ghost Town

De map van Riders Republic is ook best gigantisch en is verdeeld in verschillende gebieden. Sneeuwgebieden, dorre landschappen, dichtbezette bossen, droge berglandschappen, … Voor ieders wat wils! En je kan op eender welk moment, als je niet in een event zit, wisselen van sport door een enkele druk op de knop. Je moet maar eens proberen om eerst de lucht in te knallen met je rocket suit om dan met je wing suit naar de dichtstbijzijnde berg te scheuren, je snowboard aan te klikken, naar beneden te scheuren tot je geen sneeuw meer ziet en vlotjes over te schakelen naar je fiets. Dit kan allemaal zonder een seconde vertraging, waanzinnig leuk! Ubisoft haalt hier ook stevig uit met een nieuwe techniek die ervoor zorgt dat de game vlot kan blijven draaien met honderden spelers in dezelfde map. Zo goed als iedereen die je ziet rondscheuren zijn eigenlijk geen online spelers, maar wel spelers die online zijn geweest sinds kort. Soort van spook versie van deze specifieke spelers, of Riders. Zo lijkt de map altijd dichtbevolkt te zijn, maar wordt er niet te veel verwacht van je internet connectie en de engine van de game. Ook tijdens de races speel je meestal tegen spook versies, de game onthoudt de tijd van alle spelers en plaatst deze in een moeilijkheidsgraad. Dus afhankelijk van welke graad je kiest, kom je tegenover deze spelers te staan. Hoe moeilijker je deze instelt, hoe meer XP je ook zal krijgen voor deze specifieke race. Ook kan je kiezen om manueel of automatisch te landen, manueel zorgt ook weer voor meer XP.

The Only Way is Down

Maar hoe speelt de game nu eigenlijk? Wel, daar ben ik zowat in tweestrijd. Ik amuseer me te pletter met Riders Republic, maar er zijn ook wel wat frustrerende momenten omdat de game niet echt meewerkt. De controls voelen niet altijd echt zuiver aan, zeker niet om tricks uit te voeren. Je kan het control schema wel aanpassen, maar ik vond niet echt een ideale setting voor mij. Het grootste pijnpunt is de collision detection, oftewel het botsen en hoe de game hier op reageert. Als je tegen een andere Rider botst tijdens een race, of het nu zacht of hard is, reageert de game hier enorm vreemd op. Als je bijvoorbeeld met je zij tegen een andere speler botst dan maakt je fiets echt een gekke bocht en verlies je volledig je momentum, ook al ga je ontzettend snel bergaf. Je zal je terug op snelheid moeten trappen en dat is een enorme tegenvaller.

Dan heb je nog de Mass Races, het zit ‘m in de naam. Je racet met 64 man tegelijkertijd op dezelfde piste, dit zijn allemaal online spelers. Je kan dan al raden dat dit een formule is voor pure chaos. Zeker als de collision detection niet volledig op punt staat. Heel leuke races maar om deze te winnen moet je eerder een hele hoop geluk hebben in plaats van de juiste vaardigheden.

Riders Ridge

Even zin om uit te blazen na al die razend snelle races? Dan trekken we ons even terug naar Riders Ridge, de sociale hub waar alle Riders bijeen komen om tot rust te komen. Wat kan je hier zoal doen? Ik zal beginnen met de shop. Het zou natuurlijk geen Ubisoft game zijn als je geen knotsgekke outfits kan dragen en kopen. Je kan deze kopen met in-game geld dat je verdient door events te voltooien of met echt geld. Dit is puur cosmetisch en heeft geen invloed op je spel. Je kan hier ook verschillende contracten aangaan met sponsors die je bepaalde uitdagingen geven om leuke items en geld te verdienen. In de Tricks Academy kan je gaan trainen om je favoriete tricks onder de knie te krijgen. En dan heb je nog enkele lobby’s om andere Riders uit te dagen voor verschillende races. Ook kan je hier je eigen tracks maken of tracks van andere Riders uitproberen. Handig voor de creatieve zielen onder ons!

Is Riders Republic de moeite? Zeker wel! Is het een perfecte game zonder fouten? Zeker niet. Is het een game waar je je uren in kan verliezen? Absoluut! Kortom, ik kan Riders Republic zeker aanraden aan eender welke soort gamer. Het is de perfecte game om tussendoor is op te starten en voor je het weet ben je weer enkele uren verder. De controls mogen dan niet poeder zuiver aanvoelen en de collision detection staat misschien niet helemaal op punt, maar dat lijken me eerder zaken die op te lossen vallen. Al bij al ziet de game er ook prachtig uit en lijkt de wereld altijd goed vol bezet met een slimme techniek die ik graag ghost players noem. Je internet connectie en hardware hoeven nu eenmaal niet altijd op volle toeren te draaien, toch? Ik durf zelfs te zeggen dat Riders Republic momenteel de beste Extreme Sports game op de markt is! There, I said it!

• Speelt ontzettend vlot
  • Grafische parel
  • Ghost players is een slim concept