Welcome To ParadiZe

Welcome To ParadiZe
Welcome To ParadiZe

Survivalgames zijn in dit huishouden een gebruikelijk fenomeen. Ikzelf ben vooral geïnteresseerd in het verkennen van nieuwe locaties, terwijl mijn vriendin eerder geneigd is om grondstoffen te verzamelen. Samen hebben we al vele uren doorgebracht in spellen zoals 7 Days To Die, The Forest, Don’t Starve, Ark en Generation Zero. Dus toen we de kans kregen om Welcome To ParadiZe, het nieuwe spel van de makers van How To Survive, te beoordelen, waren we enthousiast om samen een nieuwe nederzetting te bouwen. Of we dit avontuur hebben overleefd, kun je hieronder lezen.

Not just another post apocalypse game

Wanneer de wereld is vergaan en zombies de overhand hebben genomen, kom je als overlevende te weten over een plek genaamd ParadiZe. Dit is een nederzetting waar andere overlevenden in rust en stilte kunnen leven. De zombies zijn door middel van technologie hun slaven geworden. Bij aankomst in ParadiZe merk je al snel dat er niet veel meer over is van deze nederzetting, en dat het misschien niet zo’n veelbelovende plek is als gedacht. Wanneer je jouw eerste hack-helm krijgt en deze op een zombie plaatst, wordt het aan jou overgelaten om een nieuwe nederzetting te bouwen, te overleven en zelfs een raket naar de maan te bouwen.

Surviven is leuker met meer

Welcome To ParadiZe is in de eerste plaats vooral een twin stick shooter, met daaromheen wat survival-elementen. Wanneer je aan survivalgames denkt, verwacht je in de eerste plaats het bouwen van een nederzetting en het zoeken naar schaarse grondstoffen. Maar hier lijkt iets te ontbreken, want het bouwen van je nederzetting is vrij eenvoudig en beperkt, terwijl de grondstoffen overvloedig aanwezig zijn. Wanneer je missies voltooid voor andere overlevenden, krijg je soms blueprints om nieuwe gebouwen neer te zetten. Echter, dit is beperkt tot slechts 9 gebouwen, waardoor je nederzetting er uiteindelijk nogal triestig uitziet. Je kunt deze missies overigens helemaal alleen met je zombot doen, of tot drie andere vrienden of willekeurige spelers uitnodigen om samen de hordes zombies te verslaan. Naast de blueprints ontvang je na elke missie ook ervaringspunten waarmee je jouw personage kunt laten levelen. Elk level geeft dan een skillpoint dat je kunt besteden aan jezelf, je zombot of je overlevingsvaardigheden. Het uitgebreide levelingssysteem voegt een extra laag van diepgang toe aan de gameplay, waardoor spelers worden aangemoedigd om strategische keuzes te maken bij het ontwikkelen van hun personage en het optimaliseren van hun overlevingsvaardigheden.

Zombies zijn je vrienden

Oké, dus wat is nu eigenlijk een zombot? Nou, het is eigenlijk best wel cool. Stel je voor dat je een hacking helm op het hoofd van een dode zombie zet. Opeens komt die zombie weer tot leven (ja hoor, nog eens) en gehoorzaamt hij jouw bevelen. Best handig, toch? Dit is eigenlijk de grootste troef van het hele spel. Toen ik de trailer bekeek, leek het alsof je een heel leger van zombies tot je beschikking zou krijgen. Ze zouden voor je vechten, je nederzetting verdedigen en zelfs grondstoffen verzamelen. Maar in werkelijkheid is dit leger beperkt tot slechts zes zombies, als je de juiste skills hebt tenminste. Je kunt twee zombies tegelijkertijd besturen en als je de juiste vaardigheden hebt, kunnen deze zombies elk ook nog eens twee andere zombies bevelen. Het is een beetje ingewikkeld, vooral gezien het feit dat dit een van de belangrijkste elementen van het spel is. Het type zombies dat je kan maken is dan wel weer uitgebreid en iets simpeler. Zo kan je zombies maken die eerder gefocust zijn op het uitroeien van je vijanden, of op het healen van je personage, terwijl andere dan weer gevechten uit de weg lopen omdat ze bezig zijn met verzamelen. Deze variatie zorgt wel voor elks een andere playthrough

Technische aspecten

Zoals eerder gezegd, is Welcome To ParadiZe in de eerste plaats een twin stick shooter. Met de ene joystick loop je rond, terwijl je met de andere richt op de vijanden. Dit wordt nog eens vergemakkelijkt door automatisch richten. Hierdoor kun je je een weg banen door de hordes zombies. Het voelt allemaal behoorlijk soepel aan, maar het automatische richten maakt de game net iets te gemakkelijk, waardoor je na zo’n horde niet echt dat “phew”-gevoel krijgt waar je even van moet bijkomen. Het voelt eerder als een vervelende klus, omdat je daarna weer nieuwe kogels moet maken. Op het gebied van graphics en geluid is alles gewoon oké. De graphics zijn niet van topkwaliteit, maar goed genoeg om van de omgeving te genieten. Hetzelfde geldt voor het geluid. De muziek klinkt prettig en de stemacteurs doen hun best om goed te klinken, met precies de juiste dosis humor.

Voor mij valt Welcome To ParadiZe net in de categorie “goed genoeg om van te genieten”. Als twin stick shooter is het net iets te makkelijk om het als een echte uitdaging te zien en als overlevingsspel mist het dan net dat element van het bouwen van een nederzetting en het verzamelen van grondstoffen. Ik dwaal rond in de wereld en keer eigenlijk alleen terug naar mijn nederzetting als het nodig is voor een missie. Het idee van zombies die voor je werken voelt ook een beetje onderbenut, waardoor het allemaal nogal onbelangrijk aanvoelt. Er zullen mensen zijn die hun plezier hebben aan deze game, vooral vanwege de humor in het verhaal die je niet in andere soortgelijke games vindt. Maar voor de doorgewinterde survivalist of twin stick shooter zal dit net niet goed genoeg zijn.

• Humor in het spel
  • Concept is leuk

• De focus op survival ligt laag