Games komen in alle vormen en maten. Genres zijn er in overvloed en veel games hebben door genres te combineren gouden producten op tafel getoverd. Soms ligt er echter geen mooie en originele game op tafel. Soms ligt er iets wat je liever niet had leren kennen. Maar dan nog kan het 2 kanten opgaan. Ofwel zie je dat het een gefaalde game is en verwens je het moment dat je het leert kennen, ofwel zie je er de goede intenties van de ontwikkelaars nog in. Dan erken je het idee waarmee ze begonnen nog in het afgewerkt product. Indien je dit wel nog kunt is er kans dat je door de misstappen heen kunt kijken en respect kunt hebben voor de game. Soms, heel soms, groeit hier dan een fanbase uit die de misstappen van de game zien als een bijdrage aan de moeilijkheidsgraad. Hoe zit het met ‘Vroom Kaboom’? Je leest het hier en nu.
Veel Vroom of veel Kaboom?
Het concept van deze game is een combinatie van een kaart spel met (oorlogs-)voertuigen. Verder heb je een basis te verdedigen terwijl je die van de tegenstander probeert te vernietigen. Je speelt je kaarten om voertuigen op te roepen en die in de richting van de vijandige basis te sturen. Je voertuigen rijden automatisch in de richting van de tegenstander. Voertuigen zijn slechts minimaal bij te sturen en hebben 1 vaardigheid of wapen ter beschikking. Uiteraard kan je kaarten vrijspelen en nieuwe voertuigen verkrijgen met nieuwe of andere wapens of vaardigheden. Je speelt 1-1, 2-2 of zelfs 3-3. De game heeft zelfs de optie om te spelen via de VR-bril. Vaker wel dan niet zul je merken dat je voertuigen verslagen raken voor ze aan de basis van de tegenstanders raken. Uiteraard probeer je datzelfde te doen bij hun. Meer Kaboom dan Vroom dus.
Het potentieel benut of niet.
Vroom Kaboom klinkt tot nu nog erg simpel en speelbaar en als een game met potentieel gebaseerd op een tof idee. Ik ga hier en nu al duidelijk maken dat dit niet is gelukt voor deze game. Deze game is doordrongen met chaos. Je voertuigen zijn niet makkelijk of zelfs aangenaam te besturen en het feit dat je slechts 1 vaardigheid of wapen hebt zorgt voor een erg eentonige en saaie gameplay. De graphics zijn, op zijn minst, erg basic en ondermaats te noemen, net zoals de soundtrack en audio in het algemeen. Al vanaf het eerste menu is al duidelijk dat in het visuele aspect te weinig moeite is gestoken. De AI die je als ondersteuning hebt in de campaign is dan ook nog eens ronduit storend te noemen. Overzicht in de stand van zaken tijdens een match is er niet. Je kan matchen winnen zonder ergens te merken of al de moeite die je erin steekt iets uithaalt.
Dan kun je de game ook nog in VR spelen. Ik zie tot op heden geen voordeel of zelfs reden waarom je dit zou doen. De game speelt zich af in een éénrichtingsstraat en je flitst van voor naar achter. Links, rechts of zelfs achter je kijken heeft eigenlijk geen meerwaarde.
En toch zullen er liefhebbers voor zijn.
Het idee van de game komt dus niet tot uiting in het afgewerkte product. De graphics en audio zijn niet op niveau en de gameplay is alles behalve gevarieerd. Toch zie ik het idee en de goede intenties van de bedenkers nog in deze game. Helaas slaat de game met zowat iedere keuze de bal mis en is het eindresultaat dus al helemaal de moeite niet. Toch ben ik zeker dat zekere gamers hier tijd en moeite in willen steken. Wie de uitdaging aandurft en denkt dat hij in deze chaotische game genoeg structuur kan brengen om strategie op te bouwen zal hier uren en uren mee zoet zijn. Dit zal, naar mijn verwachtingen, dan wel een select publiek zijn. Misschien dat dit publiek ruimer zou zijn als er wat meer verhaal of diepgang in het spel was. Toegegeven zal dit niet makkelijk zijn voor een game in deze setting. Persoonlijk zou ik de poging hiervan meer respecteren dan de keuze om het te negeren. Een veel groter gemis vind ik nog het gebrek aan een tutorial of eender welke vorm van deftige uitleg. Beide ontbreken volledig in deze game wat alleen maar vanaf het begin bijdraagt aan het gevoel van overweldigende chaos en wanorde.
Mijn conclusie:
Ik kan alleen maar blijven bevestigen dat deze game gebaseerd is op een tof idee maar dat het resultaat veel te chaotisch en onafgewerkt aanvoelt voor mij. De zwevende hoofden in 2005-stijl trekken op niks, omgevingen zijn kaal en onboeiend en audio ontbreekt of is alles behalve indrukwekkend. Dit alles kon worden vergeten als de gameplay je zou meeslepen en wat plezier en spanning garandeerde. Helaas kan ik alleen maar zeggen dat ook hier het spel tekort schiet en geen garanties bied. Het klein percentage van gamers dat hier toch allemaal voorbij wil kijken zal geconfronteerd worden met vervelende AI.