United Penguin Kingdom

United Penguin Kingdom
United Penguin Kingdom
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

City/settlement builders zijn een genre dat ik altijd al graag heb gespeeld, maar waarin ik nooit echt goed ben geweest. Ofwel zijn de inwoners niet tevreden over de infrastructuur, ofwel raken mijn grondstoffen op, waardoor iedereen dreigt te verhongeren en ik niets meer kan doen. Ondanks alle tegenslagen blijf ik het proberen en kom ik elke keer wel iets verder in games als Tropico, SimCity, Settlers, enzovoort. Deze keer kregen we de kans om een nieuwe citybuilder te reviewen, waarin de inwoners geen mensen zijn, maar pinguïns. Lukt het deze keer wel om een goede nederzetting te bouwen? Of klagen pinguïns net zo hard als mensen?

Let’s start building Pingdom

Wanneer de koningspinguïns beginnen te lijden onder de gevolgen van de klimaatverandering, besluiten ze dat het tijd is om zelf de leiding te nemen en een eigen nederzetting te bouwen. Deze keer doen ze het niet op de traditionele manier door dicht bij elkaar te gaan staan en een kolonie te vormen zoals we vaak zien in documentaires van National Geographic. In plaats daarvan bouwen ze echte gebouwen die helpen om de hitte te verminderen. Hoe het verhaal verder verloopt, hangt af van de speler en de manier waarop ze bouwen. Als je het verhaal wilt voortzetten en de pinguïns een goede toekomst wilt bezorgen, is het aan jou om een zo comfortabel mogelijke thuis voor hen te bouwen.

Building green

In de tutorials leer je meteen hoe je een zo comfortabel mogelijk thuis voor de pinguïns kunt bouwen. Het belangrijkste is dat de pinguïns alleen maar hernieuwbare energie gebruiken, voornamelijk opgewekt door windturbines. Zonder deze turbines kom je niet ver. Naast groene energie is het ook essentieel om te zorgen dat je inwoners aan al hun basisbehoeften voldaan worden.

Dit betekent dat je hen moet voorzien van onderdak, voedsel, medicijnen, spirituele voorzieningen en onderwijs. Bijvoorbeeld, pinguïns leggen eieren om de populatie op peil te houden. Zodra de jongen uitkomen, moeten ze een eigen huisje hebben en naar school gaan om in de toekomst effectieve volwassen pinguïns te worden.

Om het geluk van je inwoners te vergroten, kun je koeltorens, eetkraampjes en verschillende vormen van entertainment bouwen in je dorpje. Want laten we eerlijk zijn, wie wordt er nu niet blij van een schaatsbaan? Hoe beter je bouwt, hoe meer badges je verdient, die op hun beurt weer betere voordelen bieden.

Een rasechte architect

Hoe krijg je al die gebouwen in je dorp? Nou, het antwoord is eigenlijk vrij eenvoudig. Onze ecologische vrienden halen namelijk veel afval uit de zee, dat ze vervolgens gebruiken om hun constructies te bouwen. Daarnaast krijg je verschillende uitdagingen die beloond worden met grondstoffen. Dit kunnen bijvoorbeeld uitdagingen zijn waarbij je binnen een bepaalde tijd een bepaald gebouw moet vrijspelen. Als je hierin slaagt, krijg je extra’s voor andere constructies. Als je dit goed bijhoudt, zul je gedurende het hele spel niets tekort komen.

Geen vrienden zonder een paar vijanden

Hoewel de pinguïns onderling geen ruzie maken, is een goed draaiend dorpje wel het middelpunt van de belangstelling voor bepaalde ongure types. Net zoals in het echt worden onze vrienden hier belaagd door orka’s en zeehonden. Gelukkig gebeurt dit op een iets humanere manier dan in het echt, maar het blijft irritant. Om de paar maanden komen de orka’s langs om je gebouwen langs het water, zoals visserijen en afvalverzamelaars, neer te halen. De zeehonden daarentegen komen constant en onverwachts je zuurverdiende visjes stelen. Af en toe plannen ze zelfs grootschalige aanvallen die een grote impact kunnen hebben op je voedselreserves.

Gelukkig kun je je wapenen tegen deze aanvallen door defensietorens te bouwen die speren, gemaakt van ijs, gooien op de vijand en ze verslaan. Als je er niet in slaagt hen te verslaan, druipen ze uiteindelijk wel af, maar keren ze sneller terug.

Technische aspecten

Voor je het spel opstart, krijg je drie tutorials die je wegwijs maken in de werking van het spel. Daarna ben je zogezegd vrij om te doen wat je wilt, maar de uitdagingen blijven zo regelmatig komen dat je eigenlijk continu bezig bent om ze te vervullen. Hierdoor krijg je het gevoel dat het spel constant je handje vasthoudt. Dit is eigenlijk de enige opmerking die ik over het spel kan maken. Alles speelt vlot en ziet er goed uit. Ook zijn de mechanieken interessant genoeg om je bezig te blijven houden. Het spel is niet heel groot, waardoor je niet veel nodig hebt om het soepel te laten draaien. Geen enkele crash of framedrop maakt van mij al een gelukkig man.

Turquoise Revival Games is zeker geen nieuwkomer in de wereld van citybuilding games, en dat merk je ook aan United Penguin Kingdom. Het spel is niet te moeilijk, waardoor je niet snel ontmoedigd raakt na een nederlaag, maar ook niet te simpel dat het saai wordt. De gameplay mechanics zorgen voor een gevarieerde speelervaring die je urenlang plezier kan geven. Soms kunnen de vele uitdagingen een beetje beperkend aanvoelen, maar dit is geen groot probleem, omdat je ze ook kunt uitstellen.

Het spel ziet er mooi uit en speelt soepel. Mijn grootste zorg is dat het ludieke thema van pinguïns sommige die-hard simspelers kan afschrikken. Het oogt inderdaad een beetje kinderachtig, maar dat maakt het spel zeker niet slecht. Ik zou het nog steeds aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een leuke citybuilding ervaring.

• Vlotte speelstijl
  • Goed uitgelegde tutorials
  • Geen te complexe mechanics