Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered

Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered
Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered

Er is 1 ding dat alle gamers kunnen bekoren in video games: absolute vernietiging en verderf! Enter: Red Faction Guerrilla. De game waar je van een paaltje tot een geheel gebouw met de grond kunt gelijk maken in enkele ogenblikken. Met een heel arsenaal aan wapens en een hamer sluit je je aan bij de Red Faction en stap je in een wereld van chaos en wraak.

2009 vs 2018

In 2009 kwam de originele Red Faction: Guerrilla op de markt. Met de toen hoge review scores kan je wel zeggen dat de game een succes was. Want wie wilt nu niet alles in zijn/haar pad kapot bombarderen? Juist ja, niemand. De game is uiteraard hetzelfde als toen maar de uitbreiding Demons of the Badlands is ook inbegrepen. Alsook een multiplayer modus met de standaard Team Deathmatch, Capture the Flag, … Maar jammer genoeg zijn de servers vrij tot zeer leeg dus kan het wel even duren voor je eindelijk een match kan spelen, laat staan met een volle server. En tot slot een Wrecking Crew modus waar je samen met je vrienden thuis om ter meeste vernietiging kan zaaien.

Nu is het belangrijkste van een remastered versie dat de graphics ook aangepast zijn naar de tijd van nu. Ze zijn uiteraard beter als toen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wat teleurgesteld was. De game in 2009 was grafisch zeker indrukwekkend met de middelen die ze toen hadden. Maar anno 2018 had ik nog net dat tikkeltje meer verwacht. Mars is nu niet de meest kleurrijke planeet maar ik smachtte naar meer. Desondanks mijn gezeur over het grafische aspect van de game is het ook wel de moeite waard om te vermelden dat de game vlotjes op 60 FPS draait!

The Red Faction

Voor diegene die in 2009 dit pareltje hebben gemist zal ik even samenvatten waar het verhaal nu juist over gaat. Alec Mason is een mijnwerker op de planeet Mars samen met zijn broer Dan Mason. De gebroeders Mason bevinden zich in het jaar 2125 en de Earth Defense Force (EDF) maakt het de mensen op Mars er niet gemakkelijker op. De grote leiders op aarde hebben de zeldzame materialen van Mars nodig en mijnwerkers daar worden als slaven behandelt. En daar is een bepaalde organisatie enorm tegen, de Red Faction! Dan Mason overhaalt zijn broer om zich aan te sluiten bij de Red Faction maar zijn woorden zijn nog niet koud en de EDF zit hen al op de hielen. Jammer genoeg overleeft Dan deze aanval niet en beslist Alec om zijn broer te wreken en de Red Faction te vervoegen.

Samen met je trouwe hamer en setje sticky bombs kan je verhaal beginnen. Het is de bedoeling dat je alle 6 de gebieden bevrijd van de EDF door gebouwen te vernielen en Red Faction missies te voltooien. Je kan je arsenaal van wapens enorm uitbreiden. Je hebt de standaard assault rifle en pistool maar ook de rocket launcher en rail gun. Hoe beter je wapen, hoe sneller een gebouw tegen de grond zal gaan. Je begint in het kleine gebied Parker om alles aan te leren hoe de Red Faction te werk gaat. Eens je deze hebt bevrijd van de EDF kan je naar de andere gebieden gaan en destructie zaaien!

Deze review en de score is vooral gebaseerd op het verschil tussen de Re-MARS-tered versie en de originele. Over het algemeen heb ik me zeker enorm geamuseerd met deze titel. Zelfs al heb je de titel vroeger al gespeeld is het zeker een aanrader om deze versie ook in huis te halen. Heb je hem nog niet gespeeld? Dan al helemaal!

Grafisch minder indrukwekkend dan ik had verwacht maar draait wel vlotjes op 60 FPS. Ergens blijf ik nog steeds een PS3 gevoel hebben als ik de game speel. Het leuke is natuurlijk dat de uitbreiding Demons of the Badlands inbegrepen zit, maar dat zijn we gewoon van remastered edities.

De multiplayer is een leuke extra maar onnodig, de servers zijn ook best leeg jammer genoeg. Maar dat kan opgelost worden door meer mensen dat het spel kopen uiteraard!

• Chaos en destructie
  • Nog steeds even leuk als vroeger