LEGO The Incredibles

LEGO The Incredibles
LEGO The Incredibles

Ben ik de enige die het woord ‘nostalgie’ door de woonkamer hoort galmen als iemand het over The Incredibles heeft? Zoniet, dan ben je hier aan het juiste adres en wil je waarschijnlijk weten wat die LEGO game van de superhelden familie nu juist te bieden heeft. Geen paniek, ik hou jullie niet langer in spanning!

Films en games

Voor diegene die het zich nog kunnen herinneren eindigde de film van 2004 met de opkomst van The Underminer. Hier pikt de game de draad ook terug op, net zoals in de tweede film die net verschenen is in de cinema. Voor wie de film nog niet gezien heeft, zoals mezelf, is de game best spoiler gevoelig dus het is aan te raden eerst The Incredibles 2 te zien alvorens je aan de game begint. Ik zal geen spoilers plaatsen in de review, dus lees gerust verder als je de film nog niet gezien hebt! Een game begint meestal bij het begin maar deze keer is dit niet het geval. Je speelt eerst door de tweede film en na deze uitgespeeld te hebben ga je terug naar de roots van The Incredibles en kan je de eerste film herbeleven, LEGO stijl! De game volgt de films niet voor de volle 100% maar dat zijn we ondertussen al gewoon van LEGO games en dat is naar mijn menig ook niet storend.

Incredibricks

Ik hoor je ergens al denken, ‘Weer een LEGO game, is dit niet weer meer van hetzelfde?’. Ergens kan ik je geen ongelijk geven maar toch slagen ze erin om elke keer weer iets nieuw te verzinnen. In dit geval maken we kennis met de Incredibricks! In de story mode moet je op bepaalde stukken enkele van deze Incredibricks bijeen zoeken om verder te geraken in het spel. Meestal kan je ze vinden in dezelfde ruimte door kleine puzzels op te lossen. Eerlijk gezegd zijn sommige puzzels best eentonig en herhalend, maar daar let je na een tijdje niet meer op. Eens je alle bricks hebt gevonden die je nodig hebt, bouw je samen met je familie iets spectaculairs uit (je kan het al raden) LEGO blokjes!

Nu heb je buiten de story mode ook nog de open wereld waar je kan doen wat je maar wilt. Ook hier kan je verschillende Incredibricks vinden en leuke dingen vrijspelen. Aangezien The Incredibles een film is van Pixar kan je zelfs andere bekende figuren ontgrendelen uit de Pixar wereld. Zo kan je met Dory van Finding Nemo in het water duiken om dingen te vinden die andere personages niet zouden kunnen bereiken.

It’s showtime!

Zoals ik eerder al zei heb je ook een open wereld in deze LEGO game. Om hier te geraken moet je tijdens de story mode via het menu de missie beëindigen. Beetje omslachtig als je het mij vraagt… Bij vorige LEGO games kwam je automatisch in de open wereld terecht na een story missie te doen. Dus beetje jammer dat ze dit hebben aangepast.

Wat kan je nu allemaal doen in de open wereld van The Incredibles? Awel, best veel! Waar je het meeste tijd zal insteken zijn de Crime Waves. Zo moet je bijvoorbeeld de schurk Bomb Voyage zien te stoppen in een bepaald deel van de stad door kleine missies te doen voor de bevolking van Municiberg. Dit kan je doen over de hele stad tot alles terug veilig is. Uiteraard wordt je na elke Crime Wave mooi beloond! Verder zou een LEGO game geen LEGO game zijn als je geen collectibles kan verzamelen. Gold Bricks, Red Bricks, Minikits, ze zijn allemaal weer van de partij!

Superhelden familie

Mr. Incredible, Elastigirl, Violet en Dash zijn uiteraard de sterren van de game en ook een familie die enorm aan elkaar hangt. En uiteraard de beste vriend van de familie, Frozone is ook niet te missen in de plaatje. Soms moet je als een familie samenwerken om sommige obstakels te overwinnen. Zo kan je met Violet een bolvormig schild maken en Dash kan erbij inspringen om de bol enorm snel te laten gaan om bepaalde machines te activeren. Mr. Incredible kan dan de familieleden naar plaatsen gooien waar je anders niet kan komen. Elastigirl kan ook zichzelf uitrekken en plaatsen bereiken waar de rest van de familie niet geraakt. Ook heeft elk personage zijn eigen super move om de vijanden wat sneller uit de weg te ruimen.

Buiten de bekende familie zijn er ook nog andere figuren waar je mee kan spelen doorheen de game. De meeste kan je vrijspelen door gewoon het verhaal uit te spelen maar je kan er ook nog een heleboel andere vrijspelen door LEGO zakjes te openen. Je hebt rode, zilveren en gouden zakjes die elk hun eigen prijs hebben. De gouden zijn uiteraard het meeste waard en de rode het minste. Met andere woorden, hoe meer je betaald, hoe beter het personage is dat je ontgrendelt.

LEGO The Incredibles is een beetje wat je van een LEGO game kan verwachten. De gekende humor, voertuigen zijn lastig te besturen, herhalende puzzels. Maar over het algemeen wel een LEGO game dat je moet gespeeld hebben als je een fan bent van The Incredibles. De meest memorabele momenten van de game waren dat wanneer je moet samenwerken als een hechte familie. Ook de open wereld heeft nog veel te bieden na dat je de game hebt uitgespeeld!

• LEGO humor
  • Samenwerken als een familie

• Lastige besturing voertuigen