In Sound Mind

In Sound Mind
In Sound Mind

Er wordt wel eens beweerd dat, van iedereen van de redactie, ik degene ben met de grootste verzameling aan onderbroeken. Dit zorgt er dan voor dat het gros aantal aan horrorgames die gereviewd worden mijn kant opkomen. En terwijl er ergens in mijn hoofd een stemmetje ligt te fluisteren dat dat niks voor mij is, dat ik een grote bangerik ben die de helft van zijn horrorcollectie zelfs niet heeft uitgespeeld, roept er een ander stemmetje toch net iets harder dat ik deze rush wel wil. Zeker tijdens de halloween-weken is deze stem zeer luid en ben ik veel te gemakkelijk over te halen. Dus hier zit ik weer achter mijn toetsenbord, te schrijven over een nieuwe horrorgame die ik gespeeld heb. Deze keer zijn we in de wereld van “In Sound Mind” geslopen. Heb ik mijn rush gekregen, of viel ik in slaap in de zetel?

It’s all in the mind

In de game “In Sound Mind” kruipen we in de huid van Desmond, een psycholoog die onderzoekt waarom vijf van zijn patiënten ineens wel heel vreemd gedrag vertonen. Dit gebeurt door het vinden van een cassetje van elk van hen. Dit cassetje brengt jou dan terug naar de sessies met Desmond en de patiënt. Hier beleef je wat er eigenlijk in hun hoofden omgaat. Kan iedereen nog volgen? Want we nemen het allemaal nog een stapje verder. Deze gebeurtenissen spelen zich namelijk af in het hoofd van Desmond, of de speler. Hierdoor kan alles er heel normaal uitzien, maar is niets wat het lijkt. Terwijl je in de cassetjes van de patiënten op zoek bent naar antwoorden word je constant lastig gevallen door hun kwelgeesten, die het je echt niet gemakkelijk maken. Maar zij zijn niet de enige met persoonlijke demonen, Desmond heeft ook een duistere kant die hem kwelt.

Psychologische Paranoia

Elk level in ‘In Sound Mind” is op een sublieme manier zowel angstaanjagend als intrigerend. Je wilt de gedachten van jouw patiënten niet betreden, want ze zien er echt eng uit, maar aan de andere kant ben je heel nieuwsgierig naar wat ze gedaan hebben. Voordat je je in hun gedachten kan verdiepen, moet je zoals eerder gezegd eerst op zoek gaan naar de cassetjes. Dit gebeurt in het main level, wat bestaat uit 3 verdiepingen van een appartement. Elke patiënt heeft daar zijn eigen kamer, maar om die te kunnen betreden moet je toch enkele puzzels oplossen. Deze kan je het beste vergelijken met die uit Resident Evil. Zo moet je voorwerp A zoeken om voorwerp B te laten werken. In dit geval zijn ze niet al te moeilijk, maar kunnen wel zorgen voor het nodige denkwerk. Zeker wanneer je door begint te krijgen dat bepaalde voorwerpen ook nog eens gebruikt kunnen worden om geheimen vrij te spelen. Dit soort puzzels vind je trouwens niet alleen in het appartement, maar eigenlijk doorheen heel het spel.

De puzzels zorgen er dus voor dat er veel heen en weer moet worden gelopen. Hierdoor komt de lay-out van elk level heel goed tot zijn recht. Zo heb je bijvoorbeeld een warenhuis waar je door de gangen loopt op weg naar een puzzel. Eenmaal dat deze is opgelost, kan je terug kan lopen naar die ene gesloten deur die nu geopend is. Maar wacht eens, heeft die paspop daar altijd gestaan? Je draait je terug om te zien of je wel de juiste gang in bent gelopen, je draait je nog is… Geen paspop meer te zien. “In Sound Mind” werkt niet zozeer met jumpscares, maar speelt veel liever op een psychologische manier met de speler, een beetje zoals in Layers of Fear. Je krijgt het gevoel dat je constant in de gaten wordt gehouden. Elk level voelt immens groot, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn. Wanneer je er uiteindelijk in slaagt om een level uit te spelen (lees cassetje), keer je terug naar het appartement. Maar deze keer met een wapen of voorwerp dat ervoor zorgt dat je verder op zoek kunt gaan naar de volgende cassetjes.

Technische aspecten

Het gehele spel gebeurt in First-Person. Dit zorgt voor die extra toets spanning, omdat je niet weet wat er zich achter je afspeelt. “In Sound Mind” geeft trouwens niets van uitleg over hoe je de puzzels moet oplossen. Alles ligt verstopt in briefjes en boeken die je moet lezen, of je moet gebruik maken van je gezond verstand. Dit zorgt voor een leuke ervaring, alleen gaf mij dit enorm veel problemen de eerste keer dat ik het spel speelde. Ik was namelijk op een bepaald punt gekomen dat ik doorheen mijn eerste cassetje was geraakt om daarna hulpeloos te zoeken naar het volgende, niet wetende dat je normaal een item meekrijgt van elk level en ik deze door een fout niet meer had. Uren heb verspild met zoeken naar een oplossing die er gewoon niet was. Nadat ik opnieuw was begonnen heb ik nergens meer last van gehad, maar het was wel even een grote domper.

Ik vertel nu over deze fout, die hopelijk al met een patch is opgelost terwijl ik dit schrijf, gewoon vanwege het feit dat ik toch met een streng oog moet beoordelen en ik progress breaking bugs niet door de vingers mag zien. Buiten dit voorvalletje heb ik eigenlijk niets slecht te zeggen. De graphics mogen dan niet het beste zijn van wat ik ooit heb gezien, of het spel mag op een paar gevalletjes een klein beetje wonky aanvoelen, maar alles werkt en alles vloeit goed in elkaar over, waardoor die graphics en wonky handelingen in het niets vallen.

“In Sound Mind” mag met zijn acht à tien uur speeltijd niet een heel groot spel zijn, maar het bevat alles wat het moet bevatten. Een goed verhaal, uitdagende puzzels, een gevoel van vrijheid en enorm veel geheimen om te ontdekken. We Create Stuff heeft met deze game de lat heel hoog gelegd voor hun volgende projecten, waar ik na het spelen van deze game zeker naar uitkijk.

• Goed Verhaal
  • Gevoel van vrijheid
  • Juiste hoeveelheid spanning