Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart
Ratchet & Clank: Rift Apart

Het iconische duo Ratchet & Clank draait al ettelijke jaren mee en na talloze avonturen maken ze nu ook hun intrede in de volgende console generatie. In 2016 kregen ze al een keertje een remake op de PS4, maar het is sinds 2013 geleden dat we een nieuw verhaal hebben gekregen. Benieuwd of de twee kameraden nog steeds even grote helden zijn of laten ze het deze keer afweten? Ik hou jullie niet langer in spanning.

Rift Apart

Zoals ik net zei is het sinds 2013 geleden dat Ratchet & Clank een nieuw verhaal hebben gekregen. Rift Apart is dan ook een rechtstreeks vervolg op de PS3-game, Into The Nexus. Heb je de reeks vroeger niet gespeeld? Niet getreurd, door enkel de remake op PS4 te spelen ben je in principe mee met het verhaal. Alhoewel de hardcore fans veel meer kleine herkenbare details zullen opmerken doorheen de levels. Zelf heb ik enkel de remake gespeeld en het verhaal was goed te volgen. Op zich spreekt het ook een jonger publiek aan en is het verhaal niet té ingewikkeld gemaakt. Nochtans spring je van de ene dimensie naar de andere en zou je verwachten dat het misschien snel verwarrend zou worden. Dat is dus niet het geval.

In het begin van het verhaal wordt er een groot feest gegeven ter ere van onze helden, je raadt het al, Ratchet & Clank. Maar daar komt Dr. Nefarious uiteraard weer een stokje voor steken, alsof hij zijn lesje nog niet geleerd heeft. Clank had als verrassing voor Ratchet de Demensionator hersteld, een toestel dat portalen opent naar andere dimensies, zodat hij op zoek kan gaan naar anderen van zijn soort, de Lombax. Aangezien Ratchet de enige overblijvende Lombax is. Deze Demensionator is Dr. Nefarious niet ontgaan en neemt hem maar al te graag over van Ratchet, met de nodige overtuigingskracht natuurlijk. Clank wilt dit proberen te voorkomen en vernietigt het kristal van de Demensionator waardoor het toestel volledig begint te flippen en verschillende dimensies begint te openen. Onze helden en Dr. Nefarious worden opgeslorpt in dezelfde dimensie en komen terecht in een wereld waar Nefarious keizer is en dus aan de macht staat. Dat kan alleen maar mislopen natuurlijk.

Rivet-ing Story

Als je goed hebt opgelet in de les ‘Dimensies voor Dummies’, dan weet je dat als er een andere versie van Dr. Nefarious in deze dimensie is, er ook wel een andere versie van Ratchet zal bestaan. Helemaal correct! Haar naam is Rivet en is een volledig speelbaar personage in de game. Iets later kom je ook nog Kit tegen, zij is de andere versie van Clank. Het is trouwens geen dimensie waar alle personages van geslacht zijn gewisseld. Ratchet & Clank krijgen vrouwelijke tegenpolen terwijl Captain Quark ook in deze dimensie mannelijk is. Doorheen de game wissel je constant af tussen Ratchet en Rivet, afhankelijk van welk level je kiest. Je kan dus niet kiezen met wie je wil spelen, maar er is wel een eerlijke verdeling tussen de twee. Terwijl je speelt merk je eigenlijk ook geen tot weinig verschil want ze spelen exact hetzelfde. Enkel in de cutscenes is er een overduidelijk verschil tussen de twee. Zelfs alle wapens en upgrades die je koopt vloeien over in beide Lombaxen. Lombaxes? Lombax’? Bon. Ook eigenlijk het enige minpuntje van de game. Ergens snap ik volledig waarom ze deze richting zijn uitgegaan aangezien Rivet eigenlijk Ratchet is maar dan in een andere dimensie, maar dat sluit natuurlijk wel de deuren naar zoveel andere coole gameplay opties. Dat gezegd zijnde is Rivet (en Kit) een heel diepgaand en interessant personage waar, volgens mij, nog veel potentieel inzit voor eventuele vervolgen op Rift Apart.

Controlled Chaos

Het zou uiteraard geen Rachet & Clank game zijn zonder veel ‘pew pew’, ‘bzz bzz’ of ‘bam bam’ en aan wapens is er al zeker geen tekort. Je kan gemakkelijk twee volledig wapen wielen volledig vol steken eer je aan het einde bent van het spel. En elk wapen speelt helemaal anders, zelfs de DualSense voelt anders aan bij elk schot. De meeste wapens hebben ook twee verschillende manieren van schieten afhankelijk van hoever je de trigger induwt. Elke trilling die je voelt is daarbij enorm indrukwekkend. Het is sinds de Astro’s Playroom game geleden dat de DualSense nog eens echt indruk op mij heeft gemaakt. Wat een geweldige technologie!

Voor wie Ratchet & Clank nog niet kent, het is een game die voornamelijk focust op third-person combat en dan voornamelijk met afstandswapens. Je wapen rooster is gigantisch! En hoe gekker, hoe beter. Zo kan je bijvoorbeeld met de Ricochet één kogel verschillende keren hetzelfde doel laten raken. Of een bom gooien waarin een paddenstoel zit die je helpt in een gevecht. Je kan het je zo gek niet bedenken. Je zal ook merken dat je in deze Ratchet & Clank game vaker van wapen gaat wisselen als anders. De wapens vloeien zo mooi over in elkaar dat je hun krachten kan bundelen. Zo kan je enkele Mr. Fungi oproepen, je vijanden in ijs veranderen en vervolgens een resem scheermesjes op hem loslaten. Kans is groot dat dat wel pijn gaat doen. Je kan elk wapen kopen met je zuurverdiende Bolts zoals in elke R&C game. Elk wapen kan je ook 5 keer levelen door het simpelweg te gebruiken. Als je wapen een level stijgt, kan je dit wapen ook nog eens upgraden door verschillende nodes te unlocken door een andere currency, Raritanium. Als je wapen level 5 heeft bereikt krijgt die ook een andere naam en een extra handige perk. Het is dus zeker aan te raden om zoveel wapens tot level 5 te krijgen voor maximum damage. Nog een extra nieuw snufje is de Rift Tether, hiermee kan je je zelf door Rifts trekken. Tijdens de combat zal je her en der kleine gele portalen zien, hier kan je jezelf naartoe trekken om op minder dan een seconde meteen aan de overkant van het gevecht te staan wat je een aanzienlijk voordeel kan geven.

Je scherm kan met momenten enorm druk zijn door het aantal vijanden en kogels dat over en weer vliegen. Maar dankzij de supersnelle SSD heb ik geen enkele framedrop of ook maar iets van vertraging gemerkt. Ook het opstarten van de game vanaf het start menu duurt letterlijk enkele seconden en je kan meteen spelen. Het shiften van de ene dimensie naar de andere en terug zonder een seconde vertraging is redelijk geschift als je het mij vraagt. En als kers op de taart ziet de game er waanzinnig scherp uit. Makkelijk de beste graphics die ik al gezien heb in een game als deze. Zelfs Spider-Man: Miles Morales was niet zo haarfijn als Ratchet & Clank: Rift Apart.

You’re not done yet!

Elke level (of planeet) heeft buiten de hoofdmissie ook een kleine zijmissie en enkele collectibles die je kan verzamelen. Dit kan je zowel tijdens de campaign of zelfs nadien als je eerst het verhaal op je gemak wilt volgen. Zo heb je een heleboel Golden Bolts die als soort cheat code fungeren. Naarmate hoeveel je er hebt verzameld, krijg je betere cheats die geen negatieve invloed hebben op de vooruitgang van je spel. Je hebt ook nog verschillende armor sets om vrij te spelen, die bestaan telkens uit drie stukken. Deze kan je meestal verdienen door verschillende events te doen, net zoals de Spy Bots. Ofwel zitten ze goed verstopt of anders moet je eerst een uitdaging voltooien.

Als laatste heb je ook nog een heel interessante New Game +, of de Challenge Mode. Hier kan je het verhaal opnieuw beleven met alle wapens en upgrades die je al gekocht hebt tijdens je eerste playthrough maar de moeilijkheidsgraad staat wel een pak straffer ingesteld. Vijanden zijn sneller, doen meer damage en hebben meer leven. Je kan van alle wapens ook een Omega versie kopen die je kan levelen tot level 10 en dus ook verder kan upgraden met Raritanium. Er zitten ook nog énorm dure wapens in de shop die enkel in de Challenger Mode beschikbaar zijn, maar dat laat ik je volledig zelf ontdekken.

Tijdens het verhaal krijg je ook nog te maken met enkele puzzel levels met Clank in de hoofdrol. Dit kan je vergelijken met een soort Lemmings concept. Je moet versies van jezelf tot aan de overkant krijgen door verschillende orbs te bemachtigen en die op plaatsen te steken waardoor ze hoger vliegen of zwaarder wegen. En je hebt ook nog kleine levels waarin je speelt met Glitch. Een klein spinrobotje dat Ratchet met zich meedraagt en in een computer kan stoppen om een virus op te sporen en te vernietigen. De bedoeling hier is om de grotere virussen uit te schakelen zodat ze geen kleine virussen op je kunnen afsturen. Ook hier zit zelfs een klein story element in verwerkt. Op elke planeet zitten ook enkel Pocket Dimensions verstopt, deze kan je openen met je Rift Tether en gaan verkennen. Meestal is dit een kleine platform challenge om dan één van de collectibles als beloning te krijgen.

Wat. Een. Game! Jaren hebben we moeten wachten op een vervolg van Into The Nexus en het is een volledig schot in de roos. Grafisch één van de beste games die ik al gezien heb en dat terwijl de combat soms zo druk is maar de PS5 geen kik geeft en geen frame laat vallen. Silky smooth! Het verhaal heeft de perfecte balans gevonden tussen de juiste dosis R&C humor en de nodige drama om het allemaal spannend genoeg te maken. Je moet ook niet per se alle vorige games gespeeld hebben om te kunnen volgen, de remake spelen is op zich voldoende! De DualSense haalt zijn troeven weer boven met de geweldige 3D rumble en de adaptive triggers die op elk wapen anders reageren. Als ik dan toch een minpuntje moet aanhalen vind ik het ergens een gemiste kans dat Ratchet en Rivet exact hetzelfde spelen. Ondanks dat ik verhaalsgewijs deze beslissing wel ergens kan begrijpen. Kortom, ben jij één van die weinige die een PS5 heeft kunnen bemachtigen, dan moet je deze gewoonweg spelen!

• Grafisch één van de mooiste games op de markt
  • Geweldig vlotte combat
  • De DualSense werkt hier op zijn best