Project Cars 3

Project Cars 3
Project Cars 3
Release Datum:Genre:, , Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

In 2015 kwam er plots een nieuwe naam opduiken binnen het virtuele racewereldje. Slightly Mad Studio’s bracht met behulp van een fanatieke community en achterban Project Cars op de markt. Een race game die het woordje simulatie hoog in het vaandel droeg en meteen de toon zette voor de ambities van Slightly Mad met deze game. Niet iedereen was meteen overtuigd maar toch was het potentieel aanwezig voor een top racegame. Met een stuur was het spel prima te beheersen maar met de controller een pak minder. De aandachtspunten werden ter harte genomen in Project Cars 2 en het spel speelde lekker weg. Inmiddels is Slightly Mad in handen van Codemasters terechtgekomen. Dit betekent meer budget en een game stal met heel wat goeie racegames op het palmares. Dit kan haast niet fout gaan… Of toch?

Project Drive Grid Horizon Club

Laat me maar meteen keihard met de deur in huis vallen! Project cars lijkt al z’n eerdere ambities om een zo goed mogelijke simulatie race game op de markt te brengen compleet te hebben meegegeven met het groot huisvuil. Zoals de titel verklapt lijkt het eerder de weg van Driveclub, Forza Horizon en Grid te zijn ingeslagen. Eigenlijk zou ik zelfs het woord Project uit m’n titel moeten halen want van de unieke identiteit van PC1 en PC2 blijft niets maar dan ook niets meer overeind. PC3 lijkt op een man met een midlifecrisis die hoopt er weer bij te horen door aan hippe, trendy verjonging te doen waarin alles flashy, snel moet zijn met verlies van eigen karakter.

Avatar in Shanghai

Al meteen van bij de aanvang van je carrière zal je merken wat ik bedoel. Je maakt eerst je eigen race piloot aan, maar sommige outfits hebben niets met racekledij te maken. Ook hier trekt het midlifecrisis verhaal zich door en plots staat er een piloot in belachelijke korte broek en hippe hoodie. Oké, toegegeven, je kan uiteraard wel nog kiezen voor een echte outfit die echt racen uitstraalt maar de verkeerde kruiden zijn inmiddels wel al over het gerecht gestrooid. Na wat snel te vergeten voice-overs en eerste autokeuze begin je jouw carrière in Shanghai. Waar de vorige Project Cars-titels nog van start knalden op echte circuits begin je nu in nachtelijke neon-verlichte straten die heel Need For Speed aanvoelen. Wat zei ik ook alweer over de verkeerde kruiding?

Positief intermezzo

Ik hoor het jullie al luidop afvragen… Wat? Is deze game nu echt zo erg? Even een positief berichtje tussendoor. De controls met controller zijn echt goed. Voor het eerst is Project Cars op en top te besturen zonder dat je daarvoor een duur racestuur dient aan te schaffen. Waarschijnlijk zit de arcade-feel er wel voor heel wat tussen, maar ook op de lastigere difficulty settings kan je nog steeds prima met je gamepad je vierwieler over het asfalt laten scheuren.

Helaas duren mooie liedjes in deze PC3 niet lang. Waar PC2, bij momenten, echt hele mooie beelden opleverde brengt PC3 ons enkel maar onafgewerkte, slecht presterende wazige troep. Framerate-problemen, screen tearing op de Xbox one X, onscherpe beeldkwaliteit zijn helaas schering en inslag. Dit zijn allemaal dingen die in een toekomstige update kunnen verholpen worden maar het voelt toch aan als een te snel uitgebrachte game. Er is dan wel een optie om te kiezen voor een beeldkwaliteitsmodus of prestatiemodus, maar ik merk echt werkelijk geen enkel verschil tussen beide keuzes.

Arcade dan maar…

Na mijn initiële grote teleurstelling in deze game opzij te hebben geschoven besloot ik dan maar om de game als arcaderacer te spelen. De carrière is heel toegankelijk. Tijdens races moet je ook proberen om enkele specifieke doelstellingen te behalen. De ideale racelijn is vervangen door drie indicators. De eerste geeft je brakepoint aan. De tweede de plaats waar je de apex indraait en als laatste het punt waar je de bocht uitkomt. Een goeie manier om circuits te verkennen zonder dat je volledig bij de hand genomen wordt. Aan circuits en auto’s overigens nog steeds geen gebrek in deze game. Er is voldoende keuze en veel van de circuits kent variaties. Ook aan wagens geen gebrek. Helaas ontbreekt het bij de bolides zelf ook aan afwerking. Zo is bv. het interieur van de wagens allesbehalve scherp.

Project Cars 3 speelt met controller het beste uit de inmiddels driedelige serie. Gelukkig maar want voor deze game je racestuur van stal halen is totale overkill. De serie die ooit startte als gepassioneerde simulator verliest z’n pole positie om halverwege over de finish te komen als slappe arcaderacer. Fans van dit soort pick-up and play arcaderacers kunnen met deze game best wel plezier beleven maar bij de echte simulatieliefhebber zal deze game nog een tijd lang op de maag blijven liggen. Wat de prestaties en het grafische plaatje betreft is het hopen op toekomstige updates die althans dat stukje van de game nog kunnen opblinken. Ik had echt wel wat verwacht van het nieuwe huwelijk tussen Slightly Mad en Codemasters maar voor nu is nog maar de vraag of een echtscheiding tussen de twee niet beter zou zijn en of relatietherapie überhaupt nog iets zal uithalen.

• Controllerbediening is prima
  • Aantal circuits en wagens

• Simulatie ruimt plaats voor karakterloze arcaderacer