Pokémon Unite

Pokémon Unite
Pokémon Unite

Heb je je ooit al eens afgevraagd wat er zou gebeuren als je League of Legends en Pokémon door elkaar zou mengen? Wel, Nintendo heeft daar een antwoord op genaamd Pokémon Unite. Een MOBA maar dan met Pokémon, dat klinkt best interessant! Zeker voor gamers die niet echt thuis zijn in het genre is Pokémon Unite de perfecte instap game. De game is volledig gratis, maar we konden het toch niet laten om hier toch een review over neer te pennen. Gaat Unite mee in de grote ‘free to play’ rommelbak of is het een uitschieter van formaat?

Welcome to Aeos Island!

Zoals met elke nieuwe Pokémon game worden we weer gedropt in een nieuwe regio. Deze keer worden we verwelkomt op het Aeos eiland. Genoemd naar een energie soort die enkel op dit eiland is te vinden en waar de sport is uitgevonden. De wedstrijden worden gespeeld door twee teams van 5 Pokémon waarbij de samenstelling van je team de sleutel is om de overwinning binnen te halen, wat een MOBA natuurlijk typeert. Je kan kiezen uit aanvallers zoals Pikachu en Cinderace, all-rounders zoals Charizard en Machamp, supports zoals Wigglytuf en Mr. Mime, speedsters zoals Gengar en Absol en verdedigers zoals Snorlax en Slowbro. Door een goede combinatie van deze rollen en uiteraard een beetje skill, heb je de match op voorhand al bijna gewonnen. Om de match effectief te winnen moeten er ook punten gescoord worden natuurlijk. Dit doe je door Aeos energie te verzamelen door wilde Pokémon te verslaan en deze te dumpen in één van de goal points op de map. Je kan ook de Aeos energie van de tegenstanders afsnoepen door hen te verslaan. Een wedstrijd duurt zo’n 10 minuten en wie op het einde de meeste punten heeft kunnen scoren is de winnaar, zo simpel is het.

Maar dat is uiteraard niet alles. Er gebeurt tijdens de wedstrijd van alles op de map dat het tij kan keren. Zo spawnen er op de map speciale Pokémon die je kan verslaan om zo je hele team een buff te geven, beetje vergelijkbaar met de Dragons in League of Legends. En één keer per match spawned de legendarische Pokémon Zapdos die je team helemaal de bovenhand kan geven als je hem kan verslaan. Zapdos kan je dan weer vergelijken met de Baron uit League of Legends. Je kan trouwens maar een bepaald aantal punten per goal point scoren want dan verdwijnt deze. Dit speelt ook in je voordeel want deze punten kunnen door de tegenstander gebruikt worden om zichzelf te healen tijdens een gevecht. Hoe meer tegenstanders en wilde Pokémon je kan verslaan, hoe meer XP je verdient. Zo worden je aanvallen sterker en leer je zelfs nieuwe aanvallen zoals je Ultimate. Je Pokémon begint ook altijd op zijn eerste fase en naarmate je stijgt in level evolueer je ook. Als je dus Machamp kiest zal je eerst met Machop beginnen, evolueren naar Machoke en uiteindelijk naar Machamp.

Gotta Customize ‘m all!

Om meteen met de deur in huis te vallen: ja, Pokémon Unite heeft microtransacties. Maar dat is natuurlijk te verwachten in een gratis spel. Het voornaamste dat je kan kopen zijn uiteraard de Pokémon zelf. Je hebt ook een free to play rotatie zodat je alle Pokémon wel eens kan uitproberen en diegene kan kopen waar je graag mee speelt. En dan heb je ook nog de cosmetische kant in de vorm van skins voor je Pokémon en outfits voor jezelf als trainer. Maar hier komt de verwarring. Er zijn vijf verschillende currencies waar je rekening mee moet houden. De eerste zijn de Aeos coins die je gemakkelijk kan verdienen door wedstrijden te spelen, hiermee kan je nieuwe Pokémon aankopen. Dan heb je de Aeos Gems die je kan aankopen met écht geld waarmee je skins en outfits en ook Pokémon kan aankopen. Vervolgens heb je Aeos Tickets en Fashion Tickets die beide op een andere manier zijn te verkrijgen, maar waar je wel hetzelfde mee kan kopen. Als laatste heb je de Holowear Tickets die je kan gebruiken voor nieuwe skins voor je Pokémon aan te schaffen. Dat kan naar mijn mening gemakkelijk terug geschroefd worden naar twee eenheden zoals de Aeos Coins en Gems. De rest lijkt me redelijk overbodig en verwarrend, zeker voor het jongere publiek.

Net zoals bij de meeste MOBA’s komen er ook om de zoveel tijd nieuwe Champions of in dit geval nieuwe Pokémon uit, zo kunnen we momenteel al uitkijken wanneer Blastoise en Gardevoir de rooster aanvullen. Met bijhorende skins natuurlijk. Gaandeweg gaat er ook steeds meer content worden toegevoegd zoals nieuwe modi of maps om maar een voorbeeld op te noemen. En de game komt heel binnenkort ook naar de mobiele platformen Android en iOS. Hopelijk speelt deze versie even vlot als op de Nintendo Switch want de control mapping op een mobiel toestel is altijd uitdagender dan op een console. Een MOBA op een console is dan ook weer redelijk uitzonderlijk dus kudos voor het team om de game zo vlot op console te laten draaien.

Pokémon Unite is de MOBA game die niemand zag aankomen en misschien wel de MOBA game waar we onbewust al jaren op wachten. De game speelt best vlotjes op de Switch en is ook niet te complex gemaakt zodat het voor alle leeftijden interessant blijft. Heb je nog nooit eerder een MOBA gespeeld dan is Pokémon Unite de perfecte instap game om het genre te leren kennen. League of Legends kan bijvoorbeeld enorm overweldigend zijn met het 100+ Champs in zijn aanbod en met zoveel verschillende items die je kan kopen per build. Hier blijft het simpel, je kiest een rol die je wil spelen, je verslaat wilde Pokémon en tegenstanders om energie te verzamelen en je scoort. Alleen moet je oppassen met de microtransacties want deze kunnen enorm verwarrend zijn. Het lijkt me moeilijk om je portefeuille dicht te houden voor deze game, maar ik zou me beperken tot de Aeos Gems en Coins. Daar kan je eigenlijk alles mee kopen wat je wilt. Ik ben alleszins enorm benieuwd welke nieuwe content we nog mogen verwachten binnenkort, maar ik heb alleszins zin in meer!

• De MOBA formule werkt met Pokémon
  • Niet té complex zodat het toegangkelijk is
  • Speelt vlotjes op de Switch