Pokémon Sword & Shield DLC: The Crown Tundra

Het leek wel een eeuwigheid, maar het tweede deel van de season pass voor Pokémon Sword en Pokémon Shield is gearriveerd. Na het vermakelijke eerste deel, Isle of Armor, keek ik al met veel ongeduld uit naar het tweede deel. Maar was het het wachten waard? Kom samen met mijn trouwe Pokémon dit nieuwe avontuur ontdekken!

I’m going on an adventure!

Heb je de DLC aangekocht en je Pokémon spel bijgewerkt naar de laatste versie? Goed zo, dan krijg je bij het opstarten een Crown Pass waarmee je naar de Crown Tundra kan afzakken. Haast je naar Wedgehurst station en voor je het weet sta je de nieuwe sneeuwvlakten te bewonderen. Al snel zal je kennis maken met Peony en Nia, twee van de nieuwe personages die je gedurende dit avontuur wel vaker zal zien. Het zal ook vrij snel duidelijk worden dat, in tegenstelling tot het vorige deel waar trainer battles centraal stonden, hier de nadruk ligt op avontuur en mysteries. Peony wil namelijk samen met Nia enkele lokale legenden uitvogelen die te maken hebben met bepaalde legendarische Pokémon. Nia ziet dat echter niet zitten en zorgt er voor dat jij haar plaats in neemt om op avontuur te gaan. Natuurlijk kan je die kans niet laten schieten en krijg je enkele hints om je jacht op deze geweldige beesten te starten.

In deze nieuwe omgeving komen trouwens weer een heleboel oude bekende Pokémon terug om toe te voegen aan je verzameling. Zo zal je Magmar of Electabuzz (afhankelijk van de versie van het spel) kunnen vangen. Of wat dacht je van Dratini, Nidoking en Nidoqueen? Er zitten toch weer een redelijk aantal terugkerende Pokémon in, naast 5 totaal nieuwe legendarische Pokémon. Daarnaast zitten er ook Galarian vormen van de originele drie legendarische vogels in dit spel. Thja, je weet wat ze zeggen… Gotta catch ’em all!

They came from the ultra beyond!

Wanneer je de drie legendes ontrafeld hebt en alle legendarische Pokémon weet te vangen zit je avontuur er zeker nog niet op. Er is een speciale locatie in dit gebied waar Dynamax Pokémon zich in grote aantallen schuilhouden. Deze Dynamax Lair is een grot waar je door een reeks van Dynamax gevechten heen moet geraken om ten slotte het op te nemen tegen een legendarische Pokémon. Ik was zo verbaasd om te zien dat zowat elke legendarische Pokémon die bestaat hier te vinden is. Er is wel een kleine catch, en dat is dat je deze uitdaging niet kan ondernemen met je eigen Pokémon. Je leent een Pokémon waarmee je door de gevechten heen gaat, en je moet zien te overleven zonder dat je Pokémon hersteld wordt tussen de gevechten. Gelukkig kan je bepaalde wegen opgaan waardoor je je geleende Pokémon kan wisselen, bessen kan vinden die je Pokémon genezen en meer. Zoals je waarschijnlijk gewoon bent van de andere Dynamax gevechten, weet je dat je deze met 4 spelers aangaat. Hiervoor kan je met computergestuurde personages in zee gaan of via de online functionaliteit met wat meer bekwame trainers je kans wagen. Zelf heb ik vooral mijn vertrouwen bij de NPC’s gelegd, en ik heb de meeste uitdagingen gehaald én dus een hele hoop legendarische Pokémon aan mijn collectie kunnen toevoegen.

A small step for Pokémon, a giant leap for your Pokédex

Ben je de Dynamax Lair even beu? Niet getreurd, want er is nog meer te doen. Herinner je professor Sonia nog? Ook zij is afgezakt naar de Crown Tundra op zoek naar legendarische Pokémon, en ze heeft sporen van Pokémon ontdekt die ze niet onmiddellijk kan plaatsen. Nu is het aan jou om het gebied te onderzoeken en meer van deze sporen te vinden. Heb je er genoeg gevonden, dan kan professor Sonia deze analyseren en je zeggen welke Pokémon ze achterliet en waar deze te vangen is. Welke dit zijn, ga ik je zelf laten ontdekken.

Heb je even helemaal genoeg van deze nieuwe omgeving? Wil je nog eens je talenten aan de wereld laten zien? Dan kan je de gym leaders nog eens uitdagen in de Galarian Star Tournament. Dit doe je niet zomaar, want de opzet van dit tournament is net iets anders dan de gewone Pokémon League. Hier is het de bedoeling dat je een gym leader uitkiest als partner en zij aan zij gaat vechten in dubbele gevechten! Het is misschien maar iets klein, maar ik vond het wel een leuke extra uitdaging.

Hoewel het ons wat extra geld, en wat maanden wachten, heeft gekost hebben we nu eindelijk de post-game content waar we zo naar hebben verlangd. Nog niet alle Pokémon zijn beschikbaar in het spel, maar met dit tweede deel er bij wordt de Pokédex toch weer wat completer. Ik was vooral aangenaam verrast om al die legendarische Pokémon terug te zien in het spel! Verder was ik ook wel te vinden voor de aanpak die ze hier hebben gekozen, namelijk het avontuur op de eerste plaats te zetten. Er zijn dan misschien geen trainers te vinden in de Crown Tundra om het tegen op te nemen, maar de mysteries en het zoeken naar de legendarische Pokémon vond ik veel interessanter dan wat trainers plat te walsen met mijn super sterk team. Stiekem hoop ik nu dat er nog wat DLC zit aan te komen, maar ik vrees er voor. Voorlopig kan ik mij in ieder geval nog wel bezig houden met de Dynamax Lair. Ik heb nog heel wat legendarische Pokémon te vangen.

Leuk weetje trouwens, mocht je de game en season pass nog niet hebben: binnenkort verschijnt er een versie waar het spel én de DLC samen op de cartridge gebundeld zijn!