Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl

Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Op momenten zoals deze voel ik me toch even oud. Blijkbaar zijn de originele Pokémon Diamond & Pearl ondertussen 15 jaar oud, terwijl ik me nog wel kan herinneren dat ik, samen met mijn zus, voor de zoveelste keer op avontuur trok om alle Pokémon te vangen, de wereld te redden van één of andere vage organisatie en de beste trainer ooit te worden. Het is dan ook met veel plezier, en nostalgie, dat ik terugkeer naar de Sinnoh regio en de vierde generatie Pokémon games met Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl.

A blast from the past

Zoals in elke Pokémon game vertrek jij, als jonge knaap of dame, op avontuur om alle Pokémon in de wereld te ontdekken en te vangen. Ditmaal was de opzet een klein beetje anders. Om toch wat variatie te geven aan het verhaal waar jij en je rivaal van de lokale Pokémon professor jullie starter Pokémon kregen en van daaruit op avontuur gaan. Ons verhaal begint met een nieuwsuitzending waar verteld wordt over een mysterieuze rode Gyarados die, toevallig, gespot is in het meer achter je dorpje. Samen met je rivaal gaan jullie uiteraard op onderzoek uit om deze Pokémon ook in levenden lijve te zien. Wanneer je aankomt, tref je de lokale Pokémon professor Rowan en diens assistente Dawn aan die net vertrekken. Ze vergeten echter hun koffertje, en op het moment dat jullie deze willen gaan inspecteren worden jullie aangevallen door enkele wilde Pokémon. Alsof het lot er mee gemoeid is, zitten er drie Pokémon ballen in de koffer en kiezen jij en je rivaal er ieder één uit om de wilde Pokémon te bevechten.

De professor en zijn assistente komen net na het gevecht terug voor hun koffer en zien dat jullie al onmiddellijk een sterke band hebben opgebouwd met jullie nieuwe partners. Professor Rowan geeft je de Pokémon en een Pokédex om je zo op avontuur te sturen om de Pokédex te vullen. Net zoals in voorgaande games zal je ook weer 8 gyms en de Elite Four mogen overwinnen alvorens je jezelf de titel van Pokémon Champion mag opspelden. Ondertussen loop je hier en daar Team Galactic ook tegen het lijf die hun eigen snode plannen hebben die draaien rond de legendarische Pokémon van deze game, Palkia en Dialga. Hoe dat allemaal uitdraait laat ik je zelf opnieuw, of net voor de eerste keer, ontdekken. Het verhaal zelf is dus onveranderd gebleven, wat zeker niet erg is. Spijtig is wel dat de extra’s die Pokémon Platinum, de derde game in deze vierde generatie, introduceerde niet aanwezig zijn in deze game en er wel wat verhaal en content mist. Op zich geen probleem, want er is sowieso wel heel wat te doen en te beleven in Shining Pearl & Brilliant Diamond.

De originele soundtrack hebben ze ook behouden, maar wel een update gegeven waardoor deze nog een stuk mooier klinkt dan hij al deed. Verder kregen ook de visuals een upgrade, eentje die niet voor iedereen onmiddellijk weggelegd zal zijn. Zelf kan ik de chibi stijl wel smaken, al moest ik er in het begin ook even aan wennen. Voor velen zal het aanvoelen als een grote stap achteruit na games zoals Pokémon Sword & Shield of zelfs de iets oudere Sun & Moon games. Je moet het echter vanuit het juiste perspectief bekijken, want het doel was om zo trouw mogelijk aan de originele Diamond & Pearl te blijven en daar zijn ze wel vrij goed in geslaagd. In gevechten zelf zien de Pokémon en trainers er dan wel weer een stuk beter uit, wat gelijkend aan hetgeen we ook in Sword & Shield al zagen.

Taking notes

Naast het audio-visuele aspect hebben ze natuurlijk ook wel wat andere quality-of-life verbeteringen in de game gestoken, waarvan de meeste uit de recentere games komen. Zo zit er ook hier weer een EXP share systeem in waardoor het gemakkelijker is om je team steeds competitief genoeg te houden zonder al te veel te moeten grinden. Helaas kan je in deze game er niet voor kiezen om die functie uit te schakelen, waardoor je wel snel té sterk kan worden en de uitdaging er snel vanaf kan zijn. Een andere verbetering waar ik altijd blij van word, is dat ook hier je weer Hidden Moves zoals Cut, Surf of Fly kan gebruiken zonder dat een van je Pokémon uit je huidige team de move moet kennen. Vroeger moest je dan een Pokémon meesleuren die vaak enkel diende om al deze moves te kennen zodat je de wereld zonder zorgen kan verkennen. Nu kan je gewoon, vanuit een applicatie op je Pokétch smartwatch, al deze moves snel gebruiken en zal een wilde Pokémon zoals Bidoof je komen helpen om bijvoorbeeld een boom te kappen die je weg versperd.

Verder is het ook mogelijk om aan je Pokémon boxen te geraken zonder steeds terug te moeten gaan naar het dichtstbijzijnde Pokémon Center. Of wat dacht je er van om je favoriete Pokémon achter je aan te laten lopen, en niet enkel in de daarvoor voorziende Amity Square? Hoe leuk dat ook klinkt, de uitwerking is wel iets minder goed gedaan aangezien je Pokémon hun snelheid bepaald is door hun gevechtssnelheid. Een trage Pokémon zal je dus met moeite kunnen volgen en heel vaak terug plots verschijnen aan je zijde.

The Grand Underground

De game biedt heel wat content zoals het uitgebreid verhaal, naast het verzamelen van de 8 gym badges, alle Pokémon die je onderweg tegenkomt en de Pokémon Contests waar je Pokémon kan meedoen aan een ander soort van wedstrijden. Toch staken ze er destijds een leuke extra in, in de vorm van de “Underground”. Dit was een doolhof waar je alleen of samen met andere spelers online kon spelen om voorwerpen en fossielen te zoeken in de muren. Je kon ook je geheime basis opzetten, waarin decoraties geplaatst konden worden, of die van andere spelers gaan zoeken. Een leuk tijdverdrijf, maar niet de meest interessante toevoeging destijds waardoor ik het zelf een beetje links heb laten liggen.

Totdat ik in deze games de vernieuwde Grand Underground kon betreden. Je hebt dezelfde mogelijkheden uit de originele underground, maar ditmaal kan je ook verschillende kamers ontdekken waar Pokémon zitten, vaak ook die je nergens anders in het spel kan tegenkomen. In tegenstelling tot in de main game zie je de wilde Pokémon hier ook effectief rondlopen en zijn er dus geen onzichtbare random encounters. Welke Pokémon in de kamers zitten, dat blijft uiteraard wel random. Dit aspect deed me heel hard denken aan de Wild Area uit Sword & Shield en ik heb hier, net zoals in die games, heel wat uren rondgedwaald op zoek naar de verschillende kamers en de Pokémon die daar te vangen waren.

Pokémon Shining Pearl & Brillant Diamond zijn twee klassiekers die in een nieuw jasje gestoken werden. Dit is niets nieuws in de Pokémon serie en werd al eerder gedaan, maar het blijft altijd een leuke terugkeer naar oudere generaties, al zeker door de vele quality-of-life verbeteringen die werden doorgevoerd. Spijtig genoeg ontbreekt de content die we in Pokémon Platinum destijds zagen, maar desondanks deze afwezigheid is er nog steeds meer dan genoeg om te doen en ontdekken in deze games.

Dat de visuele stijl niet voor iedereen weggelegd is was al te merken aan de verschillende comments die op het internet rondvlogen na de initiële trailer. Toch moet ik zeggen dat het er leuk uitziet en een bepaalde charme heeft. Eentje waar je mogelijks even aan moet wennen, maar waar je na een tijd perfect over zal kunnen kijken als het je in eerste instantie niet ligt. Het grote pluspunt van deze games is het interessante verhaal dat vooral het voortouw neemt en de repetitie van het spelen van gym tot gym regelmatig doorbreekt. Dat en uiteraard ook gewoon het gekende Pokémon concept dat al jaar en dag sterk overeind blijft staan, dit voor zowel de oudere generatie als nieuwere generatie gamers.

• Leuke graphics en schattige chibi stijl
  • Quality-of-life aanpassingen
  • Vernieuwde Grand Underground