Bij Pirate patrol denk ik aan een woeste zee met mooie stranden, rum een mooi schip, de Caraïben. Of anderzijds een leuke ruimte vaart waar je achter piraten aangaat, aan boord gaat en ze aanvalt en directe gevechten hebt. Mooie kunst in het spel tezamen met epische muziek. Niks is minder waar. Ik leg je uit in deze early access van Pirate patrol.
Alpha?!
Het begint al leuk wanneer je het spel opstart en gebombardeerd wordt, niet door vijanden, maar door tekst. Muren van tekst. Die je het verhaal achter het spel uitleggen. Cliché na cliché komt voorbij. Spijtig in een verhaal dat origineel zou moeten zijn. Ook de kunst op dit vlak ruikt naar AI, en dat boezemt me al niet het vertrouwen in. De muziek loopt rustig voorbij, terwijl je met een slideshow het verhaal wordt uitgelegd. Prent na prent met tekst eronder. Geen mooi zicht. Ik bijt door. Het is maar een alpha.
Help?
Omdat er geen tutorial is, deze komt pas later volgens de roadmap naar volledige release, hebben ze wel een handige helpsectie. Nu: waar vind je die, zou je denken? Op het thuis scherm van het spel? Op zijn minst netjes aangegeven? Dat zou te makkelijk zijn. Deze vind je bij de settings, rechtsboven in en hoekje geduwd. Dan zou je toch denken dat deze goed doordacht geschreven zijn en uitleggen hoe het spel in zijn gehele werkt? Screenshots en tekst voor de “how to play” en muren van tekst in een font dat nergens anders terugkomt dan daar en voor mij totaal onleesbaar is zonder hoofdpijn te krijgen. Ook zijn geen enkel font opnieuw gebruikt en ontbreekt het hele spel aan een huisstijl. Het komt nogal amateuristisch over.
Smart Pause?
Het slim pauzeren dat het spel zo aanprijst, is niks meer dan irritant. Wanneer je over iets interessants op de map gaat, dan pauzeert het spel. Stel je moet met je schip ergens naartoe (dat niet met een laadscherm gebeurt, maar je moet wachten tot het er is, en dat kan lang duren) en je bent zoals ik, nogal van het ongeduldige type en je wilt wat lezen of iets dergelijks, dan hoop ik dat je geduld genoeg hebt om het spel iedere keer terug uit die pauze te halen. Daarom hadden ze deze functie beter niet toegevoegd en gewoon ons zelf laten kiezen wanneer we willen pauzeren of niet. Het is een onnodige functie.
Keuzes?
In het begin voor je op missie vertrekt, moet je keuzes maken tussen piloten, fighters en officieren. Spelen deze een enkele rol? Enkel de fighters spelen een rol, maar enkel omdat je hen het veld in moet sturen. Al de andere hebben geen voelbaar verschil en zouden momenteel zelfs niet in het spel kunnen zitten. Waarom je ze selecteert of welke rol ze gaan spelen en waar je op moet letten wordt nooit uitgelegd, dus je kiest maar wat om het spel te starten. Des te sneller ben je weg, des te sneller zit je in het spel en heb je plezier (denk je).
Eerste missie
Na het kiezen van je crew, word je direct in een eerste missie geworpen. Er wordt je nooit uitgelegd hoe en wat. Er wordt je nooit uitgelegd wat je moet doen, dus als je de helpsectie die verstopt zit niet hebt gevonden, dan veel geluk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vast kwam te zitten in de eerste missie en op geen enkele manier eruit kwam. Ik heb meermaals geprobeerd, maar doordat er niks van uitleg gegeven wordt is het nogal moeilijk verder komen. Het voelt ook niet intuïtief aan, dus nergens kan je uit opmaken hoe je verder moet, wat je moet doen, waar je op moet klikken.
Conclusie:
Moest ik een spel maken, zou ik eerst zorgen dat elke speler mee is met wat ze moeten doen, zorgen dat alle systemen goed zitten en dat iedereen mee is met het verhaal en dat ze op zijn minst door de eerste missie raken, zelfs in een alpha, die je aanbied in early access. Recent heb ik een aantal early access games gespeeld die veel verder stonden, niet gebruik maakten van AI art en waar er wel tutorials inzaten die je op zijn minst vertelden wat te doen. Deze ontwikkelaars moeten leren kijken vanuit het perspectief van hun spelers, niet vanuit zichzelf. Het is is niet omdat zij perfect mee zijn met het concept en hoe het speelt, dat een speler dat ook intuïtief oppikt. Het spel heeft nog een hele weg af te leggen tot het een 1.0 status gaat krijgen en volledig verkrijgbaar is, maar er is nog veel werk aan de winkel.