Pikmin 3 Deluxe

Pikmin 3 Deluxe
Pikmin 3 Deluxe
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Als je destijds bij de minderheid hoorde die de Gamecube boven de Playstation 2 of Xbox verkoos, is de kans groot dat je toen ook in aanraking kwam met Pikmin. Deze gamereeks telt momenteel slechts 3 spellen en een spin-off, maar heeft toch zeker een groot aantal fans weten te verzamelen. Ondergetekend is daar zo eentje van, al sinds de eerst game in 2002. Enkele jaren later volgde Pikmin 2 en toen was het heel wat jaren stil rond de reeks. Plots verscheen de eerste Pikmin opnieuw voor de Wii in de “New Play Control” reeks waar enkele Gamecube games opnieuw werden uitgebracht met motion controls deze keer. Blijkbaar heeft dit toch een goede verkoop opgeleverd voor Nintendo want na nog wat jaren geduld verscheen dan eindelijk Pikmin 3 op de Wii U. Helaas deed de Wii U het niet zo goed in vele huishoudens en vrees ik dat veel mensen deze topper dus gemist hebben. Gelukkig is er een herkansing op de Switch, maar is Pikmin 3 nog steeds zo goed als voorheen en brengt het voor de fans nog wat nieuws op tafel? Laten we het spel eens snel onder de loep nemen hiervoor!

Fruits of labor

Geen paniek als je de eerste 2 Pikmin games nog niet gespeeld hebt, je kan het verhaal van deze derde game perfect volgen. In de vorige games volgden we kapitein Olimar en, in de tweede game, zijn kompaan Louie op hun avonturen. Deze keer volgen we echter een nieuw trio op hun avonturen. Ons verhaal begint wanneer Alph, Brittany en Charlie er op uit gestuurd zijn om voedsel te zoeken zodat hun planeet, Koppaite, niet ten onder gaat aan hongersnood. Een verkenningsschip heeft een planeet ontdekt waar er een hoop teelbaar voedsel te vinden is en waar ze dus zaadjes en informatie moeten gaan verzamelen. Wanneer ze bijna op hun bestemming zijn hapert er iets aan het schip en maken ze een noodlanding waarbij het drietal opgesplitst raakt. Al snel ontdekt Alph de mysterieuze en nieuwsgierige roodkleurige Pikmin die hem helpen met het ruimteschip gebruiksklaar te maken. In de komende dagen vindt hij Brittany en Charlie ook terug, net als nog Pikmin in andere kleuren, en kunnen ze verder gaan met hun missie om voedsel te vinden. Daarbovenop hebben ze nog een extra missie, en dat is de verloren “Cosmic Drive Key” terugvinden om met hun schip de ruimtesprong naar huis te kunnen maken.

De Pikmin games spelen zich af vanuit een isometrisch perspectief, iets wat zeer kenmerkend is voor real-time strategy spellen. Eigenlijk is dat ook wel wat Pikmin is, hoewel het meer als een instap-versie aanvoelt omdat er heel wat minder micro-management bij komt kijken dan bij de meeste RTS games. Net zoals bij andere spellen uit het genre ga je hier je “leger” moeten uitbouwen en resources moeten verzamelen. Je werktroepen bestaan dus uit verschillende kleuren Pikmin, elk met hun eigen unieke vaardigheden. Zo is de rode Pikmin resistent voor vuur en is hij vrij sterk als aanvaller maar kan hij niet zwemmen of tegen elektriciteit. De blauwe Pikmin kan dan weer wel zwemmen maar vuur en elektriciteit zijn ook weet niet aan hun besteed. Als laatste, van de basis Pikmin, zijn er nog de gele Pikmin die wel tegen elektriciteit kunnen en als bonus veel hoger gegooid kunnen worden. Jazeker, je kan Pikmin die je volgen naar hoger gelegen gebieden gooien of gewoonweg richting vijanden en fruit gooien.

Waarom dit nuttig is, leg ik je zo meteen wel even uit. Zullen we eerst nog snel de nieuwe Pikmin van de derde game voorstellen. Zo zijn er nog de donkere steen Pikmin, die met hun harde huid perfecte projectielen zijn om vijanden mee te bekogelen en door bepaalde pantsers te breken, en de roze vliegende Pikmin die vooral hun nut bewijzen door vliegende vijanden het hoofd te bieden en over water en andere gevaarlijke obstakels kunnen vliegen. Voor degene die denken twee soorten Pikmin, de witte giftige en paarse krachtpatsers, te missen uit Pikmin 2: deze zijn in de mission en battle modi te vinden.

Pick your battles wisely

Dat Pikmin wat puzzel elementen heeft is dan ook niet verwonderlijk met deze kleurrijke en gevarieerde cast aan Pikmin. Je kan ten alle tijden maximum 100 Pikmin in het veld hebben, al de rest zit veilig opgeborgen in een kleine UFO die je ruimteschip steeds volgt. Het leuke aan 3 kapiteins te hebben, is dat je kan kiezen om in groep met alle Pikmin samen op verkenning te gaan, of je op te splitsen in groepen en dankzij de handige “Go here” functie een kapitein op pad te sturen met een deel Pikmin terwijl jij de een andere kant op gaat. Wel opletten, de kapitein gaat regelrecht naar het aangewezen punt en zal geen vijanden zelf aanvallen of voorwerpen oprapen. Eenmaal aangekomen zal hij je laten weten dat hij er is en verder niets meer doen. Dit zorgt er voor dat je op voorhand altijd goed op de kaart moet kijken waar er vijanden zijn en hoe je een route uitstippelt alvorens de kapitein met zijn Pikmin te laten vertrekken.

Het opsplitsen in groepjes is vaak nodig, want elke dag speelt zich af met een tijdslimiet. Speel je op de normale moeilijkheidsgraad, dan heb je ongeveer 18 minuten vooraleer je dag er op zit en je moet terugkeren naar je ruimteschip. Wat hier belangrijk is, is dat je alle Pikmin ofwel in de buurt van je schepen moet hebben of in de buurt van een van de kapiteins. Pikmin die verdwaald zijn zullen opgegeten worden door de plaatselijke fauna. De wereld is opgedeeld in vijf gebieden, die je mondjesmaat vrijspeelt, met elk een aantal missies om te voltooien om verder te geraken. Is het je niet gelukt op de huidige dag, dan kan je steeds de volgende dag opnieuw proberen. Dit is echter niet ongelimiteerd, want je kapiteins krijgen na een zware werkdag ook honger. Door fruit te verzamelen krijg je sap om je kapiteins te voorzien van voldoende voedsel en zo je tijdslimiet te verhogen. Er zit genoeg fruit in het spel om niet snel een Game Over te zien te krijgen. Gebeurt dit toch, dan kan je nog steeds er voor kiezen om de voorgaande dag opnieuw te gaan doen waardoor je slecht geplande dagen beter kan doen verlopen.

Dus je kapiteins opsplitsen en zo op een efficiënte manier de gebieden uitkammen is al een eerste uitdaging voor je tactisch inzicht. Daarnaast spelen de kleuren van je Pikmin hier ook een rol, want je zal bepaalde plaatsen enkel kunnen bereiken met specifieke Pikmin. De plaatselijke fauna zorgt er ook voor dat bepaalde Pikmin ook een groter voordeel kunnen zijn als je hun meeneemt. Zoals ik net al zei kan je Pikmin die je volgen dus gooien, zo kan je vanop afstand ze op een grotere vijand gooien en kunnen de Pikmin deze zo onderuit halen. Een beetje David versus Goliath en iets met “strength in numbers”. Pikmin zijn helaas niet onsterfelijk en velen zullen opgegeten worden, verdrinken, verbranden of erger. Gelukkig kan je op heel wat manieren extra Pikmin oogsten, door de UFO nieuwe zaadjes te laten uitspuwen. Dit kan je doen door verslagen vijanden en ronde blokken met nummers op naar het schip te laten dragen. Er zullen dan zaden, in de kleur van de Pikmin die deze objecten terugbrachten, gemaakt worden die je dan kan plukken om weer extra Pikmin aan je troepen toe te voegen. Stel dat toch alle Pikmin van een kleur dood zijn, dan spuwt de UFO 1 zaadje uit van deze kleur opdat je hiermee opnieuw aan de slag kan gaan.

Plenty other options to pick from

Wat ik tot nu toe nog niet heb aangehaald, is het feit dat je dit allemaal ook met een tweede speler kan spelen. Neen, niet online helaas maar wel lekker oldschool op de bank naast je. Buiten de vermakelijke, maar niet zo heel lange, story mode zijn er ook nog volgende modi beschikbaar: Mission, Side Stories en Bingo Battle. De mission mode is ook opgedeeld in 3 types: “Collect treasure”, “Battle enemies” en “Defeat bosses” waar elke term wel voor zich spreekt. Je moet deze missies proberen te voltooien binnen de daarvoor voorziene tijd om een zo hoog mogelijke score te behalen.

De side stories zijn een kleine uitbreiding op de story mode en spelen zich af met oude bekenden. Het beste is om deze mode pas te spelen na de story mode omdat je daar de basis van het spel natuurlijk leert maar ook de omstandigheden en verhaal elementen van deze extra levels beter in context kan plaatsen. Tenslotte is er nog de Bingo Battle, de enige mode waarvoor je medespeler verplicht aanwezig moet zijn. In deze mode, waar ik toch ook al heel wat extra speelplezier mee heb beleefd, neem je het op tegen een tweede speler en moet je om ter snelst een lijn op je bingo kaart zien te vullen. Op deze kaart staan vijanden en fruitsoorten die je dus in de kleine arena’s moet zien te vinden en als eerste naar jouw schip brengen. In deze mode vallen jouw Pikmin ook automatisch de tegenstander hun Pikmin aan en krijg je extra power-ups om tegen elkaar te gebruiken. Voor deze mode zijn er 12 extra maps waardoor je weer heel nieuwe taferelen te zien krijgt!

Deluxe!

Even nog snel op een rijtje wat de Deluxe versie meer doet dan de versie op de Wii U:

• Toevoeging van de Pikopedia waarin je informatie kan vinden over vijanden en fruit waardoor je als completionist weer nieuwe zaken hebt om op te letten.
  • Om de completionisten nog wat meer te voorzien zijn er nu ook badges toegevoegd, wat een beetje het equivalent is van trophies en achievements op andere systemen.
  • Een nieuwe moeilijkheidsgraad.
  • Co-op multiplayer.
  • Mocht je vast komen te zitten, is er vanaf nu een hint systeem dat je telkens kan gebruiken om je weer op het juiste spoor te zetten.

Ik had graag een nieuw spel in de Pikmin serie gezien, maar ik ben zeker en vast tevreden met de Deluxe editie van mijn favoriete game uit de reeks. Grafisch zag het er op de Wii U al fantastisch uit en dat is ook hier weer het geval. De nieuwe controls en andere quality of life improvements zorgen er voor dat veel frustratie puntjes weggewerkt zijn uit deze versie. Het zorgt er ook voor dat het spel veel toegankelijker is geworden. Voor sommigen kan dit het spel ook wat te gemakkelijk maken, maar om dat op te lossen krijgen we nu een nieuwe moeilijkheidsgraad om te kijken of je nog steeds denkt een meester te zijn in dit spel. Buiten de story mode zijn er nog andere modi die het spel uitbreiden. Ook leuk om te weten is dat het meeste van deze modi destijds apart aan te schaffen was als DLC, maar omdat we met de Deluxe editie spelen zitten deze er dus vanaf aankoop al standaard bij.

Nog niet overtuigd door de review? Dan kan je altijd de gratis demo downloaden op de Switch eShop. Je progressie kan je achteraf overdragen naar de aangekochte versie én je unlocked dan onmiddellijk ook de nieuwe “Ultra-Spicy” moeilijkheidsgraad zonder eerst het spel op hard te moeten uitspelen.

• Instap real-time strategy game
  • Visueel zeer mooi
  • Heel wat leuke spelvarianten