PGA TOUR 2K23

PGA TOUR 2K23
PGA TOUR 2K23
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Iedereen kent het vast, een guilty pleasure. Een serie, programma of film kijken waar anderen hun neus voor ophalen, maar jij helemaal tot rust van komt. Wel bij gamen kan dit dus ook en net in die categorie valt golf voor me. Games als snooker, golf of een managementgame zijn voor mij de perfecte afwisseling t.o.v. al de snoeiharde actie en button bashing. Wat groene velden, bomen, struiken en hier en daar een vogeltje zorgen in het geval van PGA Tour 2K23 voor die rust.

Snel mijn caddie vragen om mijn virtuele golfbag van stal te halen want het was al van PGA 2K21 geleden. Best verrassend, een sportsgame die eens een jaartje overslaat. Hoog tijd dus om te ontdekken of er veel veranderd is.

Op het ritme van je swing

Een eerste grote wijziging die je meteen opmerkt, is je swing. Timing en ritme van je slag zijn dit jaar nog belangrijker geworden. Net als in het echt is elke slag cruciaal en zo voelt en hoort het ook. Aanvankelijk kan dit nog wel eens tot frustratie leiden, maar gaandeweg begin je dit onder de knie te krijgen en begin je de swing van jouw golfer te kennen. Dit zorgt er meteen voor dat een goeie slag voldoening geeft en een slechte ook daadwerkelijk als een falen van jezelf aanvoelt.

De swingmeter staat dit jaar als een soort boog naast je. Je zou dus kunnen zeggen dat dit erg op een echte swing lijkt. Cruciaal is om je swing op het juiste moment in te zetten. Dit doe je door je linker- of rechterstick naar voor en naar achter te duwen op het juiste moment. Doe je dit met een kleine afwijking, of te traag of te snel dan zul je de bal doen afzwaaien. Dit was voorheen ook zo, maar dit jaar voelt het veel echter aan.

3-click swing systeem

Voor wie een perfecte swing of put niet lukt met de analoge sticks heeft PGA Tour 2K23 een nieuw systeem in het leven geroepen. Door A, op je Xbox, ingedrukt te houden vul je een metertje die de kracht van je slag bepaalt. Daarna volgen er nog twee metertjes. Eentje met de klok mee en één tegen de klok. Door op het juiste moment te drukken bepaal je de perfectie van je slag. Hoewel het zeker en vast welkom is, voelde deze manier nooit echt goed voor me.

Vermits deze game ook twee grafische opties heeft die naar mijn gevoel ook een impact hebben op de accuraatheid, slaagde ik er niet in op de quality mode om mijn slag te perfectioneren. In performance mode lukte me dit beter, maar in vergelijking met de analoge sticks kreeg ik nooit de juiste “feel”. Het voelde aan als knopjes drukken terwijl een goede of slechte swing met de sticks heel reëel aanvoelt. Maar de optie is er dus wel. En hoewel het iets meer arcade aanvoelt, is het dit dus niet. Het is al zeker even moeilijk om te perfectioneren en dat is in dit geval dus een positief punt vanwege de voldoening die een geslaagde swing je oplevert.

Archetype carrière

De carrière vormt, naast online play natuurlijk, de belangrijkste modus in PGA Tour 2K23. Voor je nog maar één club hebt aangeraakt moet je best al een belangrijke beslissing nemen door een bepaald archetype speler aan je golfer toe te kennen.

Hoewel je die op elk moment in je carrière kan wijzigen zul je al snel je kwaliteiten en minpunten van je golfer leren kennen. Kies je voor iemand met snoeiharde tee shots, een perfecte putter? Ben je eerder iemand die zich perfect weet te redden uit het zand of hoog gras of zich toelegt op het perfecte ritme van je swing? De keuze is aan jou maar het bepaald wel hoe jouw golfer je carrière zal starten. Mooi is hoe het spel dit weet te vertalen eens je op de baan staat. Want je kwaliteiten en mindere punten komen duidelijk tot uiting en gaandeweg zul je je hier op beginnen instellen. Al gaat dit allemaal heel onbewust. Het voelt niet geforceerd aan maar perfect realistisch. Je kan immers niet overal even goed in zijn.

Rivals

Tijdens je carrière zal je op een bepaald moment interesse van sponsors krijgen door van je rivalen te winnen. Je werkt je gaandeweg van het Korn Ferry toernooi op tot hopelijk de PGA. Op een bepaald moment zal je voor aanvang van een toernooi een rivaal moeten aanduiden. Die zul je moeten proberen verslaan tijdens een toernooi. Niet één tegen één, maar gewoon een klein extraatje tijdens een groot toernooi. Lukt het jou om voor je rivaal te eindigen aan het eind van 18 holes dan word je beloond met nieuwe of verbeterde sponsorcontracten. Dit kon voor mij nog wel wat dieper uitgewerkt worden. Wat wel goed uitgewerkt zijn zijn de club fittings. Dit zijn upgrades voor je clubs. Je zou deze kunnen kopen, maar het voelt gewoon erg goed en realistisch om deze gaandeweg te upgraden terwijl je zelf ook beter wordt doorheen de game.

Als je een rivaal hebt tijdens een toernooi dan schakelt het spel ook geregeld over naar wat hij aan het doen is. Dit zorgt voor iets meer beleving, maar kan ook irritant worden na een tijdje. Maar dat is echt persoonlijk of dit juist wel of niet werkt voor je.

Skilltree

Naast het upgraden van je clubs kan je ook de minpuntjes van je golfer stelselmatig verbeteren. Heb je bij het begin van je carrière voor een bepaald archetype gekozen en wil je toch je swing perfectioneren dan kan je in de skilltree bv. kiezen om je timing en ritme te verbeteren. Ook dit voelt heel realistisch. Je schaaft hier en daar wat bij, maar het zal nooit de perfecte robotgolfer van je maken.

De perfecte bal

Waar de game de bal voor mij helemaal mis slaat, is het systeem om extra bonussen toe te kennen aan je bal. Denk hierbij aan langere afstand, hoe hij botst, hoe hij rolt of net terugkomt via spin. Die kwaliteiten moeten voor mij net in je golfer zitten en niet in je bal. Uiteraard zal de ene bal beter en anders zijn dan een andere, maar de upgrades zitten verweven in het typische pay to win principe want de impact is veel te groot. Zeker online, lijkt me, dit voor heel wat frustratie te kunnen zorgen.

Als je weet dat je gewone en legendarische ballpacks kan scoren dan weet je eigenlijk al hoe laat het is. Alweer een sportsgame die een manier zoekt om extra munt uit hun spel te slaan door mensen upgrades te laten kopen zodat ze online moeilijker te verslaan zijn. In je carrière verloopt dit nog stelselmatig en voelt die extra bonus nog aan als iets wat je verdient hebt door te spelen.

Speel met de sterren

In PGA tour 2K23 was het niet mogelijk om met de echte vedetten van het golf te spelen. Wilde je even met wat vrienden spelen dan moest ieders zijn avatar aanmaken. Deels is dit leuk omdat iedereen zich zo kan herkennen in zijn of haar aangemaakte speler, maar je leek vaak toch een amateur die plots op een PGA toernooi was aanbeland. Dit jaar kan je nu dus gewoon kiezen voor een van ’s werelds beste golfers. Een Tiger Woods of Justin Thomas slaat toch nog dat tikkeltje lekkerder dan een aangemaakt amateurtje.

Grafisch

PGA Tour 2K23 ziet er net dat tikkeltje beter uit dan zijn voorganger. Het kleurenpalet is iets rijker en in quality mode ook net dat beetje scherper. Heel groot is het verschil niet maar mooi blijft deze game zeker. Daarom is het jammer dat ze niets gedaan hebben aan de supporters die langs de kant staan toe te kijken… Als ze al kijken.

Sommigen staan echt langs de kant alsof iemand ze daar net vijf seconden geleden heeft neergezet. Ze weten niet naar waar ze moeten kijken en wat ze daar überhaupt doen. Hun applaus verloopt wel synchroon met dat wat op de baan gebeurd, maar hun houding is daarentegen enorm apathisch. Dit is wat mij betreft een heel groot werkpunt naar volgend jaar toe. Het kan echt niet zo moeilijk zijn om aandachtig, levend publiek langs de kant te toveren.  Gelukkig is het commentaar bij de game wel perfect. Precies wat je bij golf zou verwachten.

Courses

Het mooie van golf is dat je slag bepaald hoe goed je bent, maar ook hoe perfect je een bepaalde baan kan inschatten is heel belangrijk.  De 20 banen in deze game spelen elke keer weer anders. Reken hierbij nog een variabele als wind en hoogteverschillen bij en steeds weer dien je je weer aan te passen.  Met The Renaissance Club in Edinburgh, Schotland zit er ook een Europese course in het spel.  Later zullen daar nog 4 extra banen aan toegevoegd worden. Deze 24 dus zullen samen met de course Editor, waar je eigen banen mee creëert, garant staan voor uren golfplezier.

Je hebt het vast gemerkt… Ik ben enthousiast over de grote en kleine wijzigingen in deze game. Vooral het realisme heeft een flinke boost gekregen. En ja, dit kan al eens leiden tot heel wat frustratie omdat hierdoor de moeilijkheidsgraad de hoogte ingegaan is maar gaandeweg zal je je eigen golfstijl ontdekken en ontwikkelen. Net zoals in het echt ben je niet meteen een topper en dat merk je direct als je het spel speelt. Het vraagt even tijd om je swing goed onder de knie te krijgen maar net daarom voelt het zo goed als dat begint te lukken.

Via de skilltree en club fittings schaaf je de mindere eigenschappen van je archetype golfer bij. Ook dit voelt heel realistisch. Je wordt immers niet heel veel beter na enkele rondjes maar doet er best lang over.  Net daarom zijn de ball features zo jammer in deze game. De extra eigenschappen gaan van gewoon tot legendarisch. Het zegt het zelf al. Legendarisch zijn over the top bonussen die je toekent aan je bal. In de carrière valt dit nog mee maar online levert dit flink wat frustratie op vermits deze ook gekocht kunnen worden.  De 20 banen bij de release zijn al ruim voldoende om je uren golfplezier te bezorgen vermits elke baan anders speelt en er uit ziet. En zelfs al ken je een baan door en door dan kan de wind je hele aanpak nog doen omslaan.

Grafisch ziet het er allemaal weer net dat tikkeltje beter uit. Vooral het kleurenpalet is rijker geworden. Helaas staan de supporters nog steeds als gedrogeerde zombies of aliens langs de kant. Het spel kent twee grafische opties. In de quality mode vond ik het 3-click swing systeem minder accuraat reageren. De commentaarstemmen zijn precies wat je bij golf kan en mag verwachten.  Deze PGA Tour 2K23 maakt misschien wel duidelijk dat het voor sportspellen niet hoeft om met een jaarlijkse versie te komen. Net daardoor voelen de vernieuwingen extra fris.

• Realistische swing en timing
  • 3-click swing systeem als optie
  • Club fittings en skilltree