PGA Tour 2K21

PGA Tour 2K21
PGA Tour 2K21

Voor al wie fan is van een golfspel zou meteen een belletje moeten gaan rinkelen bij het horen van de naam HB Studio’s. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de meer dan degelijke Golf Club games. Deze PGA Tour krijgt de 2K branding mee en stiekem hoop ik daarom ook op een geslaagde game zoals tijdens de hoogdagen van Tiger Woods toen EA deze sporttak nog voor z’n rekening nam. Laat ons meteen de baan op gaan en zien of deze game eerder een Eagle is ofwel een Double Bogey!

Bij het handje

Wanneer je de game voor het eerst opstart, word je meteen bij de hand genomen voor een fikse tutorial sessie. Voor de doorwinterde golfer of kenner misschien totaal overbodig, maar ik neem deze inleiding er graag bij om de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Een perfecte golf-stem vertelt je wat je moet doen en wanneer. Slaan doe je met de rechterstick, finetunen kan met behulp van linkerbumper. De bediening is perfect. Een tiental minuutjes later ben ik klaar voor het echte werk.

PGA carrière

Uiteraard draait het zoals in zovele sportgames om je eigen carrière. Allereerst creëer je je eigen golfer met meer dan voldoende opties om hem toch een beetje op jezelf te doen lijken. Voor wie stevig uit de bocht wil gaan zijn er ook de korte plofbroeken met hoge kousen… In het roze. Het is maar wat je verkiest!
Starten doe ik m’n carrière natuurlijk in de onderste regionen. Zo moet ik eerst m’n entry card halen. Hierbij moet je bij de eerste 50 eindigen. Nog best lastig afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad.

Die settings zijn trouwens heel goed te customizen zodat deze game voor iedereen perfect speelbaar en spannend is. Eens m’n brevet binnen was timmerde ik verder aan m’n weg richting PGA. De uiteindelijke PGA verschilt niet zoveel van de eerste toernooien. Enkel teken je een sponsordeal. Die sponsor geeft je dan ook enkele doelen zoals bv. scoor een x-aantal birdies of eindig in de top 10.

XP

Er is geen rechtstreekse manier waarmee je je golfer beter kan maken. En eigenlijk vind ik dit wel een goeie keuze. Want je wordt eigenlijk gaandeweg zelf beter in het spel naarmate je de controls nog meer onder de knie hebt.

Wel kan je XP verdienen. Naast tal van verschillende te unlocken kledij opties van bekende merken, kan je je vergaarde XP ook omruilen voor betere clubs die net dat tikkeltje verder slaan dan je begin-uitrusting en wordt je dus toch nog dat tikkeltje beter.
Eens in de PGA terechtgekomen krijg je enkele rivals toegewezen. Win je van hen dan verdien je nog meer XP.

Anti-aliasing opties

Heel opvallend tussen de grafische opties zijn die Anti-aliasing keuzes. Heel veel verandering brengt dit echter niet teweeg want zo kom ik meteen bij m’n grootste minpunt van de game. Een minpunt die het speelplezier wel nooit in het gedrang brengt weliswaar. PGA 2k21 is geen grafisch topspel. Toch wel raar als je bedenkt dat het hier uiteindelijk maar gaat om een grasveld, wat bomen, water, zand en publiek. Het water ziet er nog best goed uit maar het publiek is zo levenloos als wat. Ze blijven dan ook roerloos staan ook al komt er een golfballetje vanuit de hoogte richting hun karretje gevlogen.

De wedstrijden zelf zijn van zeer goede commentaar voorzien. Alles klopt met wat er zich op de course afspeelt. Zo word je bv. op de hoogte gehouden wat een mogelijke birdie doet met je positie in de rangschikking of vergroten ze de miserie na een gemiste slag. Af en toe schakelt het beeld over naar een herhaling van de andere golfers en ook die momenten komen tot leven dankzij de commentaar.

Golfsociety

Online kan je een eigen clubje oprichten inclusief naam en eigen logootje. Zo kan je in besloten kring samenspelen maar je kan ook net zo goed iedereen toelaten.
Ook is er de mogelijk om je eigen banen te maken maar zwaar heb ik me daar niet in verdiept omdat het aanbod banen meer dan voldoende is en deze toch het allerbeste zijn uitgedacht. Wil je echter wel uren investeren in het maken van je eigen holes dan kan je deze nadien ook online delen. Zo is meteen het aantal courses in deze game zo goed als oneindig.

PGA 2k21 is de beste golfgame van deze generatie consoles. Dat wil echter niet zeggen dat deze perfect is. Grafisch kan de game nog veel vooruitgang maken maar speltechnisch is deze dan weer helemaal in orde. De bediening met de rechterstick zorgt voor genoeg controle met ruimte voor de nodige foutmarge of eventuele totale misser.
Er mag misschien nog wel wat meer suspense rond je carrière gecreëerd worden maar ik heb me prima vermaakt met deze game en soms gevloekt bij een verkeerde slag of slechte putt.

• Controls